Prinses Julianaschool
Burg Martenssingel 38
2806 CV Gouda

Schoolweging

Schoolweging
25.45
Spreiding
6.61

De schoolweging van Prinses Julianaschool Gouda is 25,45 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, fors boven de inspectienorm van 85%. Dit reflecteert de effectieve basisdidactiek, vooral in taal en rekenen. De score ligt zelfs iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (96,6%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 53,8%. Dit overtreft zowel het landelijk gemiddelde (64,0%) als vergelijkbare scholen (63,97%), wat past bij het holistische onderwijsconcept waarbij differentiatie centraal staat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Ruim 60% van de adviezen is gericht op theoretische leerwegen: 37,7% vwo (dubbel zo hoog als regio) en 16,98% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,89%), wat lager is dan regionaal gemiddeld (1,01%). De brede adviesrange sluit aan op de spreiding in schoolweging, waarbij de school nadrukkelijk 'kansrijk adviseren' toepast.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses Julianaschool GoudaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Prinses Julianaschool maakt gebruik van verschillende leerlingvolgsystemen om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen. We maken voor de hele school gebruik van Parnassys. Dit is het grootste en meest gangbare registratieprogramma voor het Nederlandse onderwijs. Hierin kunnen we alle vorderingen registreren, groepsplannen en ontwikkelplannen maken, alle communicatie over uw kind vastleggen en de ontwikkeling in beeld brengen. Toets- en observatiegegevens worden hier in verwerkt. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de Leerlijnen Jonge Kind. Dit is een pakket waarmee wij leerlingen volgen in hun ontwikkeling en tevens plannen aan welke doelen de leerlingen werken. Vanaf groep 3 maken wij gebruik van de toetsen die bij de methodes horen. Na elk blok wordt gekeken welke leerlingen de leerstof beheersen en welke leerlingen nog extra oefentijd of uitleg nodig hebben voor bepaalde onderdelen. Twee keer per jaar maken de leerlingen van groep 3-8 methode-onafhankelijke toetsen om te bepalen hoe zij zich ontwikkelen. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken we hiervoor gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit volgsysteem brengt de groei van leerlingen in beeld en laat zien of de leerling van het onderwijsaanbod profiteert en op weg is om de onderwijsdoelen te behalen. Op grond van de uitkomsten van deze toetsen worden groeps- en hulpplannen gemaakt. We beogen daarmee een passend onderwijsaanbod te kunnen bieden aan al onze leerlingen. In groep 8 maken de leerlingen de IEP Doorstroomtoets. Hieruit volgt een heldere rapportage en uitslag met een advies voor het voortgezet onderwijs. De toets laat zien welke referentieniveaus voor taal en rekenen behaald zijn door de leerlingen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,89% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 75,56% op advies blijft. Dit lage 'onder-advisering' percentage weerspiegelt de zorgvuldige adviesprocedure met doorlopende monitoring. Het hoge percentage leerlingen dat het advies haalt (75,56% vs 62,93% regio) onderbouwt de schoolvisie om toetsresultaten als onderdeel van een bredere ontwikkeling te zien.

Sociale ontwikkeling

Een veilige school is een school…… waar medewerkers voortdurend serieus aandacht besteden aan het realiseren van een veilig schoolklimaat én aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag.… die kritisch naar zichzelf blijft kijken, en ervoor zorgt dat elk incident leidt tot verkleining van de kans op nieuw grensoverschrijdend gedrag. Dit alles gebeurt in een cultuur waarin zowel leerlingen als medewerkers aan het denken worden gezet over hun houding en handelen en in een cultuur waarin iedereen hier open over kan praten. Sociale veiligheid gaat over het bevorderen van sociaal gedrag door bijvoorbeeld gedragsregels op school en het tegengaan van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag. LEES MINDER

We horen bij elkaar

Wij zijn aardig voor elkaar

We lossen conflicten samen op

Wat is de werkwijze van de Prinses Julianaschool voor sociale ontwikkeling?

De Prinses Julianaschool werkt met 'De Vreedzame School', een programma dat kinderen leert op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, democratische beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap, en open te staan voor verschillen tussen mensen. Het doel is een positief sociaal en moreel klimaat te creëren. Centraal staat de regel: 'Wat ik zeg en doe is leuk voor de ander!'. Door middel van rollenspel en gedragslessen leren leerlingen regels.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Prinses Julianaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prinses Julianaschool gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prinses Julianaschool?

De Prinses Julianaschool gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.