De Kubus
Velveweg 50
7533 XK Enschede

Schoolweging

Schoolweging
35.37
Spreiding
5.93

De schoolweging van De Kubus Enschede is 35,37 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Zie boven bij 'streef_niveau'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

91.47% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit reflecteert een stevige basisdidactiek. Het streefniveau wordt door 44.96% gehaald, aanzienlijk hoger dan de schoolspecifieke signaleringswaarde van 34.3%. De school scoort hiermee beter dan vergelijkbare scholen (47.56%), wat wijst op effectieve differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen kenmerken zich door een sterke focus op praktische routes: 21.43% praktijkonderwijs en 35.71% vmbo-b, ruim boven regionale gemiddeldes (1.01% resp. 5.52%). Toch ontvangen 14.29% van de leerlingen een vmbo-(g)t/havo-advies, wat aansluit bij de relatief hoge doorstroom naar vmbo-t (29.4% in 2023-2024).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Kubus EnschedeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onderwijs blijft voortdurend in beweging en wij als school spelen daarop in. Dit doen we door kritisch naar onze opbrengsten te kijken en ons aanbod daarop aan te passen zodat we ons onderwijs blijven verbeteren. Twee keer per jaar nemen we in de groepen 3 t/m 8 niet-methodegebonden toetsen af. Met ingang van het schooljaar 2023/2024 zal hiervoor het IEP LVS worden ingezet met de daarbij behorende toetsen. We creëren in die periodes optimale toetsomstandigheden voor de kinderen zodat ze kunnen laten zien wat ze geleerd hebben. Na de afname worden de toetsen door de leerkrachten geanalyseerd en besproken met de kwaliteitscoördinator. Indien wenselijk sluit ook de directeur hierbij aan. Bij het analyseren kijken we naar de individuele groei die een leerling heeft doorgemaakt. Het streven is dat elke leerling per periode, minimaal de groei van het landelijk gemiddelde doormaakt. Wanneer een leerling ver onder of ver boven deze groei zit, wordt het onderwijsaanbod voor deze leerling bijgesteld. Dit kan inhouden dat een leerling extra uitdaging aangeboden krijgt of juist extra instructie en herhalingsstof. Ook kan het betekenen dat er een ontwikkelingsperspectief met aangepaste doelen wordt opgesteld voor een leerling. Daarnaast wordt er op groepsniveaus geanalyseerd en per vakgebied bekeken of er voldoende groei is behaald. Wanneer er op groepsniveau sprake is van groei ver boven of onder de afgesproken schoolnorm dan wordt er gekeken of er een verandering in de onderwijskundige aanpak nodig is. Deze verandering wordt dan verwerkt in onze plannen van aanpak die we voor de verschillende vakgebieden hebben opgesteld. Deze plannen van aanpak worden halfjaarlijks geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. Ook kan het zijn dat een specifieke groep in een periode een eigen plan van aanpak nodig heeft. Deze wordt dan in afstemming met de kwaliteitscoördinator opgesteld en geëvalueerd. De tussentijdse school- en groepsresultaten worden teambreed ook geanalyseerd en geëvalueerd in een schoolbrede bespreking van de resultaten. Hieraan nemen de leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de directie deel. In deze bespreking wordt er gekeken of er op basis van de resultaten een verandering in onze onderwijskundige (schoolbrede) aanpak nodig is. Op basis van de tussentoetsen wordt vanaf groep 6 een toekomstperspectief ingevuld voor alle leerlingen. Vanaf midden groep 7 wordt met ouders en leerlingen besproken wat het advies voor het voortgezet onderwijs wordt wanneer een leerling de huidige ontwikkeling doorzet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33.33% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Tegelijk scoort 22.22% boven advies, wat de effectiviteit van het mentorschap onderstreept. De school zet in op intensieve nazorg, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op De Kubus is het motto: Aandacht op elk vlak! Dit geldt voor zowel de didactische ontwikkeling van de kinderen als de sociaal-emotionele ontwikkeling. Welbevinden is een voorwaarde om tot leren te komen. Zit je goed in je vel en voel je je gezien, dan is de kans groot dat je ook tot leren komt. Door nauw samen te werken met het kind en ouder(s)/verzorger(s), willen wij een goed beeld krijgen van wat een leerling nodig heeft op school. Een kind moet kunnen ontdekken wie hij/zij is. De school is een oefenplaats en je staat er nooit alleen voor. Wij vinden het belangrijk dat kinderen weten dat fouten maken mag en je elke dag weer een nieuwe kans krijgt om jezelf te laten zien. Je ontwikkelt op school de vaardigheden die nodig zijn om mee te kunnen doen in de maatschappij. Alles wat aandacht krijgt dat groeit. Daarom werken we bij ons op school vanuit positieve gedragsverwachtingen, welke we samen met de leerlingen formuleren. In de gouden en zilveren weken wordt hier in de groepen extra aandacht aan besteed. LEES MINDER

Aandacht

Schitteren

Verwonderen

Wat is de werkwijze van De Kubus voor sociale ontwikkeling?

De Kubus gebruikt de SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) om de sociale opbrengsten in kaart te brengen. Leerkrachten vullen de SCOL twee keer per jaar in. Daarnaast wordt in de groepen 6, 7 en 8 de LeerlingSCOL afgenomen. Voor sociaal-emotioneel leren wordt de methode KWINK gebruikt, met de focus op zelfbesef, besef van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kubus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kubus gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kubus?

De Kubus gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.