Basisschool Openbare Basisschool J. Emmens in Gasselternijveen

Het team van Openbare Basisschool J. Emmens in Gasselternijveen

Current section: team
Ceresstraat 8
9514 Gasselternijveen

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool J. Emmens is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool J. Emmens. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool J. Emmens bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool J. Emmens bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool J. Emmens zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool J. Emmens. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (16.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool J. Emmens werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool J. Emmens gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool J. Emmens: Zekerheid voor Leerlingen

Ziekteverlof en Studie Verlof: Soepele Invulling van Leerkrachtafwezigheid Op Openbare Basisschool J. Emmens begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een doordacht systeem voor personeelsvervanging. Mocht een groepsleerkracht onverhoopt afwezig zijn wegens ziekte, een studiebezoek of ander gepland verlof, dan zorgen wij voor een snelle en adequate invulling. Deskundige Invallers en Interne Flexibiliteit: Uw Kind in Goede Handen De vervanging wordt verzorgd door een team van bekwame professionals. Dit kan een interne leerkracht zijn die flexibel inzetbaar is, of een ervaren leerkracht uit de specifieke vervangerspool van onze overkoepelende stichting, Stichting PrimAH. Ook maken we gebruik van externe invallers en gespecialiseerde themadocenten om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Voor de coördinatie en bemiddeling van deze invallers werken we nauw samen met SLIM Personeelsbemiddeling, wat zorgt voor een efficiënte en professionele afhandeling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elk jaar wordt er veel aandacht besteed aan een juiste verdeling van groepen. Obs J. Emmens telt dit schooljaar vier groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Alle Leerlingen op Basisschool J. Emmens

2

Verbetering Taal en Rekenen: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Optimaal Resultaat

Toelichting van de school:

Ontdek hoe Janine Raterink-Everts, onze toegewijde rekenspecialist, de leerlingen en leerkrachten ondersteunt bij rekenvaardigheden. Haar expertise draagt bij aan de continue ontwikkeling van onze school, met een focus op meetbare vooruitgang. Claudia Paas-Bolland, onze ervaren Intern Begeleider en Kwaliteitscoördinator, staat klaar om leerlingen en docenten te adviseren. Zij zorgt voor een gestructureerde aanpak van leerprocessen en de algehele onderwijskwaliteit.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klaslokaal
Orthopedagoog voor Individuele Begeleiding
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool J. Emmens hechten we veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat. Al ons personeel wordt getraind in het geven van de 'Vreedzame School'-lessen, wat bijdraagt aan een veilige en respectvolle leeromgeving. Daarnaast profiteren we van de expertise van ons PrimAH Expertise Team (PET). Dit team, bestaande uit twee orthopedagogen, een gedragsspecialist en een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid, biedt gerichte ondersteuning voor diverse leerbehoeften.

0

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding of het ontwikkelen van effectieve taakaanpakken, schakelen we de deskundigen van het PrimAH Expertise Team in. Zij bieden praktische strategieën om leerlingen te helpen excelleren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Lesprogramma's

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt wekelijks boeiende lessen van 45 minuten. Deze lessen stimuleren de algehele motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Daarnaast biedt de vakleerkracht gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun fysieke vaardigheden, en draagt zo bij aan een gezonde levensstijl.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien een leerling specifieke medische ondersteuning of persoonlijke verzorging nodig heeft, evalueren we de mogelijkheden binnen ons team. Indien nodig, onderzoeken we de inzet van externe medische specialisten om de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Chromebooks voor leerlingen van groep 2 t/m 8
Extra ruimtes voor begeleiding van leerlingen

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool J. Emmens: Passend Onderwijs voor Iedereen

