't Twiespan
Vredenveld 78
7824 CJ Emmen

Schoolweging

Schoolweging
34.55
Spreiding
5.49

De schoolweging van ’t Twiespan is 34,55 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,0% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school de landelijke norm (85%) én het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%). Dit resultaat onderstreept de sterke focus op basisvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,2%) en benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 26,3% vwo-advies (ruim boven regionaal gemiddelde van 18,6%) naast 15,8% vmbo-b (vergeleken met 5,5% regio). Deze brede spreiding past bij de schoolweging van 34,55 en de in de schoolgids benoemde ‘maximale ontwikkelkansen voor ieder kind’. Het aandeel havo/vwo-adviezen (47,4%) is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (34,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente EmmenGemeente AmsterdamNederland
193.15199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school gebruikt de methode onafhankelijke toetsen van Cito om leerlingen te volgen op het gebied van rekenen/wiskunde, spelling, leesvaardigheid, woordenschat en studievaardigheden. De meeste toetsen vinden twee keer per jaar plaats. Ook kijken we goed naar het kind. We letten dan op de houding en het gedrag om te kijken of het kind goed in z’n vel steekt. Op sociaal-emotioneel gebied werken wij met de vragenlijsten van de methode ZIEN!. Dat geeft ons een goed beeld van het functioneren van het kind op dit gebied en geeft ons handreikingen om het kind te ondersteunen waar dat nodig is. Veel vaker wordt er getoetst met methode afhankelijke toetsen. Die geven de leerkracht een goede indruk of de kinderen het onderwijs in de weken ervoor goed hebben opgepakt. De toetsen geven aan waar de leerkracht op moet bijsturen, zodat er geen hiaten zullen ontstaan. Ook geeft het de informatie waar het kind heel goed in is zodat het uitdagende leerstof aangeboden krijgt. De gegevens van zowel de Citotoetsen als de methodetoetsen worden verwerkt in de groepsplannen. In dit plan wordt beschreven hoe er de volgende periode gewerkt wordt in de groep bij de verschillende vakken. Alle relevante gegevens worden digitaal bewaard, zodat we een goed overzicht kunnen maken van de prestaties van leerlingen individueel, maar ook in groepsverband. De intern begeleider bekijkt de resultaten met de leerkrachten en het hele team. Wanneer er sprake is van zorg komen we in actie. Via ons Ouderportaal van ParnasSys kunnen ouders de vorderingen van hun kind zien. Ook worden hier de afspraken tussen de leerkracht en ouders genoteerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen stroomt onder advies door (23,8% vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Tegelijk presteert 9,5% boven advies, wat aansluit bij de geïntensiveerde begeleiding van hoogbegaafden zoals beschreven in het zorgplan.