Basisschool Reuzepas
Verdistraat 25
6164 CK Geleen

Schoolweging

Schoolweging
34.22
Spreiding
6.2

De schoolweging van Reuzepas is 34,22 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,94% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel het landelijk gemiddelde (92,97%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 47,56% maar ruim boven de inspectienorm van 34,3%. De school presteert hiermee consistent beter dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 41,67% havo/vwo-advies (vergeleken met 10,93% bij andere scholen) en 4,17% vwo. Wel valt 4,17% 'onbekend' advies op, wat mogelijk wijst op uitstroom naar niet-reguliere trajecten. Het aandeel praktijkonderwijs (2,5%) ligt iets boven regionale benchmarks.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsReuzepasGemeente AmsterdamNederland
LIB176.96175.23172.35

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten en opbrengsten van het onderwijs worden op verschillende manieren en verschillende momenten in een schooljaar gemeten. Als school vinden we het belangrijk om te zien of onze inspanningen het beoogde effect gehad hebben bij de leerlingen individueel en als groep. Dit geeft ons informatie over de kwaliteit van ons onderwijs, wat gaat er goed en moeten we blijven doen en wat kunnen we verbeteren. Voor de leerlingen is het ook van belang om de tussentijdse resultaten te meten omdat dit de motivatie kan vergroten om te zien wat er al geleerd is en we tegelijkertijd zien waar nog aandacht aan besteed kan worden. Instrumenten, methodieken en procedures die gevolgd moeten worden om de kwaliteit te meten en te verbeteren zijn: Methodegebonden toetsen: Resultaten worden geëvalueerd op groepsniveau en leiden bij de hoofdvakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen tot extra leerstof en/of instructies van de leerlingen. Het Cito volgsysteem primair onderwijs: Resultaten worden besproken binnen de groepsbesprekingen. Met de ouders worden de resultaten besproken tijdens de rapportgesprekken. Conclusies worden getrokken op leerling-, groeps- en schoolniveau en kunnen leiden tot acties en kwaliteitsverbetering op deze drie niveaus. De leerlingen krijgen eind groep 6 en eind groep 7 een prognose VO op basis van LOVS gegevens. Zo wordt de druk van verwijzen in groep 8 weggehaald en hebben zowel ouders als leerkrachten samen een realistische en haalbare uitstroom voor ogen waar vanaf groep 7 aan gewerkt kan worden. Toetskalender en leerlingenbesprekingen: De toetskalender wordt aan het begin van het schooljaar in samenspraak met de directie door de onderwijs coördinator opgemaakt. De leerlingenbesprekingen vormen een vast onderdeel van de contacten tussen OC’er en leerkrachten en vinden minimaal 3x per jaar plaats. Groepsbesprekingen worden gehouden bij aanvang van het schooljaar, in februari en in juni/juli plaats. Dit om de voortgang van leerresultaten te monitoren en evt. vervolgstappen te kunnen ondernemen. SCOL, het volgmodel voor sociale competenties: Tweemaal per jaar wordt SCOL ingevuld door de leerkrachten en de leerlingen vanaf groep 5. Daarnaast nemen we via onze sociaal-emotionele methode KiVa tweemaal per jaar de KiVa-monitor af wat de leerkrachten een inkijk geeft in de pestbeleving en samenstelling van individuele kinderen en de groep. Twee keer per schooljaar zijn er plannings- en voortgangsgesprek. Tijdens deze gesprekken wordt de afgelopen periode geëvalueerd en worden er afspraken gemaakt voor de komende periode. De bevindingen uit de diverse gesprekken kunnen leiden tot plannen/ interventies, scholing leerkrachten/school of nieuw beleid.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,29% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 28,57% boven advies, wat de effectiviteit van de begeleiding toont. De school benoemt zelf een 'minimale afstroom' in haar beleid.

Sociale ontwikkeling

Goed onderwijs vraagt om een pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich geaccepteerd en veilig voelen, omdat ze ervaren dat hun leerkracht vertrouwen heeft in hun goede wil en in hun mogelijkheden. Het gaat om een klimaat waarin wordt gezorgd dat alle kinderen uitgedaagd worden om te presteren naar beste kunnen, terwijl ze daarbij de ondersteuning ontvangen waaraan ze op dat moment behoefte hebben. We hebben zorg voor alle leerlingen. Dat betekent dat we ons onderwijs zo adaptief mogelijk proberen te maken. Dat wil zeggen dat er in de groepen op diverse niveaus instructie wordt gegeven, rekening houdend met de leerbehoeften van de afzonderlijke leerlingen. Met andere woorden: het kind staat centraal en niet de leerstof! Dit vraagt van leerkrachten deze uitgangspunten niet alleen te vertalen naar de manier waarop ze met kinderen omgaan, maar vereist ook dat zij nadenken over hun pedagogisch en didactisch handelen. Goede communicatie met ouders is hiervoor essentieel, in het belang van de kinderen en in het belang van de onderlinge relatie. Er is een schoolcultuur waarin teamleden vanuit een proactieve houding een goede samenwerking met ouders nastreven. De school stelt ouders in staat mee te denken over de ondersteuning van het kind in de groep en kan meedenken met ouders over de ondersteuning thuis. De school stelt ouders in staat op een bij de school passende wijze mee te denken over het schoolbeleid en bevordert dat ouders mee kunnen doen met activiteiten in de klas en op de school. LEES MINDER

Op Reuzepas is iedereen uniek.

We hebben respect voor elkaar.

We houden rekening met elkaar.

Wat is de werkwijze van Basisschool Reuzepas voor sociale ontwikkeling?

Het welbevinden van kinderen staat hoog in het vaandel van Basisschool Reuzepas. De leerkrachten en leerlingen vanaf groep 5 vullen tweemaal per jaar het sociaal emotionele volgsysteem 'SCOL' in. Daarnaast wordt wekelijks aandacht besteed aan sociale ontwikkeling middels een sociale kring en lessen uit de KiVa methode, een preventief programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. De school werkt verder met het onderzoek 'SterkWerk' in samenwerking met KiVa, om het verantwoordelijkheidsgevoel van leerlingen te vergroten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Reuzepas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Reuzepas gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Reuzepas?

Basisschool Reuzepas gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.