W.A. Scholtenschool in Foxhol

Het team van W.A. Scholtenschool in Foxhol

Current section: team
Pluvierstraat 13
9607 Foxhol

Zie hier hoe het team van W.A. Scholtenschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van W.A. Scholtenschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past W.A. Scholtenschool bij jullie?

Ontdek hoe goed W.A. Scholtenschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij W.A. Scholtenschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij W.A. Scholtenschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (50%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij W.A. Scholtenschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (50%)
Direct ondersteunend personeel (50%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor W.A. Scholtenschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op de W.A. Scholtenschool

Onze school, de W.A. Scholtenschool, zet zich in voor continuïteit in het onderwijs. Wanneer een vaste leerkracht onverhoopt afwezig is, streven we ernaar dit zo spoedig mogelijk op te vangen met een ervaren invalleerkracht uit onze eigen poule. We geven hierbij prioriteit aan leerkrachten die al bekend zijn met onze school en onderwijsmethoden, zodat de leerlingen zo min mogelijk hinder ondervinden van de wisseling. Bij onvoorziene afwezigheid en het niet direct kunnen vinden van een geschikte vervanger, informeren wij de ouders zo snel mogelijk. In dergelijke situaties vragen wij uw begrip en medewerking om eventuele opvang voor uw kind te regelen. Op de eerste dag van een ziekmelding zorgt de school zelf voor interne opvang. Bij langdurige afwezigheid van de leerkracht, investeren we extra in het vinden van een structurele en betrouwbare vervangingsoplossing om de onderwijscontinuïteit te waarborgen. Praktijkervaring en Nieuwe Talenten: Stagiaires op de W.A. Scholtenschool Elk schooljaar verwelkomen wij enthousiaste studenten van de Pabo, de Pedagogische Academie. Deze studenten doen waardevolle praktijkervaring op binnen onze schoolmuren. De stageperiodes variëren in omvang en duur, afhankelijk van het studiejaar van de student. Een LIO-student, een vierdejaars student in de afrondende fase van zijn of haar opleiding, neemt gedurende een half jaar meerdere dagen per week de zelfstandige leiding over een groep. Deze student staat uiteraard onder nauwgezette begeleiding van de vaste groepsleerkracht. De eindverantwoordelijkheid voor de groep blijft te allen tijde bij de vaste leerkracht, die de LIO-student ondersteunt en coacht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de WA Scholtenschool organiseren wij het onderwijs op zgn. vakpleinen. De kinderen in leerjaar 1, 2 en 3 zijn te vinden op het vakplein Het Jonge Kind. Onder leiding van de leerkrachten (en op alle middagen i.s.m. de onderwijsassistent) krijgen de leerlingen binnen thema's passend onderwijs aangeboden. De kinderen van leerjaar 4 t/m 8 ontvangen op het vakplein Taal, Rekenen en op het Studieplein onderwijs. Middels een dagrooster visiteren de leerlingen de betreffende leerkrachten voor instructie op de vakpleinen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

4

Taal en rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Logopedist
Onderwijsassistent(en): gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met een zorgvraag

Toelichting van de school:

Sommige specialismen worden binnen Stichting Ultiem-onderwijs vormgegeven. Ook is er sprake van school specifieke specialismen en/of een combinatie van school en Stichting Ultiem.

5

Sociaal-emotioneel

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch educatief professional
Onderwijsassistenten: gespecialiseerd én met ervaring die de leerlingen begeleiden in hun zorgvra(a)g(en)

Toelichting van de school:

Sommige specialismen worden binnen Stichting Ultiem-onderwijs vormgegeven. Ook is er sprake van school specifieke specialismen en/of een combinatie van school en Stichting Ultiem.

3

Gedrag, werkhouding en taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog
Onderwijsassisten(t(en): gespecialiseerd en met ervaring bij het begeleiden van leerlingen met hun specifieke zorgvra(a)g(en)

Toelichting van de school:

Sommige specialismen worden binnen Stichting Ultiem-onderwijs vormgegeven. Ook is er sprake van school specifieke specialismen en/of een combinatie van school en Stichting Ultiem.

2

Motorische en lichamelijke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch educatief professional
Gymleerkracht

Toelichting van de school:

Wij hebben een vakdocent gymnastiek die twee keer per week aan iedere groep 45 minuten lesgeeft.

