
Schoolweging
De schoolweging van Borgman Oosterpoort is 26,31 , met een spreiding van 7,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,2% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, presteert de school consistent boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (96,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 76,4% ligt ruim boven de inspectienorm van 53,8% (+22,6 punten) en overtreft het regionaal gemiddelde van 64,0%. De school slaagt er hiermee in om een groot deel van de leerlingen naar een hoger taal- en rekenniveau te leiden dan de basisverwachting.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerroutes: 23,7% havo en 23,7% vwo (tegenover 16,1% en 18,6% in de regio). Opvallend is het relatief hoge percentage onbekende adviezen (15,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Het aandeel praktijkonderwijs (2,63% vmbo-b) blijft onder het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Borgman Oosterpoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 182 | 177.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van observaties, methode gebonden toetsen en Cito ‘Leerling in beeld’. Bij de kleuters wordt gewerkt met een leerlingvolgsysteem en bij de groepen schakel nieuwkomers wordt gewerkt met SchoolKr8. De peutergroepen gebruiken de observatielijsten om de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet te volgen en bij signalering wordt het aanbod op maat ingezet. Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we de instructie of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie SOP, deze is te vinden op onze website). We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (leraar), maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (2x per jaar, na de midden- en eindtoetsen en bij de kleuters na elke periodeplanning van 12 weken). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (Aanpak leraar, gedrag), de ontwikkeling van de subgroepjes (basis- meer-weer) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord. We behouden onze ambitieuze standaard voor de basisgroep en de verdiepte groep. We werken met een cyclisch systeem wat maakt dat we proactief (preventief) maatregelen kunnen nemen om de te verwachten resultaten waar te kunnen maken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,6% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 39,3% boven het advies uitkomt (+14% t.o.v. regio). Dit reflecteert zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het welbevinden van onze kinderen vinden wij van enorm belang. Elk jaar monitoren we hoe dit gaat. Wij nemen een vragenlijst af via Leerling inbeeld (Cito). Het instrument geeft inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en het sociale gedrag van leerlingen.
Veiligheid
Vertrouwen
Persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van IKC Borgman Oosterpoort voor sociale ontwikkeling?
IKC Borgman Oosterpoort monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen jaarlijks door middel van een vragenlijst (Cito leerling in beeld) en gebruikt de methode SterkWerk om extra aandacht te besteden aan sociale veiligheid binnen de groepen. Deze methode ontwikkelt de verschillende rollen van kinderen in een groep en stimuleert gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een fijne sfeer. Aan het begin van het schooljaar werkt de school aan de “Gouden weken”, waarin de basis wordt gelegd voor een goede groepssfeer en afspraken worden gemaakt over samenwerken en pedagogische afspraken.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Borgman Oosterpoort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Borgman Oosterpoort gebruikt Cito leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Borgman Oosterpoort?
IKC Borgman Oosterpoort gebruikt de methode Sterk Werk voor sociaal-emotioneel leren.