IKC Joannes
Kerkakkers 4
6923 BZ Groessen

Schoolweging

Schoolweging
27
Spreiding
4.98

De schoolweging van Joannes is 27,00 , met een spreiding van 4,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door maar liefst 97,98% gehaald, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit is 1,3%-punt hoger dan vergelijkbare scholen (96,7%). De school borgt hiermee solide basisvaardigheden bij vrijwel alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,66% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51,8%. Dit is 2,3%-punt hoger dan bij vergelijkbare scholen (63,3%). De school blijkt hiermee effectief in het stimuleren van excellente prestaties, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een drieluik: 40,75% vmbo-(g)t of hoger (18,52% vmbo-(g)t, 18,52% vmbo-(g)t/havo, 14,81% havo), 18,52% havo/vwo en 7,41% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs 1,01% regionaal), mogelijk door vroegtijdige signalering. Vergelijkende scholen zien vaker vwo-adviezen (18,61% vs 7,41% hier), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJoannesGemeente AmsterdamNederland
LIB175.8174.83175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op IKC Joannes volgen wij de leerlingen aan de hand van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Dit houdt in dat wij twee keer per jaar toetsen afnemen om te volgen waar de kinderen zitten in hun ontwikkeling. Voor groep 1/2 hebben we het observatiesysteem KIJK en gebruiken we het screeningsinstrument Kleuter in Beeld om de ontwikkeling van leerlingen goed te volgen. Niet bij elke leerling verloopt de ontwikkeling hetzelfde. In ons onderwijs houden we daar zoveel mogelijk rekening mee. Er wordt per kind gekeken naar wat het kind nodig heeft. Hierbij worden de leerkrachten ondersteund door leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. We dragen als team samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van uw kind bij ons op school. Wij geven uw kind de zorg die het nodig heeft. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor de zorg in de groep. Als er problemen zijn, kunt u altijd overleggen met de groepsleerkracht. Binnen de groep Als uw kind extra zorg nodig heeft, dan krijgt hij/zij dat van de groepsleerkracht. Die geeft extra uitleg, hulp en oefeningen om uw kind zolang mogelijk binnen het basisprogramma te houden. Dit wordt verwoord in het groepsplan. Leerling- en groepsbespreking Als dat niet lukt overlegt de leerkracht met de intern begeleider tijdens een leerling- of groepsbespreking. Hierin bespreken de leerkracht en de intern begeleider alle leerlingen van de groep. Aan bod komen dan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leerresultaten. Kinderen die een andere aanpak nodig hebben worden besproken in de groepsbespreking. Deze aanpak zal vast worden gelegd in het groepsplan. Voor leerlingen, vanaf groep 6 waarbij er sprake is van een individuele leerlijn, zal een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld worden. Hierbij wordt samen met de ouders twee keer per jaar gekeken naar het verwachte uitstroomniveau. We hebben binnen onze school kinderen die gemakkelijk leren en kinderen die daar moeite mee hebben. Voor kinderen die moeilijk leren, stellen we de doelen bij (minimumdoelen) en houden we in de gaten of ze, binnen hun mogelijkheden, voldoende vooruit blijven gaan. Dat geldt ook als uw kind meer- of hoogbegaafd is. Dan stellen we hogere eisen. We stemmen in alle gevallen af op de ontwikkeling van uw kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 47,06% boven advies (dubbel zo hoog als landelijk) en slechts 5,88% onder advies (halvering t.o.v. landelijk) toont de school sterke doorstroomresultaten. Dit reflecteert mogelijk de intensieve adviseringstrajecten en doorlopende ontwikkelingslijnen die in het schoolplan worden beschreven.

Sociale ontwikkeling

· We investeren in het opbouwen van persoonlijke relaties met kinderen en ouders · We werken preventief · Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ouders, leerkracht, leerling · We zijn duidelijk in onze verwachtingen · We staan model in het versterken van gewenst gedrag en laten voorbeeldgedrag zien · We minimaliseren aandacht voor ongewenst gedrag · We hanteren eenduidige consequenties bij ongewenst gedrag · We werken als team en oplossingsgericht. Wij focussen niet op het probleem maar op de oplossing en wij richten ons op de gewenste toekomst. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van IKC Joannes voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC Joannes biedt de Kanjertraining aan alle leerlingen. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten voor sociale situaties. Het kind leert positief over zichzelf en de ander denken, waardoor het beter in zijn vel zit. Gedurende het jaar worden verschillende thema's behandeld met als doel dat kinderen zoveel mogelijk als volgt over zichzelf denken: Ik ben er, en dat is goed. Er zijn mensen die van me houden. Niet iedereen vindt me aardig, dat is normaal. Ik luister naar kritiek. Ik zeg wat ik voel en denk. Als iemand vervelend tegen me doet, haal ik mijn schouders op. Als iemand vervelend tegen een ander doet, doe ik niet mee. Ik gedraag me als een kanjer, want ik ben een kanjer!

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Joannes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Joannes gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Joannes?

IKC Joannes gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen, Taakspel en Groepsgeluk.