Dalton Kindcentrum Dommeldal
Beneden Beekloop 93
5662 HK Geldrop

Schoolweging

Schoolweging
28.58
Spreiding
6.49

De schoolweging van Dommeldal is 28,58 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,59% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score van 96,59% is vergelijkbaar met andere scholen (96,37%), wat een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen aangeeft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50,38% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6% ligt. Toch scoort de school hiermee onder het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit wijst op uitdagingen in het bereiken van optimale leerprestaties bij een derde van de leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 30% havo/vwo en 23,33% vmbo-(g)t/havo, wat hoger ligt dan regionale gemiddelden (10,93% havo/vwo). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor tegenover 1,01% regionaal. Opvallend is het hoge percentage vwo-advies (3,33%) bij een relatief complexe leerlingenpopulatie, wat duidt op effectieve talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDommeldalGemeente AmsterdamNederland
200.6199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kinderen worden tijdens hun schoolperiode nauwgezet gevolgd. Zo nemen we een á twee keer per jaar methode-onafhankelijke toetsen af van Boom, om te zien of er voldoende ontwikkeling is op lees-, spelling- en rekenniveau. De peuters en kleuters volgen we middels het observatiesysteem KIJK! Onze leerlingen maken in groep 8 de verplichte doorstroomtoets voor het basisonderwijs. Hiervoor gebruiken wij de eindtoets van Route 8. Tweemaal per jaar worden teambreed de tussen- en eindresultaten besproken. Dit doen we aan de hand van een zelfevaluatie. In deze zelfevaluatie zitten de volgende onderdelen; analyse, verbeteractiviteiten en schoolafspraken. Leerlingen- en groepsafspraken worden vastgelegd in ParnasSys. Voor de leerlingen wordt op SEO gebied gebruik gemaakt van Leerling in beeld. Met elke groepsleerkracht worden leerling- en groepsbesprekingen gevoerd. Afspraken worden vastgesteld in een groepsplan. Leerlingen kunnen leerdoelen vastleggen in hun persoonlijke plannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13,33% presteert onder advies – lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Een stabiele 73,33% blijft op niveau, wat aansluit bij het intensieve monitoren van het 'samenstellend schooladvies'. De transparante procedure met intern begeleider en directeur lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Wij helpen de kinderen van onze school om als zelfstandige en sociaalvaardige mensen in het leven te staan. We leren de kinderen samen te werken en respectvol zaken te bespreken, waarbij het kind leert te zien dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Om dit proces te ondersteunen werken we volgens de methode Kwink. Om de kinderen hierin goed te begeleiden is het team van onze school erop gericht alle kinderen te zien en te horen. Onze school vindt het belangrijk dat ouders en school samenwerken in het begeleiden van de kinderen op sociaal-emotioneel gebied. Dit uit zich in het elkaar goed op de hoogte houden; ouders zijn bekend met de methode Kwink. Ouders en leerkrachten besprekende sociaal emotionele ontwikkeling van/met het kind en stemmen zoveel mogelijk op elkaar af. LEES MINDER

samenwerken/zelfstandigheid

verantwoordelijkheid/keuze

reflectie

Wat is de werkwijze van Dalton Kindcentrum Dommeldal voor sociale ontwikkeling?

Dalton Kindcentrum Dommeldal besteedt aan het begin van elk schooljaar extra aandacht aan groepsvorming en sfeer, om een fijn en veilig klasseklimaat te creëren. Deze periode staat bekend als 'De Gouden Weken'. De school gebruikt in alle groepen Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink is een programma gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, dat zich richt op preventie van bijvoorbeeld pesten en de kracht van een veilige groep. De methode is gericht op zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociale vaardigheden en het maken van verantwoorde keuzes.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Kindcentrum Dommeldal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton Kindcentrum Dommeldal gebruikt Kijk! en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kindcentrum Dommeldal?

Dalton Kindcentrum Dommeldal gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.