Ons Streven naar Succesvolle Ontwikkeling

Op Openbare Basisschool J. Emmens geloven we sterk in passend onderwijs. Dit betekent dat we ons inzetten om elke leerling de educatieve ondersteuning te bieden die aansluit bij hun individuele behoeften en leerstijl. Ons doel is om een inclusieve leeromgeving te creëren waar alle kinderen zich gewaardeerd voelen en hun volledige potentieel kunnen bereiken. Samenwerking voor een Sterk Onderwijsnetwerk Om dit te realiseren, werken onze scholen nauw samen binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. Dit samenwerkingsverband omvat alle basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Deze gezamenlijke aanpak garandeert dat leerlingen in onze regio toegang hebben tot de benodigde onderwijsondersteuning, ongeacht hun specifieke leeruitdagingen. Een Gedeelde Verantwoordelijkheid voor Onderwijssucces Passend onderwijs is een gezamenlijke inspanning waarbij alle betrokkenen een cruciale rol spelen. Dit omvat schoolbesturen, toegewijde leerkrachten, gespecialiseerde onderwijsprofessionals, betrokken ouders, jeugdzorgpartners en de gemeenten. Gedetailleerde informatie over de organisatie van passend onderwijs en de gemaakte afspraken is te vinden op de officiële website van het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. Continu Verbeteren van Extra Ondersteuning Wij evalueren voortdurend het aanbod aan extra ondersteuning, rekening houdend met de unieke expertise binnen ons schoolteam. Indien nodig investeren we in bijscholing en training om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen. Het Schoolondersteuningsprofiel fungeert hierbij als leidraad om ervoor te zorgen dat onze ondersteuning altijd actueel en effectief is voor elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op OBS J. Emmens: Ons Schoolplan

Wat zijn de kerndoelen uit ons schoolplan voor verbeterd onderwijs?

Bij Openbare Basisschool J. Emmens hanteren we een gestructureerde aanpak voor opbrengstgericht werken, gebaseerd op de PDCA-cyclus. Ons hoofddoel is het leveren van hoogwaardig onderwijs en het continu nastreven van optimale resultaten. Dit omvat verbetering van leerprestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling, en de tevredenheid van leerlingen, ouders en vervolgonderwijs. De rol van onze leerkrachten is hierin cruciaal. Zij beschikken over essentiële vaardigheden zoals pedagogisch en didactisch handelen, en effectief klassenmanagement. Daarnaast cultiveren we kwaliteits- en resultaatgerichtheid, en het vermogen om concrete doelen te stellen. Dit alles is gericht op een positieve houding en overtuiging, niet op het aanleren van trucjes. Onze speerpunten voor kwaliteitsverbetering zijn: * **Basisvaardigheden:** We garanderen passend onderwijs in de breedste zin, voldoen aan ministeriële richtlijnen en hanteren een eigen visie op onderwijskwaliteit. Leerlingen worden gestimuleerd zich breed te ontwikkelen en krijgen eigenaarschap over hun leerproces, met specifieke aandacht voor referentieniveaus en continue kwaliteitsverbetering. * **Vakmanschap:** Onze medewerkers zijn experts die hun kennis actueel houden en inspelen op onderwijsontwikkelingen. Kennisdeling en expertiseoverdracht verhogen de algehele onderwijskwaliteit. * **Samenwerking:** Voor passend onderwijs, onderwijsachterstanden, jeugdzorg, veiligheid en een breed naschools aanbod op het gebied van sport, cultuur, natuur en leesbevordering, is professionele afstemming essentieel. We werken samen met diverse educatieve organisaties. * **Brede Ontwikkeling:** Naast academische vaardigheden, focussen we op de algehele ontwikkeling van kinderen. Een positief welzijn, goede sociale relaties en een veilige leeromgeving zijn hierbij leidend. We leren kinderen niet alleen 'leren', maar ook 'leven'.

Hoe monitoren en realiseren wij onze onderwijsdoelen?

OBS J. Emmens gebruikt de Schoolmonitor voor kwaliteitszorg, waarin doelstellingen en ambities uit het schoolplan worden vastgelegd conform de inspectienormen. Deze doelstellingen worden vertaald naar een concreet jaarplan. Binnen onze teamoverlegstructuur bespreken we agendapunten uit het jaarplan en werken we continu aan kwaliteitsverbetering via verbeterbordsessies. Twee keer per jaar evalueren we de voortgang van onze doelstellingen en ambities met het team en de Medezeggenschapsraad (MR), en verwerken deze feedback in de Schoolmonitor. Daarnaast vindt er een gestructureerde monitoring plaats via schoolbezoeken van het bestuur. We hebben een cyclus van drie jaarlijkse gesprekken met de directeur-bestuurder en tweemaal per jaar overleg met beleidsmedewerkers voor Onderwijs & Kwaliteit, Financiën en Personeel & Organisatie. Dit waarborgt een continue ontwikkeling en kwaliteitsbewaking.

Welke specifieke onderwerpen staan centraal in ons schoolplan voor de komende jaren?

