Openbare Basisschool De Zweng
Hoofdstraat 62
7875 AD Exloo

Schoolweging

Schoolweging
28.51
Spreiding
6.36

De schoolweging van De Zweng is 28,51 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,22% behaalt De Zweng het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, vooral gezien de complexiteitsgradatie in de leerlingenpopulatie (schoolweging 28,51).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op hogere onderwijsniveaus: 12,5% havo en 12,5% vwo. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (37,5%), wat ruim boven het regionale gemiddelde van 16,45% ligt. Praktijkonderwijs (0%) blijft significant onder de vergelijkingswaarde van 1,01%, wat past bij de academische ambities van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZwengGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben. Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. De toets uitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Cito af: - Technisch lezen - Begrijpend lezen - Rekenen en Wiskunde - Spelling Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Doublure/overgangsnormen Het kan zijn dat een leerling, ten opzichte van de groep, stilstand of vertraging laat zien, ondanks de extra hulp die geboden wordt. Met ouders wordt dan overlegd wat beter is voor de leerling: doorstromen met een aangepast programma of nog een jaar in dezelfde groep (doublure). Wanneer er wordt besloten dat een leerling zitten blijft is dat altijd op basis van een achterstand op meerdere gebieden. We kiezen alleen voor zitten blijven als we verwachten dat de leerling zich hierdoor beter zal ontwikkelen. Als ouders en leerkrachten het niet eens zijn over het besluit tot zitten blijven, dan neemt de schoolleider uiteindelijk de beslissing. Ons beleid ‘overgangsnormen’ ligt op school ter inzage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 16,67% boven het advies uitstroomt. Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces met aandacht voor doorlopende ontwikkeling, zoals omschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Daarom investeren wij ook in het sociaal emotioneel welbevinden van kinderen. Wij gaan uit van de groep als sociale werk- en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succes ervaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zie wat hij of zij kan. Op onze school werken wij vanuit de WMK methode. Dat doen wij samen met ouders. Kinderen zijn namelijk gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Zij ervaren een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. LEES MINDER

Respect

Eigenwaarde

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Zweng voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen te volgen, gebruikt Openbare Basisschool De Zweng het DORR-observatiesysteem voor de groepen 1 en 2. In de overige groepen wordt het instrument ZIEN gebruikt. Daarnaast wordt de vragenlijst 'Veiligheid en welbevinden' van WMKPO ingevuld door de leerlingen van groep 5 tot en met 8.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Zweng om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Zweng gebruikt Zien en DORR om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Zweng?

Openbare Basisschool De Zweng gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.