Openbare Basisschool 't Eenspan
Oosterstraat 58
7822 HG Emmen

Schoolweging

Schoolweging
28.38
Spreiding
6.1

De schoolweging van ’t Eenspan is 28,38 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat zowel boven de landelijke vergelijking (96,4%) als de inspectienorm (85%) uitstijgt. Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met een score van 60,1% voor het streefniveau (landelijk: 61,1%) overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 50,1%. Dit benadrukt de effectiviteit van het ondersteuningsbeleid voor leerlingen met een complexere achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op midden- en hogere niveaus: 30% vmbo-(g)t en 26,66% havo/vwo-advies (vs. 16,45% vmbo-(g)t en 45,6% havo/vwo in de regio). Praktijkonderwijs is met 3,33% weliswaar hoger dan landelijk (1,01%), maar blijft beperkt. De brede spreiding weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t EenspanGemeente AmsterdamNederland
LIB174.98175.23176.06

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld van CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (18,5% vs. 11,8% landelijk), ondanks een vergelijkbaar percentage leerlingen dat op advies zit (63%). Dit benadrukt de uitdagingen in doorstroombegeleiding, mogelijk gerelateerd aan de hogere spreiding in schoolweging.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

Veiligheid

Welbevinden

Eerlijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Eenspan voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool 't Eenspan hecht veel waarde aan de sociale competenties van leerlingen. De school gebruikt het leerlingvolgsysteem Scol om de sociale competentie, het welbevinden en de sociale veiligheid te volgen. Leerkrachten vullen twee keer per jaar een vragenlijst per leerling in en vanaf groep 5 vullen de kinderen zelf de LeerlingScol in. De uitkomsten worden besproken met de IB-er en collega's, waarna een plan wordt opgesteld. De school start elk schooljaar met 'de gouden weken' om een positief pedagogisch klimaat te creëren en hanteert schoolregels en een pestprotocol dat door de kinderen wordt ondertekend.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Eenspan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Eenspan gebruikt Kanvas en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Eenspan?

Openbare Basisschool 't Eenspan maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.