Johannes Calvijnschool
Dreef 200
2803 HE Gouda

Schoolweging

Schoolweging
26.37
Spreiding
5.66

De schoolweging van Johannes Calvijnschool Gouda is 26,37 , met een spreiding van 5,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,9% behaalde het fundamenteel niveau scoort de school niet alleen ruim boven de inspectienorm (85%), maar ook licht boven het landelijk gemiddelde (96,7%). Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau aanzienlijk: 72,8% van de leerlingen behaalt dit niveau tegenover een verwachte 51,8%. Dit is 9,5% hoger dan vergelijkbare scholen (63,3%), wat duidt op effectief maatwerk in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Als we naar de schooladviezen kijken, valt de sterke focus op theoretische leerwegen op: 27,1% havo en 41,7% vwo-advies (tegenover respectievelijk 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). De aandacht voor praktijkonderwijs is met 2,1% (vmbo-b) vergelijkbaar met het regionale gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJohannes Calvijnschool GoudaGemeente AmsterdamNederland
LIB176.5180.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden twee keer per jaar gemeten middels het afnemen van Cito toetsen (Leerling in beeld) voor de vakken rekenen, lezen, taalverzorging en begrijpend lezen. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd, en door middel van een kindgesprek met de leerling besproken. Er wordt gekeken of de leerling voldoende groei maakt en de aanpak wordt zonodig bijgesteld. In de bovenbouw worden kinderen betrokken bij hun eigen doelen Ouders ontvangen twee keer per jaar de citoresultaten in het rapport van hun kind en deze worden op het oudergesprek besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

84,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk hoger dan het vergelijkingspercentage (62,9%). Slechts 11,1% zit onder advies, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde. De lage score boven advies (4,4%) suggereert een nauwkeurig adviesproces.

Sociale ontwikkeling

Wij werken vanuit de kernwaarden verbinden, respecteren en groeien. We willen vanuit een respectvolle houding de verbinding aangaan met ieder kind. Daarbij richten we ons op de ontwikkeling van de ik-, jij- en wij-competenties, waardoor een kind tot bloei kan komen op sociaal emotioneel en daardoor ook op cognitief gebied. We waarderen daarbij de verschillende talenten. Door het opstellen van duidelijke gedragsregels bieden we duidelijkheid en daarmee veiligheid. Dit creëert een basis waarin kinderen kunnen groeien en ontwikkelen. LEES MINDER

Verbinden

Respecteren

Groeien

Wat is de werkwijze van de Johannes Calvijnschool voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de Johannes Calvijnschool vormen de basis van de werkwijze en worden gedeeld met ouders en kinderen. De school werkt met de methode Kwink, die uitgaat van de verschillende competenties die nodig zijn voor emotionele en sociale ontwikkeling (ik-, jij- en wij-competenties). Deze competenties vormen de basis van het registratie-instrument 'Kindbegrip'.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Johannes Calvijnschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Johannes Calvijnschool gebruikt 'Kindbegrip' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.