0

Medisch handelen en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Logopedie

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op de W.A. Scholtenschool

Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) Uitgelegd

De W.A. Scholtenschool, als onderdeel van passend onderwijs, stelt elke vier jaar een uitgebreid Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op. Dit document, conform de Wet op primair Onderwijs, beschrijft gedetailleerd ons aanbod aan begeleiding en onderwijs. We lichten toe welke basisondersteuning, aanvullende ondersteuning en speciale zorg wij bieden aan alle leerlingen. BASISONDERSTEUNING VOOR LEERONTWIKKELING: Onze school biedt gerichte hulp bij leesproblemen en dyslexie met een specifiek protocol. Ook leerlingen met reken- en wiskundeproblemen of dyscalculie (ERWD) ontvangen de nodige ondersteuning. Voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) werken we nauw samen met de Taalschool. Meer- en hoogbegaafde leerlingen kunnen deelnemen aan onze plusklas op stichtingsniveau. MEDISCH-FYSIEKE ONDERSTEUNING: Onze leerkrachten zijn getraind en beschikken over een bekwaamheidsverklaring voor het uitvoeren van een vingerprik bij diabetici en het toedienen van een EPI-pen. Voor overige medische handelingen zijn wij niet uitgerust. ONDERSTEUNING BIJ GEDRAG EN SOCIAAL-EMOTIONELE ONTWIKKELING: Wij hanteren de succesvolle KiVa-methode om sociale competenties te bevorderen en gedragsproblemen te voorkomen, inclusief een steungroepaanpak en de Gouden Weken bij de start van het schooljaar. Zowel KiVa als ZIEN worden ingezet voor monitoring. Leerlingen die extra concentratie of ondersteuning bij hun werkhouding nodig hebben, kunnen gebruik maken van interventies zoals voorstructurering van werk, werken in een aparte ruimte, geluidswerende koptelefoons, een studiebuddy, een time-timer, individuele kindgesprekken of kindplannen. In specifieke gevallen kan een time-out ruimte tijdelijk worden ingezet. WIJ WERKEN SAMEN MET EXPERTS: Voor specifieke ondersteuning kunnen wij een beroep doen op de orthopedagoog van stichting Ultiem. In bepaalde situaties is tijdelijke extra begeleiding door een onderwijsassistent of leerkracht mogelijk. We bewaken hierbij zorgvuldig dat de groep en collega's niet overbelast raken, mede dankzij ons protocol ongewenst/grensoverschrijdend gedrag. EXTRA ONDERSTEUNING EN ZORG: Voor leerlingen die naast onderwijs ook aanvullende zorg nodig hebben, bieden wij onderwijs-zorgarrangementen. Deze arrangementen zijn altijd maatwerk en worden in nauwe samenwerking met ouders en jeugdhulpinstellingen opgesteld. De school waarborgt de kwaliteit en continuïteit van deze zorg. SPECIFIEKE EXTRA ONDERSTEUNING: Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) bieden we gespecialiseerde hulp. Leerlingen met een visuele beperking ontvangen extra ondersteuning via Visio (cluster 1). Kinderen met een auditieve beperking worden ondersteund door Kentalis (cluster 2). SAMENWERKING VOOR GEDRAGSONDERSTEUNING: Om gedragsontwikkeling optimaal te begeleiden, werken we samen met stichting “Madelies” in de gezinsklas, wat een nauwe afstemming met alle betrokkenen garandeert. ONZE GRENZEN EN PROCEDURES: Als reguliere basisschool hebben we bepaalde grenzen aan onze zorg. Dit geldt bij verstoring van de rust en orde, wanneer de veiligheid of het welzijn van leerlingen in het geding is, bij chronische aandoeningen waarvoor geen zorg is geregeld, of wanneer de ontwikkeling van een kind zodanig stagneert dat de kerndoelen niet gehaald kunnen worden. Ook wanneer de benodigde medicatie niet wordt toegediend, de benodigde begeleiding het onderwijsproces voor andere kinderen verstoort, of de visie van school en ouders sterk uiteenloopt, stellen we grenzen. WANNEER DE ONDERSTEUNING NIET VOLDOENDE IS: Bij twijfels over onze ondersteuningscapaciteit maken we een zorgvuldige afweging, rekening houdend met de specifieke behoeften van het kind, de groepsdynamiek en de expertise van ons team. Als de W.A. Scholtenschool niet langer het passende onderwijsaanbod kan realiseren, bespreken we met ouders alternatieve opties, zoals een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. MEER INFORMATIE: Ons volledige Schoolondersteuningsprofiel (SOP) met alle details is te vinden op onze website: www.wascholtenschool-foxhol.nl. TOEKOMSTIGE ONTWIKKELINGEN: VAKPLEINEN EN INNOVATIE In het schooljaar 2023-2024 werken we aan een nieuw onderwijsconcept: 'Vakpleinen'. Dit brengt diverse ontwikkelingen met zich mee, waaronder het verbeteren van de aanspreekcultuur, de overstap van rapporten naar portfolio's, de doorontwikkeling van burgerschapsonderwijs, en onderzoek naar een passend leerlingvolgsysteem en lesmethoden voor taal en spelling. Daarnaast focussen we op collegiale consultatie en de verificatie van onze visie en kernwaarden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Visie en Doelen voor Kwaliteitsontwikkeling

