Basisschool De Verrekijker

De resultaten van Basisschool De Verrekijker in Ell

Current section: resultaten
Scheijvenstraat 12
6011 RL Ell

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Verrekijker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool De Verrekijker

Schoolweging
26.02
Spreiding
5.31

De schoolweging van De Verrekijker Ell is 26,02 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool De Verrekijker bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Verrekijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

97,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingspercentage (96,7%). De school borgt hiermee sterke basiskwaliteiten, ondanks de relatief hoge spreiding in leerlingenkenmerken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (63,3%), overtreft de school de eigen signaleringswaarde van 51,8%. Dit wijst op effectieve basisvaardigheden in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Verrekijker?

De school adviseert 75% van de leerlingen een theoretische leerweg (37,5% havo, 37,5% vwo), aanzienlijk hoger dan de regio (havo: 16,1%, vwo: 18,6%). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan vergelijkbare scholen (1%). De focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus past bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Verrekijker EllGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kwaliteitszorg en (voortdurende) –verbetering staan, en graag verwijzen we naar het schoolontwikkelplan van De Verrekijker, hoog in het vaandel op onze basisschool en dan wordt op De Verrekijker zeker niet alleen gedacht aan de eindopbrengsten van de CITO-Eindtoets. Het tussentijds analyseren van de medio- en eindtoetsen van ons leerlingvolgsysteem vinden we van zeer groot belang om - daar waar nodig - tijdig te kunnen bijsturen en (verbeter-)acties uit te kunnen zetten. Dit doen we op onze basisschool op drie niveaus en willen zo een gezamenlijke verantwoordelijkheid realiseren. Het analyseren en bespreken doen we op directie-, team en individueel leerkracht-niveau en heeft de laatste jaren geresulteerd in kwalitatief sterkte analyses (met daaraan gekoppeld tal van acties welke zijn vastgelegd in diverse documenten in het kader van borging). PERmissie De leerkracht op De Verrekijker doet er toe! Onder leiding van de directie zijn we verder aan de slag gegaan met het analyseren en heeft het afgelopen jaar geresulteerd in, en daar zijn we heel trots op, een transformatie. Een transformatie van analyseren op groepsniveau naar individueel kindniveau. Het woord PERmissie staat hierbij centraal. Met dit PERmissie bedoelen we de persoonlijke missie, de taak, de ‘drive’ het maximale uit het individuele kind te halen. Dit betekent dat we op onze basisschool ook (doelen-)gesprekken voeren met het individuele kind, waarbij de recente (medio- en eind-)toetsen centraal staan en de leerkracht mét het kind kijkt naar de resultaten en met name zijn/haar eigen vaardigheidsgroei. Uiteraard vergeten we aspecten als inzet en werkhouding niet. Afspraken en doelen worden genoteerd (zie voorbeeld) en worden ook gecommuniceerd met de ouders. Deze doelen worden na het volgens toetsmoment (en analyse) geëvalueerd en worden er nieuwe doelen opgesteld voor de komende periode welke wederom worden besproken met de ouder(s). Kwaliteitsverbetering We zijn van mening dat op deze manier op een aantal niveaus kritisch naar onze kwaliteit c.q. verbetering wordt gekeken op De Verrekijker: Directie Directeur én teamleider kijken samen met de intern begeleider nauwgezet naar de opbrengsten op schoolniveau en kijken naar doorgaande lijnen, trends op school- en groepsniveau e groei van individuele leerlingen en zetten – indien nodig – acties ter verbetering uit; Team Het team van leerkrachten kijkt samen met de directeur op teamniveau naar de (tussen- en eind-)opbrengsten op school- en groepsniveau en zijn in staat zelf analyses te maken en acties uit te zetten op groeps- en/of individueel leerling-niveau. Een absolute kwaliteitsverbetering. Individuele leerkracht De leerkracht analyseert de resultaten per vakgebied voor zijn/haar groep en volgt de vaardigheidsgroei van het individuele kind nauwgezet. Hij/zij voert een gesprek met ieder kind en bepaalt mét het kind doelen voor de komende periode en bespreekt deze doelen ook met de ouder(s)/verzorger(s) van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Verrekijker in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (11,8%). De 70% die op advies functioneert, sluit aan bij het landelijk beeld (62,9%). De relatief lage score voor ‘boven advies’ (10% vs. 25,3% landelijk) suggereert mogelijk conservatieve advisering.