SALTO-basisschool 't Karregat
Urkhovenseweg 6
5641 KE Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
30.01
Spreiding
8.38

De schoolweging van ’t Karregat is 30,01 , met een spreiding van 8,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,2% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, hoewel iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 50,9% behaalde streefniveaus (signaleringswaarde 45,5) presteert de school bovengemiddeld. Toch blijft er een potentieel groeimarge ten opzichte van vergelijkbare scholen (57,3%), mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend vaak vwo-advies (37,0% vs. 18,6% regio), gecombineerd met lage praktijkgerichte advisering (0% praktijkonderwijs vs. 1,0% landelijk). De focus op theoretische doorstroom blijkt ook uit dubbele havo/vwo-percentages (11,1%) ten opzichte van het regionale gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t KarregatGemeente AmsterdamNederland
LIB177.1175.23175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig, zowel op pedagogisch als op didactisch vlak. We stemmen ons aanbod zoveel mogelijk af of het ontwikkelingsniveau en onderwijsbehoefte van de leerlingen. * Sociaal- emotioneel functioneren: Naast het dagelijks werken met de kinderen en de observaties die hier bij horen nemen we twee keer per jaar we de vragenlijsten sociaal-emotioneel functioneren van Cito Leerling in Beeld af. Hierdoor krijgen we beter beeld van het zelfbeeld, welbevinden en sociale gedrag van leerlingen. * Methodetoetsen: In groep 3 t/m 8 wordt tevens gebruik gemaakt van de toetsen, passend bij de methodes. * Leerlingvolgsysteem groep 1-2: In groep 1-2 gaat vanaf schooljaar 2024-2025 gewerkt worden met ........... * Leerlingvolgsysteem groep 3 t/m 8: Met Leerling in beeld leggen we de focus op de groei van iedere leerling. De toetsen die bij dit volgsysteem horen, nemen we twee keer per jaar af, in het midden en op het einde van het schooljaar. In februari wordt bij de leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. De Leerling in beeld - doorstroomtoets geeft voor elke leerling een onafhankelijk en betrouwbaar toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs. Daarnaast krijgen we in beeld waar onze leerlingen staan op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. Kwaliteitsgerichte cyclus Door de gegevens en resultaten van deze toetsen te combineren met observaties door de leerkrachten brengen we de ontwikkeling van onze leerlingen duidelijk in beeld. We werken doelgericht en planmatig aan de kwaliteit van ons onderwijs met behulp van de kwaliteitsgerichte cyclus. Middels deze cyclus heeft de school structureel aandacht voor en planmatig zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. De school analyseert en evalueert hiermee systematisch de eigen doelen en stelt deze zo nodig bij. In onderwijsplannen wordt per vakgebied omschreven hoe het onderwijs eruit ziet op de verschillende ondersteuningsniveaus. Gesprekken en verslagen Op ’t Karregat vinden we het belangrijk de ouders te betrekken bij de ontwikkeling van de leerlingen. Daarom hebben we jaarlijks meerdere overlegmomenten. We starten in het begin van het schooljaar met een kennismakingsgesprek met de nieuwe leerkracht(en). Als het kind in groep 1 is gestart, volgt een huisbezoek door de leerkracht. Halverwege het schooljaar is er een rapportgesprek waarin de algehele ontwikkeling besproken wordt. Aan het einde van het schooljaar zijn er facultatief gesprekken in te plannen. Deze wens kan zowel vanuit ouders komen als vanuit de leerkracht. De doorgaande ontwikkeling van al onze leerlingen is voor ons belangrijk. Natuurlijk is het ook mogelijk om tussentijds een gesprek met de leerkracht te houden. MijnRapportfolio In het portfolio is een overzicht te vinden van de ontwikkeling van uw kind. Deze ontwikkeling kan ook inzichtelijk worden gemaakt door middel van foto's of filmpjes van werk van leerlingen. Ouders en leerlingen hebben altijd inzage in het portfolio.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (7,1% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 75% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de transparante schooladviesprocedure. De 17,9% die bovenadvies presteert, reflecteert mogelijk de groeigerichte begeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op ’t Karregat is iedereen 100% oké. Dit is iets wat wij als team willen uitstralen. Leerlingen leren respectvol te zijn naar elkaar en hebben oog voor de culturele verschillen. Ze zijn sociaal vaardig en kunnen conflicten zelfstandig oplossen. Leerkrachten begeleiden leerlingen bij dit proces. Hiervoor gebruiken wij de methodiek Fides. Doormiddel van Fides geven wij kinderen via praktische en zichtbare manieren inzicht in zichzelf en de omgeving. We werken met kinderen aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden, zodat kinderen durven en kunnen vertrouwen op hun eigen mogelijkheden en zich zo beter staande kunnen houden in een steeds veranderende wereld. Het expertteam sterk pedagogisch klimaat houdt zich hier mee bezig. LEES MINDER

Respectvol

Gelijkwaardigheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van SALTO-basisschool 't Karregat voor sociale ontwikkeling?

SALTO-basisschool 't Karregat past de methodiek van Fides toe gedurende de hele dag, zonder aparte lessen. De school gelooft in een geïntegreerde aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Naast dagelijkse observaties nemen de medewerkers twee keer per jaar de Leerling in Beeld sociaal-emotionele vragenlijsten af, om inzicht te krijgen in het welbevinden van de leerlingen. Ouders worden betrokken door middel van een startgesprek, gesprekken bij problemen, een ouderavond over Fides en de mogelijkheid om aan het einde van het schooljaar namen van kinderen door te geven waar hun kind graag bij in de klas wil.

Welke registratievorm(en) gebruikt SALTO-basisschool 't Karregat om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SALTO-basisschool 't Karregat gebruikt de Leerling in Beeld: sociaal-emotionele vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SALTO-basisschool 't Karregat?

SALTO-basisschool 't Karregat gebruikt de methode Fides voor sociaal-emotioneel leren.