
De resultaten van CBS Nijdjip in Grou
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Nijdjip, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Nijdjip bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Nijdjip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Succes op het Fundamenteel Niveau bij CBS Nijdjip
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht door middel van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, wat betekent dat alle basisscholen in Nederland aan deze standaard moeten voldoen. Op CBS Nijdjip streven we ernaar om al onze leerlingen dit cruciale basisniveau te laten bereiken. Onze resultaten tonen aan dat we hierin succesvol zijn, met een hoog percentage leerlingen dat de fundamentele vaardigheden onder de knie heeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitieus Streefniveau op CBS Nijdjip
Het streefniveau op CBS Nijdjip daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten behalen. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze gepersonaliseerde doelstelling helpt ons om gericht te werken aan de ontwikkeling van elke leerling. De resultaten van CBS Nijdjip laten zien dat we met onze aanpak ambitieuze doelen kunnen realiseren en leerlingen naar een hoger niveau kunnen begeleiden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Nijdjip?
Ontdek welk schooladvies de leerlingen van CBS Nijdjip ontvangen en naar welk type vervolgonderwijs zij gemiddeld doorstromen. De data toont de gemiddelde doorstroompercentages over de afgelopen vijf jaar. Dit geeft een goed beeld van de academische trajecten die leerlingen na hun basisschooltijd bewandelen. CBS Nijdjip bereidt leerlingen breed voor op het voortgezet onderwijs, met een significante groep die doorstroomt naar havo en vwo. De school biedt een solide basis voor verdere academische ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Sterke Sociale Ontwikkeling bij CBS Nijdjip
CBS Nijdjip is meer dan een school; het is een bruisende gemeenschap waar enthousiasme en passie vooropstaan. Wij zijn een betrokken en open basisschool waar kinderen, ouders, team en de lokale omgeving samen leren en delen. Iedereen, een 'Nijdjipper', draagt bij aan de unieke sfeer van onze school. Onze visie op omgangsvormen is gebaseerd op het principe dat ieder kind uniek is en zijn eigen waarde heeft. Dit betekent dat we vertrouwen in elkaar hebben en begrip tonen voor ieders manier van zijn. We stellen duidelijke grenzen wanneer de veiligheid, ontwikkeling of sfeer in het geding komt. Persoonlijke ontwikkeling is essentieel. We hanteren een individuele benadering, stimuleren ieder kind om zichzelf te zijn en besteden veel aandacht aan sociaal-emotioneel leren. Zelfvertrouwen, motivatie en het rekening houden met individuele interesses en achtergronden van leerlingen staan centraal. We bevorderen de zelfstandigheid van onze leerlingen. Dit doen we door eigen verantwoordelijkheid te ontwikkelen, betrokkenheid te stimuleren en leerlingen te leren reflecteren op hun gedrag, werkhouding en resultaten. Zo creëren we zelfbewuste en verantwoordelijke jonge mensen.
Vertrouwen en Openheid
Uniek en Zelfstandig
Respect voor Jezelf, Elkaar en de Leefomgeving
Hoe bevordert CBS Nijdjip de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Sociaal-emotioneel leren is cruciaal voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Bij CBS Nijdjip leren kinderen effectief om te gaan met zichzelf en anderen. We richten ons op zelfbewustzijn (gevoelens, zelfvertrouwen), zelfmanagement (impulscontrole, doelgerichtheid), empathie en het begrijpen van anderen. Daarnaast leren leerlingen relaties hanteren, zoals samenwerken en conflictoplossing, en weloverwogen keuzes maken met verantwoordelijkheid voor hun gedrag. We gebruiken hiervoor de methodes 'Trefwoord' en 'Kwink'. Kwink is een digitale methode gericht op preventie van pesten en het versterken van een veilige groepsdynamiek, met aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden. We streven naar een optimale balans tussen sociaal-emotioneel leren en academische prestaties, aangezien gedrag en leren elkaar sterk beïnvloeden. Ons positieve schoolklimaat, erkend door de onderwijsinspectie, wordt gekenmerkt door een stimulerende en ondersteunende omgeving waarin leraren direct ingrijpen bij pestgedrag. Zowel kinderen, leraren als ouders ervaren een respectvolle omgang en waarderen de schoolse ambities en de begeleiding van leerlingen met specifieke behoeften.
Welke instrumenten gebruikt CBS Nijdjip om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Dit instrument helpt ons de ontwikkeling van sociale vaardigheden te monitoren en waar nodig bij te sturen.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke methodieken zet CBS Nijdjip in voor sociaal-emotioneel leren?
CBS Nijdjip maakt gebruik van de online methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode is speciaal ontworpen om de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren en een positief schoolklimaat te bevorderen.
- https://www.kwinkopschool.nl/
Inspectierapport CBS Nijdjip: Kwaliteit en Ontwikkeling
CBS Nijdjip heeft in augustus 2015 een pilotinspectie ondergaan binnen het nieuwe toezichtskader. De onderwijsinspectie concludeerde dat de kwaliteit van ons onderwijs op alle getoetste onderdelen voldoet en heeft het reeds toegekende basisarrangement gehandhaafd. Ons laatste inspectierapport bevestigt dat CBS Nijdjip uitblinkt in een stabiele en kwalitatief hoogstaande leeromgeving. We zijn trots op de erkenning van onze school als een plek waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De inspectie benadrukt onze gezamenlijke visie, die gericht is op de individuele mogelijkheden van elke leerling en de vaardigheden die zij nodig hebben voor de toekomst. Deze visie vormt de basis voor onze concrete verbeterdoelen en planmatige aanpak voor schoolontwikkeling. Onze leerkrachten creëren een stimulerende en interactieve leeromgeving. Door duidelijke uitleg en het inzetten van activerende werkvormen, zoals coöperatief leren, betrekken zij alle leerlingen actief bij de lesstof. Dit draagt bij aan een positief en ambitieus schoolklimaat. Veiligheid en persoonlijke groei staan centraal. We besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, wat zichtbaar is in de respectvolle omgang tussen leerlingen en leerkrachten. De directie stuurt de kwaliteitszorg effectief aan en bevordert een professionele cultuur binnen het team. Met een gedreven en ambitieus team streven we continu naar het realiseren van onze onderwijsopdracht en verdere verbetering.