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

Ons schoolplan, vernieuwd elke vier jaar, vormt de leidraad voor onze onderwijsontwikkeling. Het stelt ons in staat om gerichte doelen te formuleren die essentieel zijn voor de W.A. Scholtenschool. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, waarin we de specifieke speerpunten en doelstellingen voor het komende schooljaar uiteenzetten. Deze plannen bestrijken diverse gebieden, van sociaal-emotionele ontwikkeling tot didactische verbeteringen en organisatorische efficiëntie. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de voortgang en het behalen van deze doelen, een cruciale stap in ons continue streven naar verbetering. Als onderdeel van Stichting Ultiem volgt de W.A. Scholtenschool het koersplan van de stichting. Gezien de interim-schoolleider in het schooljaar 2022-2023, is er voor 2023-2024 een specifiek schooljaarplan opgesteld. De nieuw aangestelde directeur, vanaf 1 augustus 2023, zal dit werk voortzetten door de volgende drie jaarplannen te ontwikkelen en te integreren tot een alomvattend schoolplan voor de komende periode.

Hoe zorgen we dat we onze onderwijsdoelen bereiken?

Ons managementteam analyseert halfjaarlijks de behaalde onderwijsresultaten. Deze analyse, gevoed door leerlingprestaties en groepsbesprekingen, leidt tot gezamenlijke speerpunten voor het schoolteam. We signaleren ontwikkelingen, analyseren oorzaken en bepalen urgentie om proactief te handelen. Deze schoolanalyse wordt periodiek gedeeld met het bestuur van Stichting Ultiem en besproken tijdens schoolgesprekken. Naast deze resultaatmonitoring voeren de intern begeleider en/of directeur regelmatig klassenbezoeken uit. Vorig schooljaar lag de focus op het pedagogisch klimaat, terwijl dit schooljaar de nadruk ligt op het verbeteren van de instructiekwaliteit.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen op de W.A. Scholtenschool

Toelichting van de school

De W.A. Scholtenschool biedt een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, waarin ontwikkeling en plezier hand in hand gaan. Wij geloven in een sterke basis voor elk kind, met aandacht voor zowel sociale als cognitieve vaardigheden. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op de W.A. Scholtenschool?

De W.A. Scholtenschool zet zich in voor een uitstekende start voor jonge kinderen. Dit doen we onder andere door onze nauwe samenwerking met een gespecialiseerde peuterspeelzaal. Meer details over dit unieke aanbod vindt u hieronder.

De W.A. Scholtenschool zet zich in voor een uitstekende start voor jonge kinderen. Dit doen we onder andere door onze nauwe samenwerking met een gespecialiseerde peuterspeelzaal. Meer details over dit unieke aanbod vindt u hieronder.

Onze peuterspeelzaal 'De Tovertuin' biedt een stimulerende omgeving voor peuters, met VVE-programma's op vier ochtenden per week.

Met welke partners werkt de W.A. Scholtenschool samen voor het jonge kind programma?

De W.A. Scholtenschool gelooft in de kracht van samenwerking. Voor ons programma gericht op jonge kinderen werken we nauw samen met de peuterspeelzaal 'De Tovertuin', beheerd door Kaka. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak.

De W.A. Scholtenschool gelooft in de kracht van samenwerking. Voor ons programma gericht op jonge kinderen werken we nauw samen met de peuterspeelzaal 'De Tovertuin', beheerd door Kaka. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak.

Team | W.A. Scholtenschool in Foxhol | [2025] Schoolregister