
Schoolweging
De schoolweging van Wis en Wierig is 30,57 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,68% scoort op fundamenteel niveau, boven de inspectienorm van 85%. Positief gezien de complexe leerlingenpopulatie, maar wel 7%-punt lager dan vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40,25% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde (45,5%) en het regio-gemiddelde (57,3%). Dit hangt samen met de hogere schoolweging en heterogene populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel praktijkgericht advies: 26,32% vmbo-b en 5,26% praktijkonderwijs (vs. 5,5%/1% regio). Theoretische adviezen (havo/vwo/vwo) beslaan 31,58%, iets onder het regionaal gemiddelde (±38%). De brede adviesrange sluit aan bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wis en Wierig | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door observaties en nakijkwerk heeft iedere leerkracht, iedere dag een indruk van de vorderingen van de leerlingen. We nemen toetsen af die bij de lesmethoden horen, zodat we kunnen monitoren welke lesstof wel of niet wordt beheerst. Daarnaast maken we gebruik van FocusPO waarin leerkrachten snel en gemakkelijk kunnen aanvinken welke leerlingen een doel beheersen. Waarna ze in één oogopslag kunnen zien welke leerlingen een verlengde instructie nodig hebben. Met de leerlingen (en ouders) voeren we de ouder/kindgesprekken over hun doelen, ontwikkeling en vragen. We monitoren de ontwikkelingen van de leerlingen ook met de toetsen van het DIA-leerlingvolgsysteem. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, die naast het beeld van de leerling, ons ook een beeld geven van trends en ontwikkelingen in de school. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen, dit gebeurt in januari en juni. De observaties, FocusPO en (niet)methode-gebonden toetsen geven ons een adequaat beeld van de ontwikkeling van de leerlingen. De leerkrachten krijgen zo de informatie die zij nodig hebben om het lesaanbod af te stemmen op de leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,75% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Wel presteert 25% boven advies, wat duidt op effectieve doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Voor het aanleren van sociale competenties, maken wij binnen onze school gebruik van Kanjertraining. Om je goed te kunnen ontwikkelen is het nodig dat je goed in je vel zit. Wanneer je (grote) zorgen hebt is het moeilijk om je aandacht op iets anders te richten. Een veilig sociaal klimaat en een plezierige omgang met elkaar is een voorwaarde om te kunnen leren en werken. Daarom zijn de afspraken uit de Kanjertraining leidend voor iedereen in onze school: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Te denken valt aan afname van probleemgedrag en depressieve gevoelens, alsmede een toename op welbevinden en zelfwaardering. Met de Kanjertraining leren kinderen zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Het bevorderen en behouden van een veilige en ontspannen sfeer op school is natuurlijk niet alleen een kwestie van de lessen en de uitgangspunten van de Kanjertraining. Op allerlei manieren en momenten zorgen we hiervoor, waarbij wij als volwassenen het voorbeeld voor de kinderen zijn (www.kanjertraining.nl). Door het coöperatief leren werken kinderen effectief samen en helpen ze elkaar als dat nodig is. LEES MINDER
Omkijken naar elkaar
Zelfstandig
Veilig
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Wis en Wierig voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Wis en Wierig meet de sociale opbrengsten jaarlijks met het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem omvat een sociogram, leerlingenvragenlijsten, docentvragenlijsten en pedagogische adviezen. Leerkrachten vullen tweemaal per jaar een docentenvragenlijst in. Alle leerlingen vullen een sociogram in. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen een leerlingenvragenlijst in. Op basis van analyses worden concrete doelen en handelingssuggesties geformuleerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Wis en Wierig om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Wis en Wierig gebruikt Kanvas en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Wis en Wierig?
Openbare Basisschool Wis en Wierig gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.