CB Het Talent
Zandzoom 19
7814 VH Emmen

Schoolweging

Schoolweging
26.74
Spreiding
5.77

De schoolweging van Het Talent Emmen is 26,74 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een opmerkelijk sterk resultaat: 98,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit overtreft zelfs het landelijk gemiddelde (96,4%) en benadrukt de effectieve basisdidactiek, passend bij de schoolvisie op 'opbrengstgericht werken'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt lager dan het regionale gemiddelde (61,1%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,74). De school zet extra in op maatwerk, zoals beschreven in hun beleid rond 'ontwikkelingsgericht leren'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op hogere onderwijslagen: 27,8% havo en 5,6% havo/vwo+vwo, vergeleken met 16,1% havo en 18,6% vwo regionaal. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor (vs. 1,0% in de regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (22,2%) is het meest voorkomend advies, wat past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente EmmenGemeente AmsterdamNederland
193.15199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het is van belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: Doen wij de goede dingen Doen wij de dingen ook goed. De resultaten van ons onderwijs meten we aan de mate waarin wij erin slagen álle kinderen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk kinderen op onze school onderwijs volgen. De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. Wij volgen de leerlingen aan de hand van de IEP toetsen. Deze worden 2 keer per jaar afgenomen, in februari en in juni. Na elke toets periode maken we een analyse die we gebruiken om ons aanbod voor de komende periode af te stemmen. Door deze werkwijze houden we zicht op de individuele ontwikkeling van onze leerlingen en kunnen we op tijd bijsturen wanneer nodig. De resultaten worden besproken met het team en met de MR. Ouders kunnen via ParnasSys de gegevens van de kinderen inzien. Ook Snappet kan thuis bekeken worden om de ontwikkeling van de leerlingen te bekijken op het gebied van rekenen, taal en lezen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

100% van de leerlingen presteert op adviesniveau – een uitzonderlijk resultaat vergeleken met 62,9% landelijk. Het ontbreken van doorschuivers (0% boven/onder advies) suggereert een uiterst precies adviesproces, mogelijk dankzij het intensieve leerlingvolgsysteem dat in de schoolgids wordt beschreven.

Sociale ontwikkeling

We werken met de 7 gewoonten voor persoonlijk leiderschap. We merken dat dit voor de kinderen een enorme winst geeft ten aanzien van sociale en emotionele ontwikkeling. We leren de kinderen keuzes te maken en de verantwoording te nemen over deze keuzes. We praten met onze leerlingen over hun ontwikkeling tijdens persoonlijke coachingsgesprekken. Zo kunnen we snel anticiperen als dat nodig mocht zijn. De leerlingen vanaf groep 5 laten we jaarlijks de vragenlijst van IEP invullen, op het gebied van welbevinden en veiligheid. Voor de jongere groepen doet de leerkracht dat. Aan de hand van deze lijsten hebben we een goed beeld van de sociale en emotionele opbrengsten van de kinderen. LEES MINDER

Persoonlijk leiderschap

Samenwerken

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van CB Het Talent voor sociale ontwikkeling?

CB Het Talent werkt met de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap, wat van invloed is op alles wat de school doet en bijdraagt aan de sociale ontwikkeling van de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt CB Het Talent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CB Het Talent gebruikt IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CB Het Talent?

CB Het Talent gebruikt de 7 gewoonten van Covey als methode voor sociaal-emotioneel leren.