
Schoolweging
De schoolweging van Nijdjip is 28,81 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), wat consistent is met de relatief lage schoolweging en homogene populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 80,5% score op het streefniveau overtreft CBS Nijdjip ruimschoots de inspectienorm van 48,6%. Dit duidt op effectief maatwerk in het rekenonderwijs. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 60,5%, wat de relatief sterke positie van CBS Nijdjip onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 52,7% havo of hoger (31,6% havo, 21,1% vwo). Dit ligt aanzienlijk boven het regionaal gemiddelde (ca. 45% havo/vwo). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t (26,3% vs. 16,5% regionaal), wat past bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nijdjip | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de resultaten op het dagelijkse werk werken wij in de school met het leerlingvolgsysteem CITO-LOVS (vanaf groep 3) en het ontwikkelvolgmodel PRAVOO (groep 1/2). Aan het einde van de schoolloopbaan zijn we verplicht een eindtoets af te nemen. de laatste schooljaren nemen we in groep 8 de IEP-eindtoets af. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving brengen we in kaart en hier gebruiken we SCOL voor. Aan de hand van de opbrengsten maken wij onze groepsplannen waarin wij doelen en aanpak voor een bepaalde periode omschrijven. Dit vullen wij in aan de hand van een analyse van de toetsen (leerkracht/ib-er), observaties (leerkracht) en een trendanalyse (directeur/ib-er in samenwerking met team). In onze school gebruiken we de indeling I t/m V. Deze indeling wordt door CITO gehanteerd en het blijkt dat we op basis hiervan een goede voorspelling kunnen doen over het uitstroomniveau van een leerling. Hiervoor gebruiken we de plaatsingswijzer, zie hiervoor de site www.plaatsingswijzer.nl. Samenvatting analyses en conclusies n.a.v. analyse opbrengsten leerresultaten: CBS Nijdjip voldoet aan de norm van de gestelde eisen aan de eindresultaten. Vanaf 2011 wordt er gescoord boven of op het landelijk gemiddelde. De scores in de midden-/bovenbouw liggen lager en fluctueren, we zien hier veel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Hierin hebben we verschillende acties om de onderwijsbehoeften te verbeteren in diverse acties en ontwikkelingen van de vakgebieden en didactiek (spellingsopbouw, begrijpend lezen, EDI). Wij hebben op school over het algemeen hoogopgeleide ouders, al zien we hierin wel enigszins verschuiving. Hoogopgeleide ouders staan niet altijd “garant” voor hoge opbrengsten. Er zijn steeds meer kinderen bij wie de ontwikkeling langzamer op gang komt en die thuis minder basis meekrijgen. Die geven we met name in de onder- en middenbouw extra ondersteuning. Na de middenbouw zien we steeds ruim voldoende groei, waardoor we tot goede eindresultaten komen. De laatste jaren hebben we de kinderen een goed advies gegeven. Dit blijkt ook uit de gegevens die we van het voortgezet onderwijs hebben ontvangen. Dit is ook terug te vinden op de website www.scholenopdekaart.nl Voor een uitgebreid overzicht van onze opbrengsten verwijzen we naar de rapportage vanuit CITO LVS, weergegeven in het jaarverslag. Voor een uitgebreid overzicht van onze opbrengsten verwijzen we naar de rapportage in ons jaarlijkse schooljaarverslag en op www.scholenopdekaart.nl
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
56,3% van de leerlingen presteert boven advies – meer dan dubbel zo hoog als landelijk gemiddeld (25,3%). Het lage percentage onderadvisering (6,3% vs. 11,8% landelijk) benadrukt de zorgvuldige advisering. Deze cijfers ondersteunen de in het schoolplan genoemde 'opwaartse stimuleringscultuur'.
Sociale ontwikkeling
CBS Nijdjip, méér dan het gewone! CBS Nijdjip is een school waar je enthousiasme en passie voelt. Het is een betrokken en open school waar samen geleerd en samen gedeeld wordt met kinderen, ouders, team en omgeving. Iedere “Nijdjipper” maakt zo de school bijzonder Visie in relatie tot de omgang met elkaar: a. Wij kiezen voor het uitgangspunt dat iedereen uniek is en zijn waarde heeft. Dit betekent: - dat we vertrouwen in elkaar hebben - dat we begrip voor ieders manier van "zijn" hebben - dat we grenzen stellen wanneer de veiligheid, de ontwikkeling van het kind en de sfeer in gevaar komen. b. Wij vinden een persoonlijke ontwikkeling belangrijk. Dit betekent: - dat we een individuele benadering belangrijkvinden - dat je mag worden wie je wilt zijn - dat we aandacht hebben voor sociaal-emotioneel leren - dat we zelfvertrouwen en motivatie stimuleren - dat we rekening houden met interesses en achtergronden van leerlingen. c. Wij willen de zelfstandigheid bevorderen. Dit betekent: - dat we de eigenverantwoordelijk van leerlingen ontwikkelen en stimuleren - dat we streven naar betrokkenleerlingen - dat we leerlingen leren reflecteren op hetgebied van gedrag, werkhouding en resultaten. LEES MINDER
Vertrouwen en open
Uniek en zelfstandig
Jezelf, elkaar en leefomgeving
Wat is de werkwijze van CBS Nijdjip voor sociale ontwikkeling?
CBS Nijdjip besteedt aandacht aan sociaal-emotioneel leren. Dit omvat het besef hebben van jezelf en de ander, relaties kunnen hanteren en keuzes kunnen maken. De school gebruikt hiervoor de methode Trefwoord en Kwink. Kwink is een online methode gericht op preventie en een veilige groep. De school streeft naar een goede balans tussen sociaal-emotioneel leren en het schoolse leren. Tijdens het laatste inspectiebezoek scoorde de school 'goed' op schoolklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Nijdjip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS Nijdjip gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Nijdjip?
CBS Nijdjip gebruikt de methode Kwink (https://www.kwinkopschool.nl/) voor sociaal-emotioneel leren.