Openbare Basisschool 't Lange
Stormgat 1
6028 SC Gastel

Schoolweging

Schoolweging
27.64
Spreiding
5.52

De schoolweging van ’t Lange is 27,64 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,4% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is zelfs iets hoger dan het landelijk gemiddelde (96,4%). Het sterke basisonderwijs komt tot uiting in de nadruk op taal- en rekenvaardigheden, gecombineerd met wekelijkse monitoring.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 50,8%, net boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit geeft aan dat ruim de helft van de leerlingen het gevraagde hoge niveau voor taal en rekenen bereikt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61,1%), benadrukt de inspectie dat de score past bij de leerlingenpopulatie. De school zet extra in op rekenvaardigheden via maatwerkgroepen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een focus op havo (36,4%) en gecombineerde vmbo/havo-adviezen (elk 9,1%). Opvallend is het relatief lage percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal), wat past bij de theoretische invulling van het onderwijs. Vergeleken met vergelijkbare scholen zijn de adviezen hoger gericht: 18,2% havo/vwo of vwo vs. 18,6% landelijk. Dit weerspiegelt het vertrouwen in de leerpotentie van leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t LangeGemeente AmsterdamNederland
LIB176.33175.23177.6

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij voeren drie keer per jaar groepsbesprekingen. De leerkracht overlegt met de ondersteuningscoördinator wat de accenten zijn in de groep en waar extra aandacht nodig is. Tijdens de leerlingbespreking vindt overleg plaats over specifieke kinderen waarvoor extra aandacht nodig is omdat bijvoorbeeld het leren wat minder goed gaat of dat er zorg is over het gedrag van de leerling. Als een kind in een leerlingbespreking besproken wordt, weet de ouder dit ook en wordt er een terugkoppeling gegeven. De leerkracht zorgt ervoor dat hij op de hoogte is van de mening van de ouders over de reden van inbreng. Wanneer nodig kan er ook een leerlingbespreking met de orthopedagoog van RBOB plaatsvinden. Dit gebeurt wanneer eerder ingezette interventies niet het gewenste resultaat hebben bereikt. Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Van de leerlingen presteert 28,6% boven het advies (landelijk 25,3%), waardoor de school uitblinkt in doorstroombegeleiding. Het percentage onderadvisering (14,3%) ligt iets hoger dan landelijk (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. De school hanteert sinds 2022 een ‘doorstroomprotocol’ met vroegtijdige signalering, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Kwink, voor sociaal-emotioneel leren OBS 't Lange maakt gebruik van het Kwink-programma, met als doel bij te dragen aan een positieve sociale omgeving en de ontwikkeling van actieve en betrokken burgers. Zowel ouders als leerkrachten hebben de taak om kinderen voor te bereiden op een complexe maatschappij, waarin niet alleen lees- en rekenvaardigheden essentieel zijn voor succes, maar ook sociale vaardigheden van groot belang zijn. LEES MINDER

Samen

Veilig

Plezier & Groei

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Lange voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool 't Lange maakt gebruik van Kwink, een programma dat concrete en effectieve activiteiten biedt aan leraren, gekoppeld aan de groepsfases (forming, norming en storming). Hierdoor zijn leraren in staat om zowel sturend als volgend te zijn, voldoen ze aan de onderwijsbehoeften van elk kind en werken ze aan een veilig leer- en leefklimaat. Het systematisch aanleren van vijf levensvaardigheden (SEL-competenties) is essentieel: besef hebben van jezelf, zelfmanagement, besef hebben van de ander, relaties kunnen hanteren en keuzes kunnen maken. Kwink implementeert deze competenties als een leerlijn voor de hele school, verbonden met de groepsfases, om de beste voorwaarden te scheppen voor een veilig leer- en leefklimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Lange om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Lange gebruikt Kijk!, Zien en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Lange?

Openbare Basisschool 't Lange gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.