
Schoolweging
De schoolweging van J. Emmens is 30,00 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, met name op taalvaardigheid waar 92% de referentieniveums haalt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 57,3%), ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit toont aan dat de ondanks de complexe populatie, de school effectief differentieert voor talentontwikkeling. Vooral op rekenen presteert 62% van de leerlingen boven het verwachte niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een gemengd beeld: 50% vmbo-advies (waarvan 25% vmbo-b) tegenover 37,5% havo/vwo-niveau. Dit ligt dichter bij de regionale vergelijking (17,6% havo/vwo-regio) dan landelijke trends. Toch springen 6,25% vwo-adviezen eruit, wat een sterke begeleiding van talent aangeeft. De focus op brede ontwikkeling in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hierin door te werken.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | J. Emmens | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met behulp van methodetoetsen wordt voortdurend een check gedaan op het beheersingsniveau van de leerlingen. De informatie uit de toetsen helpt de leerkracht vast te stellen waar een leerlingen extra ondersteuning nodig heeft of een snellere voortgang kan maken. De leerkrachten hebben overleg met de IB-er om het onderwijs en ondersteuning af te stemmen op iedere leerling. Deze ondersteuning wordt gegeven door de groepsleerkracht of de onderwijsassistent. Tweemaal per jaar worden in groep 3 t/m 8 de IEP-toetsen afgenomen om vast te stellen hoe de resultaten van de eigen leerlingen zich verhouden tot andere leerlingen in Nederland.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 18,18% onder advies (landelijk: 11,81%) en 18,18% boven advies, lijkt er een risico op onderadvisering. Echter, de 63,64% die op advies presteert, sluit aan bij het schoolbeleid van zorgvuldige plaatsingsgesprekken en nazorg in het VO. De relatief hoge schoolweging en spreiding (6,06) verklaren mogelijk de variatie.
Sociale ontwikkeling
Op onze school hechten we enorm aan het welbevinden van allen binnen de school. Dat geldt voor de leerlingen, maar evenzeer voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen. Op onze school 'doet iedereen er toe', we hebben aandacht voor elkaar en respecteren en waarderen ieders eigenheid; We willen dat iedereen veilig is binnen de school, waarbij we preventie belangrijker achten dan herstel; Onze school is een gemeenschap waar we samen vorm aan geven, leerlingen, het schoolteam en ouders. Leerlingen en ouders waren in de laatste enquête ruim voldoende positief over de veiligheid op onze school. Aandacht van de dagelijkse gang van zaken rondom veiligheid en omgaan met elkaar blijft wenselijk. Om daar gericht mee bezig te zijn werken we in alle groepen met het programma van Vreedzaam. Het programma Vreedzaam streeft ernaar leerkrachten en scholen te stimuleren om leerlingen te binden aan de klas, aan de school, aan elkaar, door ze een stem te geven, ervoor te zorgen dat iedereen zich gehoord en gezien voelt en leerlingen daadwerkelijk ( mede) verantwoordelijkheid te laten dragen. De school wordt gezien als een oefenplaats voor sociale competenties, waardoor leerlingen ervaringen op kunnen doen door aan concreet maatschappelijke taken deel te nemen en op die manier kennis, vaardigheden en houdingen te verwerven die passen bij een actief en betrokken democratisch burgerschap. Vreedzaam is een compleet en integraal programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap in het basisonderwijs. Door de invoering van het programma kunnen de scholen vorm geven aan een goed pedagogisch klimaat en voldoen ze aan de verplichting om een bijdrage te leveren aan actief burgerschap en sociale integratie. Doelen Vreedzaam Kerndoel is dat we kinderen van jongs af aan een stem willen geven, en hen actief aan willen spreken op hun verantwoordelijkheid voor de omgeving. Op het niveau van kinderen streeft het programma er naar om kinderen te leren: Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen constructief conflicten op te lossen verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht. Op het niveau van de organisatie realiseert het programma een positief sociaal en moreel klimaat waarin: Iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat De eigen kracht van kinderen benut wordt Leerkrachten, groepsleidsters zich veilig voelen Handelingsverlegenheid bij leerkrachten en groepsleerkrachten voorkomen wordt Onderdelen van Vreedzaam Vreedzaam bestaat uit een aantal onderdelen. De basis is een programma voor sociale competenties: het basiscurriculum. Het basisaanbod bestaat uit 6 thema’s: We horen bij elkaar – groepsvorming en een positief sociaal klimaat We lossen ruzies zelf op- conflicthantering We hebben oor voor elkaar- communicatie We hebben hart voor elkaar- gevoelens We dragen allemaal een steentje bij- verantwoordelijkheid We zijn allemaal anders – diversiteit Per thema zijn er verschillende activiteiten. De activiteiten kunnen geïntegreerd worden in de dagelijkse praktijk. Voor ieder groep is er een map met een programma. De lessen worden ook digitaal ondersteund. LEES MINDER
Iedereen doet er toe
Veilig voor allemaal
We doen het samen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool J. Emmens voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Basisschool J. Emmens bevraagt jaarlijks leerlingen van groep 6-8 naar hun welbevinden met behulp van de leerlingtevredenheidspeiling van 'Mijn Vensters', waarbij aandacht is voor veiligheidsbeleving. De resultaten worden besproken in het team en de Medezeggenschapsraad. Ouders worden via Social Schools geïnformeerd. Het beleid is gericht op het voorkomen van ongewenst gedrag, met behulp van het lesprogramma Vreedzaam en de Gouden en Zilveren weken.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool J. Emmens om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool J. Emmens gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.