Onze school werkt met de Schoolmonitor, een systeem dat de cyclus van plannen, uitvoeren en evalueren (Plan-Do-Check-Act) faciliteert, geleid door de indicatoren van het vernieuwde inspectiekader. Een zelfevaluatiedocument wordt ook gebruikt om de onderwijskwaliteit in kaart te brengen en nauwgezet te volgen. De komende schooljaren richten we ons op de volgende kerngebieden: * **Basisvaardigheden:** We streven naar een significante verbetering van basisvaardigheden, met nadruk op het behalen van referentiedoelen en het bieden van extra uitdaging aan leerlingen die dat nodig hebben. Een plan van aanpak basisvaardigheden ondersteunt dit proces. In lijn met burgerschapsonderwijs implementeren we het programma 'De Vreedzame School'. * **Professionalisering Leerkrachten:** Ons team zet zich actief in voor de verdieping van pedagogisch en didactisch handelen, met de implementatie van het EDI-model (Expliciet Directe Instructie) in alle groepen als belangrijk uitgangspunt. * **Zicht op Ontwikkeling:** Voortbouwend op onze auditrapportage, verbeteren we ons systeem voor zicht op ontwikkeling en handelingsgericht werken. We richten ons op de verdere implementatie van handelingsgericht werken volgens de zorgcycli (lange, middellange en korte termijn).

Ontwikkeling voor Peuters en Kleuters bij OBS J. Emmens

Toelichting van de school

Openbare Basisschool J. Emmens biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen, hoewel wij geen officiële VVE-school zijn. Voor een optimale voor- en vroegschoolse educatie werken wij nauw samen met SKID Kinderopvang. Dit partnerschap garandeert een deskundige aanpak in de ontwikkeling van uw kind. Ontdek onze Meespeelochtenden voor Peuters Meerdere keren per jaar organiseren we op OBS J. Emmens speciale meespeelochtenden, speciaal voor peuters. Dit is een uitstekende, laagdrempelige manier voor uw kind om kennis te maken met onze basisschool en de vertrouwde sfeer. U hoeft zich niet vooraf aan te melden; uw peuter is altijd van harte welkom. De exacte data van deze gezellige ochtenden worden aan het begin van het schooljaar bekendgemaakt via onze schoolwebsite: www.obsjemmens.nl en hangen zichtbaar bij de school entrees. Rijke Leerervaringen in Groep 1 en 2 Onze kleuterklassen, groep 1 en 2, bieden een gevarieerd en breed educatief programma. Naast het ontwikkelen van beginnende geletterdheid en gecijferdheid, ligt de nadruk sterk op spel, beweging en lichamelijke activiteit. Muziek en creatieve expressie zijn eveneens belangrijke pijlers in ons aanbod. Wij maken gebruik van de educatieve methode 'Inzichtelijk', die de ontwikkeling van kleuters volgt door middel van doelgericht spel. Het educatieve materiaal wordt dagelijks aangeboden via directe instructie, waarbij we diverse leermiddelen inzetten om de leerervaring te verrijken. Op maat gemaakt Onderwijs voor Elk Kind Wij geloven sterk in gepersonaliseerd onderwijs; elk kind leert en ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo. Ons curriculum is daarom zorgvuldig opgebouwd met oplopende leerstof die aansluit bij de individuele ontwikkelingsfase van elke kleuter. Een Vloeiende Doorstroom naar Hogere Groepen Het onderwijs in de kleuterklassen is naadloos afgestemd op het onderwijs in de groepen 3 en daarboven. Onze leerkrachten werken continu samen en communiceren met elkaar om een doorlopende leerlijn te waarborgen en te optimaliseren, wat zorgt voor een soepele overgang naar de volgende leerjaren.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS J. Emmens extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, onze school biedt specifieke programma's ter ondersteuning van de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onder andere de 'Meespeelochtenden' voor peuters en een breed aanbod binnen de groepen 1 en 2, gericht op spel, beweging en vroege taal- en rekenvaardigheden.

Ja, onze school biedt specifieke programma's ter ondersteuning van de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat onder andere de 'Meespeelochtenden' voor peuters en een breed aanbod binnen de groepen 1 en 2, gericht op spel, beweging en vroege taal- en rekenvaardigheden.

BOUW: Ondersteuning voor beginnende geletterdheid

Met welke partners werkt OBS J. Emmens samen voor het jonge kind programma?

OBS J. Emmens werkt nauw samen met SKID Kinderopvang voor deskundige voor- en vroegschoolse educatie. Tevens is er een samenwerking met Kindcentrum 'Zo Blij' om een breed scala aan voorzieningen voor kinderen te bieden.

OBS J. Emmens werkt nauw samen met SKID Kinderopvang voor deskundige voor- en vroegschoolse educatie. Tevens is er een samenwerking met Kindcentrum 'Zo Blij' om een breed scala aan voorzieningen voor kinderen te bieden.

Team | Openbare Basisschool J. Emmens in Gasselternijveen | [2025] Schoolregister