Alle basisscholen in Ell
Het pittoreske Ell, een bescheiden plaats gelegen in de gemeente Leudal, kenmerkt zich door een overzichtelijke en hechte gemeenschap. Voor gezinnen die hier wonen, is er één basisschool genaamd 'Rooms-Katholieke Basisschool Ell'. Deze school bedient de gehele jeugdige bevolking van Ell en staat centraal in het lokale gemeenschapsleven. Er zijn momenteel 172 leerlingen ingeschreven, wat de school tot een belangrijke pijler voor de lokale infrastructuur en het sociale welzijn maakt. De keuze voor deze school is voor de meeste ouders voorgegeven door de afwezigheid van alternatieven, wat de school extra verantwoordelijkheid geeft om aan de behoeften van de gemeenschap te voldoen.
1
Aantal basisscholen
172
Leerlingen
97.78%
Fundamenteel niveau
57.04%
Streefniveau
26.02
Schoolweging
Onderwijsconcepten in Ell
Aangezien Ell slechts één basisschool heeft, is het aanbod aan onderwijsconcepten beperkt tot wat deze school aanbiedt. De Rooms-Katholieke Basisschool Ell hanteert het concept 'Ontwikkelingsgericht Onderwijs'. Dit betekent dat de school zich richt op een benadering waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat, in plaats van uitsluitend te focussen op het overbrengen van kennis. Dit concept bevordert een actieve leerhouding, waarbij de interesses en talenten van de leerlingen worden gestimuleerd. Het onderwijs is daardoor vaak thematisch en projectmatig, en er is veel aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de kinderen. Voor ouders in Ell betekent dit dat hun kinderen een holistische en kindgerichte benadering van onderwijs krijgen.
Denominaties in Ell
Geen denomaties beschikbaar
Scholen per onderwijsconcept in Ell
Alle Ontwikkelingsgericht Onderwijs basisscholen in Ell
Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Ell
De Rooms-Katholieke Basisschool Ell heeft een gemiddelde schoolweging van 26.02. Dit cijfer ligt beduidend lager dan het landelijke gemiddelde van 29.75. Een lagere schoolweging duidt doorgaans op een minder complexe leerlingenpopulatie, wat betekent dat de leerlingen over het algemeen uit stabielere sociaaleconomische achtergronden komen. Voor de school in Ell impliceert dit dat zij mogelijk minder uitdagingen ondervindt op het gebied van achterstandsproblematiek of sociale ondersteuning in vergelijking met scholen in meer diverse of stedelijke gebieden. Dit kan de school in staat stellen zich meer te richten op de kern van het onderwijs en individuele begeleiding.
Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Ell
Wat betreft de leerprestaties scoort de Rooms-Katholieke Basisschool Ell solide op zowel het fundamentele- als het streefniveau. Op het fundamentele niveau, dat de basisvaardigheden zoals taal en rekenen meet, behaalt de school een indrukwekkende 97.78%. Dit is hoger dan het landelijke gemiddelde van 95.6% en toont aan dat de overgrote meerderheid van de leerlingen de essentiële kennis en vaardigheden goed onder de knie heeft. Voor het uitdagendere streefniveau, dat diepergaande begrip en toepassing van kennis vereist, scoort de school 57.04%. Dit ligt net onder het landelijke gemiddelde van 58.0%, maar duidt nog steeds op een goed resultaat, vooral gezien de uniciteit van de school in de gemeente. Deze cijfers bevestigen de kwaliteit van het onderwijs in Ell en bieden een solide basis voor de verdere ontwikkeling van de leerlingen.
Conclusie over basisscholen in Ell
Samengevat biedt Ell, ondanks de aanwezigheid van slechts één basisschool, een kwalitatief hoogwaardige onderwijsomgeving. De Rooms-Katholieke Basisschool Ell kenmerkt zich door hoge scores op fundamentele vaardigheden en een solide onderwijsprogramma dat gestoeld is op Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Met een lagere schoolweging en de focus op een Rooms-Katholieke identiteit, biedt de school een stabiele en ondersteunende omgeving voor de jeugd van Ell. Dit maakt de school een cruciale pijler voor de lokale gemeenschap en een belangrijke factor in de aantrekkelijkheid van Ell voor jonge gezinnen, ondanks de beperkte keuze aan onderwijsaanbieders.