
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Julianaschool Ermelo is 31,04 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en regionale vergelijking (95.7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning in de onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 30.8% havo en 19.2% vwo-advies (t.o.v. regionale 16.1% havo en 18.6% vwo). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k (19.2% vs. 9.2% regionaal), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in schoolweging (5.93). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegenover 1% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Julianaschool Ermelo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.87 | 176.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse toetsen De tussenresultaten worden gemeten met de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteemLeerling in Beeld. De toetsen worden in groep 3 t/m 8 halverwege en aan het eind van het schooljaar afgenomen. Leerlingen worden ondersteund in het behalen van deze tussenresultaten door in de eerste plaats een veilig en prettig schoolklimaat te bieden waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze leerlingen goede lessen te geven middels het directe instructiemodel waarbij we in niveaus differentiëren. Tevens wordt er gewerkt met het stellen van groepsdoelen en individuele doelen met de leerlingen. Hierdoor neemt de betrokkenheid toe en ontstaat er inzicht in hoe je leert of nog beter kunt leren. De leerkracht reflecteert hierop met de leerlingen in klassengesprekken en individuele kindgesprekken. Daarnaast wordt ook door de leerkrachten gereflecteerd en geëvalueerd tijdens de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider en tijdens vergaderingen in teamverband. Er wordt een opbrengstanalyse opgesteld waarin resultaten geanalyseerd worden en interventies ter verbetering van het onderwijs worden opgesteld op groep- en schoolniveau. Hiervoor gebruiken wij de schoolrapportages vanuit ParnasSys. De overgang van leerlingen van groep 2 naar groep 3. We werken in de kleutergroepen met het observatie instrument BOSOS. Op basis van dagelijkse observaties die de leerkracht in het logboek noteert, en de observaties aan de hand van BOSOS, wordt het onderwijs afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. In groep 3 beginnen de kinderen met het aanvankelijk leesproces, rekenen en schrijven. Een grote, belangrijke stap voor de kinderen, waar ze natuurlijk ook aan toe moeten zijn. In groep 2 wordt hier heel nadrukkelijk aan gewerkt op allerlei manieren. Voorbereidende schrijfoefeningen, ordenen en tellen maar het kind moet vooral ook op sociaal-emotioneel gebied aan groep 3 toe zijn. Daarom leert het kind samenwerken, concentratie vasthouden, taakgericht werken, zelfstandig taken uitvoeren enzovoort. Al deze aspecten worden in overweging genomen om een zo verantwoord mogelijke keuze voor uw kind te kunnen maken. Hetzij een overgang naar groep 3, hetzij een beargumenteerde keuze voor kleuterverlenging in groep 2. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verdere schoolloopbaan. De overgang van leerlingen van groep 3 t/m 8. Bij de keuze voor een overgang of een doublure kijken we niet uitsluitend naar de resultaten op kennisgebieden (methodegebonden / methode onafhankelijke toetsen), maar ook naar het sociaal-emotioneel functioneren van een leerling (b.v. welbevinden, faalangst). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van gegevens van externen en ouders. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verder schoolloopbaan. Het beleid t.a.v. de overgang van groep 2 naar 3 en de procedure rondom doublure groepen 3 tot en met 8 wordt jaarlijks geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27.3% van de leerlingen presteert boven advies (iets boven regionaal gemiddelde van 25.3%), terwijl 18.2% onder advies scoort (significant hoger dan 11.8% landelijk). Dit reflecteert mogelijk de spanning tussen hoge ambities en de complexe leerlingenpopulatie. De 54.5% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk beeld.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De Koningin Julianaschool werkt volgens de methodiek van de Kanjertraining. Dit alles komt op onze school tot uiting in: - het pedagogisch klimaat (school, plein- en klassenafspraken) - het respectvol omgaan met elkaar (leerlingen, leerkrachten en ouders) - ons onderwijsaanbod. De Koningin Julianaschool is betrokken bij de buurt waarin de school staat en participeert frequent in de activiteiten van Ermelo wijk-west. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van PCBS Koningin Julianaschool voor sociale ontwikkeling?
Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep, met wekelijkse kanjerlessen. De Kanjertraining is een rode draad door de school. De basisregels uit de Kanjertraining versterken gewenst gedrag: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand doet zielig. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen, stelt grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt. Daarnaast wordt een leerlingvolgsysteem KANVAS gebruikt op sociaal-emotioneel gebied.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS Koningin Julianaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBS Koningin Julianaschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS Koningin Julianaschool?
PCBS Koningin Julianaschool gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.