
Schoolweging
De schoolweging van W.A. Scholtenschool is 33,35 , met een spreiding van 4,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingspercentage van 93,4%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt gehaald door 38,1% van de leerlingen, wat net boven de signaleringswaarde van 36,3% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage van 49,2%, toont het aan dat de school ambitieus blijft binnen de context van haar leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn gericht op praktische en gemengde leerwegen: 37,5% vmbo-(g)t en 25% vmbo-b/k. Slechts 12,5% krijgt een praktijkonderwijsadvies, wat lager is dan het regionale gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange sluit aan bij een spreiding in schoolweging van 4,77, wat wijst op verschillende onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | W.A. Scholtenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Inleiding We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het volgsysteem 'ParnasSys' (cognitieve ontwikkeling) en 'Zien' én 'KiVa' (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. We werken binnen een groep op 3 niveaus, te weten basis aanbod, verlengd aanbod of een verdiept aanbod. Deze keus wordt goed onderbouwd gemaakt en zo nodig tijdig bijgesteld. In ons 'handleiding groepsondersteuning' staat onze ondersteuningsstructuur uitgebreid beschreven waardoor er in elke groep goed zicht is wat wij aanbieden aan extra ondersteuning en hoe we dat borgen (zie bijlage). Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt elk schooljaar geactualiseerd. Daarin wordt beschreven welke basisondersteuning en extra ondersteuning we kunnen leveren en waar onze grenzen van onze ondersteuning ligt. Opbouw van ons onderwijs Het jonge kind Voor het eerst naar de basisschool, dat is voor een kind leuk maar ook spannend. De leerkracht zal de medeleerlingen stimuleren het nieuwe kind op weg te helpen. Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Wij zorgen voor een aantrekkelijke en uitdagende omgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om vrij te kunnen spelen en ontdekken. Taal en rekenen krijgen de kleuters spelenderwijs aangeboden. Daarbij werken we in thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kleuters en stimuleren we de leerlingen steeds meer zelfstandig te werken. De kleutergroepen hebben de beschikking over een veilig, afgesloten schoolplein. De kleuters spelen dagelijks buiten en gaan ook regelmatig naar de gymzaal. Middenbouw Leerjaar 3 t/m 5 In leerjaar 3 beginnen we met lezen, schrijven en rekenen. Hier wordt de basis gelegd voor de vaardigheden die in de volgende jaren worden uitgebouwd. De leerlingen kunnen gebruik maken van een chromebook ter ondersteuning van de vakken rekenen en taal. In leerjaar 4 wordt het programma uitgebreid met begrijpend lezen middels nieuwsbegrip, natuur en verkeer. In leerjaar 5 beginnen we met de wereld oriënterende vakken geschiedenis en aardrijkskunde. Ook houden alle leerlingen in leerjaar 5 een spreekbeurt. Bovenbouw Leerjaar 6 t/m 8 Vanaf leerjaar 6 krijgen de leerlingen huiswerk. Eén van de doelstellingen is dat leerlingen leren plannen. In de laatste klassen leggen we steeds meer nadruk op studievaardigheden om de leerlingen goed voor te bereiden op het vervolgonderwijs. Voor een bredere maatschappelijke blik kunnen de leerlingen les krijgen over wereldgodsdiensten. Eén keer per twee schooljaren gaan de leerlingen uit leerjaar groep 7/8 in het voorjaar enkele dagen met de klas op schoolkamp. Het andere jaar wordt het schooljaar afgesloten met een musical. De kinderen in leerjaar 7 en 8 krijgen eens per week (dinsdagmiddagen) i.s.m. professionals van IMCBasis een verrijkend lesaanbod. Het traject duurt in totaal 2 jaar. Het onderwijs is thematisch (denk daarbij bijvoorbeeld aan journalistiek, dienstverlening, etc.). Het onderwijs wordt op school gegeven door gastdocenten en/of op een bijpassende locatie. Natuurlijk zijn de lesinhouden gefundeerd op de curricula. Bewegingsonderwijs Alle leerlingen hebben een grote behoefte om te bewegen. Daarom bewegen onze leerlingen dagelijks, zowel binnen als buiten. Voor onze kleuters kunnen we de gymzaal opdelen in een apart speellokaal waarin ze op een speelse manier kennis kunnen maken met regels en vormen van samenspel. Ook werken ze met kleine materialen als ballen en hoepels, krijgen spellessen en maken gebruik van de gymtoestellen. Voor het buitenspel hebben we het kleuterplein met een prachtig ‘klimschip’ en daaronder een zandbak. Vanaf leerjaar 3 spelen de leerlingen minimaal één keer per dag buiten op het grote plein. Daarnaast is er twee keer per week een gymles, waarvan één gegeven door de vakleerkracht gymnastiek. In de grote gymzaal binnen het Multi Functionele Centrum worden er allerlei uitdagende bewegingsactiviteiten aangeboden. Vormingsonderwijs Burgerschapsvorming, geestelijke stromingen en sociaal- emotionele vorming zijn onderdeel van ons aanbod. In aanvulling op ons eigen onderwijs werken wij vanaf dit schooljaar samen met het Vormingsonderwijs. Het aanbod draagt bij aan identiteitsontwikkeling, het oefenen in het kritisch en onafhankelijk leren denken, vergroten van het inzicht in levensbeschouwingen en religies, het helpt leerlingen samen te leven met anderen en het versterkt het open karakter van onze school voor ouders en leerlingen met verschillende achtergronden. Ouders en kinderen hebben de vrijwillige keuze om hieraan mee te doen. Bij voldoende animo worden de lessen verzorgd door de rijksoverheid. Voor álle leerjaren Gedurende hun hele schoolloopbaan volgen we de leerlingen op sociaal emotioneel gebied. In de klas is hiervoor wekelijks aandacht in het lesprogramma en wordt er een KiVa les geven. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. De leerkrachten leggen hun observaties vast in ‘Zien’, het leerling volgsysteem van sociaal emotionele ontwikkeling en er wordt tweemaal per jaar een KiVa vragenlijst ingevuld. Vanaf leerjaar 6 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in over hun welbevinden en de omgang met elkaar. We proberen leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan kennis te laten maken met wetenschap en techniek. Door de onderzoekende houding van leerlingen te stimuleren, proberen we hun interesse voor wetenschap en techniek te wekken. Onze school kiest ervoor wetenschap en techniek zoveel mogelijk te integreren in vakken als rekenen/wiskunde, natuur, wereldoriëntatie en taal. Volgen en toetsen van onze leerlingen Voor goed onderwijs is inzicht in de resultaten belangrijk. Toetsuitslagen zeggen niet alleen iets over de individuele leerling, maar ook over het aanbod en hoe dit door de leerkracht aangeboden wordt. De kleuters worden op alle ontwikkelingsgebieden gevolgd middels het volgmodel ‘ParnasSys’. Dit model wordt door de leerkrachten ingevuld. Voor leerlingen in leerjaar 3 t/m 8 wordt de cognitieve voortgang ook bijgehouden in ParnasSys. Zowel de resultaten van de methode gebonden toetsen als de CITO-toetsen worden hierin verwerkt. De CITO-toetsen meten de resultaten onafhankelijk van de in de school gebruikte methoden. In leerjaar 8 nemen alle leerlingen deel aan de IEP-eindtoets. Samen met de gegevens uit het leerlingvolgsysteem én de bevindingen van de leerkracht bepaalt dit het schooladvies voor het voortgezet onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering is 12,5%, vergelijkbaar met de benchmark (11,81%). De school benadrukt in haar beleid maatwerk door observaties en ontwikkelingsdoelen, wat aansluit bij deze resultaten.
Sociale ontwikkeling
Onze slogan is: 'Weet dat je altijd welkom bent' Ons pedagogisch en didactisch handelen is erop gericht dat iedereen zich gezamenlijk verantwoordelijk voelt voor de brede ontwikkeling van een kind op zowel sociaal emotioneel als cognitief gebied. De betrokkenen zijn altijd welkom om daar gezamenlijk het gesprek over aan te gaan. Dit initiatief kan komen vanuit het kind, ouders of leerkracht, met als doel gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de leerling te dragen. LEES MINDER
Gezamenlijkheid
Eigenaarschap
Respectvol
Wat is de werkwijze van de W.A. Scholtenschool voor sociale ontwikkeling?
Op de W.A. Scholtenschool begint de samenwerking voor sociale ontwikkeling al aan het begin van het schooljaar met de Gouden Weken, waarin een goede basis wordt gelegd voor een fijne sfeer in de klas. Ouders zijn onmisbaar in deze periode en er is een startgesprek in de tweede week. Tegelijkertijd start de school met het KiVa-programma. Tijdens de Gouden Weken worden groepsregels gezamenlijk met de leerlingen opgesteld, waardoor kinderen meer verantwoordelijkheid ervaren. Naast groepsregels zijn er ook school- en pleinregels. De kernwaarden van de school zijn respect, rust, behulpzaamheid en luisteren naar elkaar. Gedurende het schooljaar is de W.A. Scholtenschool gericht op het bewustzijn van het kind over zijn eigen invloed op zijn gedrag. Door reflectie, kindgesprekken en het koppelen van doelen in overleg met ouders en leerkracht, wordt het eigenaarschap van het kind gestimuleerd. Deze doelen kunnen worden vastgelegd in een kindplan. De leerkrachten benaderen leerlingen positief en vragen wat zij nodig hebben om een doel te bereiken. Door gezamenlijk op te trekken met de omgeving van de leerling, wordt een optimale situatie gecreëerd. Het motto is 'we zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen'. Het pedagogisch handelen kenmerkt zich door 'gezamenlijkheid', 'veiligheid', 'eigenaarschap' en 'respectvol'. De W.A. Scholtenschool werkt oplossingsgericht, ook op het gebied van gedrag, met heldere grenzen en kwaliteitskaarten, waaronder escalatieladders. Het protocol schorsing en verwijdering is uitgewerkt op kindniveau. Bij inschrijving conformeert u zich als ouder aan deze werkwijze.
Welke registratievorm(en) gebruikt de W.A. Scholtenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De W.A. Scholtenschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en KiVa.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de W.A. Scholtenschool?
De W.A. Scholtenschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: KiVa en de Gouden Weken.