
Schoolweging
De schoolweging van Mattheusschool is 25,45 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53.8%. Dit wijst op effectieve differentiatie in de hoogste leerjaren, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25.45). Landelijk scoort 64% van de leerlingen op dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel theoretische adviezen: 46.67% havo/vwo en vwo (vs. 29.54% regio). Opvallend is het significante verschil met vergelijkbare scholen voor vmbo-(g)t/havo (20% vs. 10.34% regionaal). Praktijkonderwijs-adviezen ontbreken volledig, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1.01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mattheusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.92 | 178.69 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken met het volgsysteem leerling/kleuter in beeld. (LIB)De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in ons onderwijsproces. Wij toetsen onze LIB M (middenjaar) resultaten aan de landelijke gemiddelden en de normering van de onderwijsinspectie en wij hebben ook voor onze school (op basis van historische gegevens) een eigen minimum doelstelling geformuleerd als het gaat om te behalen opbrengsten. De LIB E (eindejaar resultaten zijn van belang om de gerealiseerde opbrengst te monitoren en een goede overdracht te realiseren naar het volgende schooljaar en direct in te spelen op de behaalde scores. De nauwkeurige analyse van de resultaten leidt na beide afnames tot aanpassing van de individuele- en groepsplannen en mede door de foutenanalyse wordt een plan van aanpak voor een groep of individu opgesteld om eventuele achterstand aan te pakken. Onze doelstelling/ambitie met betrekking tot de LIB M en E - scores is als volgt geformuleerd: "Alle" leerlingen hebben een stijgende vaardigheidsscore op de gebieden, AVI (zinlezen), rekenen, spelling en begrijpend lezen. Bij een achterstand van meer dan een jaar (zichtbaar in het leerling-rapport) rust de verplichting op de leerkracht om een plan van aanpak te formuleren voor deze leerling en een onderwijsperspectief voor deze leerling inzichtelijk te maken. Dit plan van aanpak wordt met ouder en leerling doorgesproken in een extra LIB -voortgangsgesprek. Omdat wij werken met de digitale toetsversie van LIB zijn wij in staat om zeer nauwkeurig te analyseren op welk onderdeel leerlingen uitvallen. Hierdoor is het mogelijk om maatwerk te leveren als het gaat om de zaken die leerlingen nog niet beheersen. Dit geldt niet alleen voor leerlingen die uitvallen op een vakgebied, maar ook voor leerlingen die een hoge score hebben waarbij de gemiddelde score (ogenschijnlijk) geen plan van aanpak vereist. Toch blijkt bij de analyse vaak dat ook deze hoog scorende leerlingen mogelijk een onderdeel onvoldoende beheersen. Ook voor deze leerlingen worden dan d.m.v. korte verlengde instructiemomenten en specifiek aanbod (in hun weektaak),deze onderdelen nogmaals onder de aandacht gebracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Uitzonderlijk hoog percentage leerlingen presteert op advies (78.95% vs. 62.93% landelijk). Het beperkte percentage onderadvisering (10.53%, gelijk aan landelijk gemiddelde) toont realistische inschattingen. De transparante communicatie over doorstroomverwachtingen zoals beschreven in het schoolplan lijkt hieraan bij te dragen.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap door de juiste normen en waarden te ontwikkelen. Onder sociale competenties wordt verstaan: Sociaal-emotionele ontwikkeling (welbevinden, zelfbeeld, zelfstandigheid, regulering van emoties, etc), Sociale vaardigheden (samenwerken, zelfredzaamheid, omgaan met conflicten, etc) , Houdingen/vaardigheden om in uiteenlopende situaties succesvol te functioneren (betrokkenheid, zelfsturing, omgaan met verschillen, democratisch handelen, sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid, moreel kunnen oordelen etc.). Wij willen op school een samenleving zien die met elkaar vaardigheden ontwikkelt, die men in het dagelijks leven nodig heeft om te leren, plezier te maken en zich als individu te kunnen ontwikkelen tot een burger die iets toevoegt aan onze samenleving. Onze school herkent de verschillen tussen leerlingen en erkent dat het onderwijs hierdoor steeds complexer wordt. Onze school wordt gekenmerkt door het herkennen en erkennen van de verschillen in onderwijsbehoefte van elke leerling. Onze inzet is daarom gericht op gepersonaliseerd onderwijs. Onze leerkrachten zijn in staat om maatwerk te leveren als het gaat om onderwijsaanbod. Als het gaat om sociale competenties wordt een beroep gedaan op de vaardigheden die we de leerlingen mee willen geven. Dit vereist een preventieve, voorlichtende, onderzoekende en handelende houding van onze leerkrachten. LEES MINDER
Normen en waarden
Sociale competenties
Burgerschap
Wat is de werkwijze van de Mattheusschool voor sociale ontwikkeling?
De Mattheusschool gebruikt verschillende instrumenten om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, te begeleiden, te volgen en te ontwikkelen. Het signaleringsinstrument 'Kind-begrip' wordt twee keer per jaar gebruikt. De ZIEN-vragenlijsten worden besproken en geanalyseerd. Er wordt een sociale vragenlijst afgenomen bij de leerlingen van groep 5 t/m 8. 'Taakspel' wordt gebruikt om een positief en veilig klassenklimaat te scheppen. Veel activiteiten rondom de sociale ontwikkeling worden gedurende het schooljaar aangeboden, zoals vieringen, thema's en aandacht voor goede doelen en maatschappelijke thema's. In samenwerking met de gemeente en hulpverleningsinstanties wordt projectmatig aandacht geschonken aan diverse onderwerpen. Leerlingen nemen deel aan projecten van de Parochies Jeruzalem Ulvenhout en Bavel. De school is aangesloten bij 'Educatiewijzer' van de gemeente Breda en de 'cultuurloper'. De Mattheusschool heeft een beleidsstuk 'burgerschapscultuur' ontwikkeld.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Mattheusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mattheusschool gebruikt de volgende registratievormen: Zien en Taakspel.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mattheusschool?
De Mattheusschool gebruikt de volgende methoden: Taakspel, CPB, KWINK en Kindbegrip.