OBS Gildeschool
Sint Crusiusweg 12
8161 HG Epe

Schoolweging

Schoolweging
31.77
Spreiding
5.1

De schoolweging van Gildeschool is 31,77 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een indrukwekkende 97,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke inspectienorm van 85%. Hiermee scoort de school 2,6% beter dan vergelijkbare scholen, wat duidt op sterke basisvaardighedengarantie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 57,6% overtreft ruimschoots de signaleringswaarde van 43,5%. Dit betekent dat de school meer dan de helft van haar leerlingen naar hogere rekendoelen begeleidt, wat 2,2% boven het vergelijkingsgemiddelde ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel vertoont een tweedeling: 38,5% havo-advies (ver boven regio's 16,1%) versus slechts 3,85% vwo-advies (ruim onder regio 18,6%). Opvallend is de focus op middenniveaus: 54% van de adviezen valt in vmbo-(g)t tot havo. Praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het regionale gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGildeschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB174.68172.18175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Gildeschool volgen we gestructureerd de ontwikkeling van de kinderen. De resultaten worden op onze school gemeten met behulp van de landelijke genormeerde toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. Tweemaal per schooljaar (midden en eind) worden er Cito-toetsen afgenomen op het niveau dat past bij het niveau van de leerling. Dit zijn methode-onafhankelijke toetsen. Daarnaast volgen we de ontwikkeling van de kinderen met methodetoetsen. We kijken dan of een leerling de leerdoelen die zijn aangeboden in de methode behaald heeft. In de planning is ruimte om extra tijd te besteden aan doelen die nog niet behaald zijn. Doel is dat de kinderen alle doelen in de methode kunnen behalen. De resultaten van ons onderwijs worden voor verschillende doeleinden gebruikt: Als verantwoording naar inspectie, bestuur, medezeggenschapsraad en ouders. De inspectie heeft normen vastgesteld voor de kernvakken begrijpend lezen en rekenen. Aan deze normen moet de school voldoen. Het toezicht is hierop gericht. Als evaluatie-instrument voor ons onderwijs. Twee keer per jaar maken de groepsleerkrachten en IB-er een analyse van de resultaten. Op basis hiervan wordt het onderwijs bijgesteld of kan extra begeleiding voor een deel van de leerlingen worden ingezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 42,3% leerlingen boven advies (vs. 25,3% landelijk) bevestigt de school haar ambitieuze begeleiding. Wel valt 26,9% onder advies op (dubbel zo hoog als landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De combinatie van hoog ambitieniveau en ruime differentiatie komt hier terug.

Sociale ontwikkeling

Wij staan voor een veilige leer-en leefomgeving. We streven naar rust en orde op school en afspraken die voor iedereen duidelijk zijn. Wij willen een school zijn waar ieder kind zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect en vertrouwen. Het gedrag-/pestprotocol geeft ons richtlijnen om eenduidigheid te krijgen in het omgaan met elkaar. Hierbij gaan wij uit van een oplossingsgerichte werkwijze die gericht is op een positieve houding van alle partijen, d.w.z. van de leerkrachten, kinderen en ouders. We zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat op school en richten ons op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van kinderen. Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Daarnaast krijgen kinderen handreikingen om op een goede manier om te gaan met de straatcultuur. Ook van ouders wordt verwacht dat zij met respect spreken over anderen. LEES MINDER

Respect voor elkaar/omgeving

Samen verantwoordelijk

Veiligheid

Wat is de werkwijze van OBS Gildeschool voor sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotioneel leren is het proces waarbij de kinderen vaardigheden verwerven die ze sociaal competent maken. Er wordt geoefend met gevoelens uiten, zelfvertrouwen, impulscontrole, doelgericht gedrag, empathie, samenwerken, conflicten oplossen, weloverwogen kiezen en verantwoordelijkheid nemen. De school streeft naar een positief, stimulerend en sociaal ondersteunend schoolklimaat, waarbij respect centraal staat en aandacht is voor sociale interactie, buitensluiten en pestgedrag. OBS Gildeschool maakt gebruik van het observatiesysteem van Cito: Leerling in Beeld, om het sociaal functioneren van kinderen in kaart te brengen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Gildeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Gildeschool gebruikt CITO leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Gildeschool?

OBS Gildeschool gebruikt Breinkrachten als methode voor sociaal-emotioneel leren.