Islamitische Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad
Frankrijkstraat 79
5622 AE Eindhoven

Schoolweging

Schoolweging
34.12
Spreiding
6.86

De schoolweging van Tarieq Ibnoe Ziyad is 34,12 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,8% scoren leerlingen ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit is 1,8 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (93,0%), wat consistent is met de focus op basisvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau ruim: 56,2% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau, tegenover een verwachte 34,3%. Dit is 8,7 procentpunt boven het vergelijkingsgemiddelde (47,6%), wat wijst op effectieve differentiatie in het lesaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 21,9% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het hoge aandeel havo/vwo-adviezen (25% gezamenlijk), ruim boven het regionale gemiddelde (27,5% vs. 21,3%). Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder de vergelijkingsscholen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTarieq Ibnoe ZiyadGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Doelen van het onderwijs Een van onze voornaamst doelen is om onze leerlingen te begeleiden bij hun ontwikkeling tot zelfbewuste, verantwoordelijke en nieuwsgierige burgers. We streven ernaar om hen de kennis en vaardigheden te bieden die ze nodig hebben om in de 21ste eeuw te gedijen. Cognitieve ontwikkeling: We bieden een evenwichtig en uitdagend curriculum dat gericht is op de ontwikkeling van essentiële vaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen en wiskunde. Sociaal-emotionele ontwikkeling: We geloven dat het cruciaal is om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen, zodat ze kunnen groeien als empathische en samenwerkende burgers. Creatieve ontwikkeling: Wij ondersteunen de creatieve groei van onze leerlingen door muziek en andere expressievormen in ons curriculum te integreren. Ons curriculum zal binnen afzienbare tijd aangevuld worden met kooklessen. Resultaten van het onderwijsleerproces Wij meten de resultaten van ons onderwijsleerproces op diverse manieren om een holistisch beeld te krijgen van de ontwikkeling van elke leerling. We houden rekening met hun cognitieve prestaties, sociale en emotionele groei, en creatieve expressie. Cognitieve prestaties: De resultaten van gestandaardiseerde citotoetsen en voortdurende beoordelingen vanuit methodegebonden toetsen vormen een essentieel onderdeel van hoe we de cognitieve voortgang van onze leerlingen meten. Sociaal-emotionele groei: Wij meten de sociale en emotionele groei van onze leerlingen door observaties en gesprekken, evenals gestructureerde beoordelingen via onder meer de SCOL. Wij zien hoe onze leerlingen zich ontwikkelen tot zorgzame en samenwerkende persoonlijkheden. Creatieve ontwikkeling: Leerlingen krijgen volop gelegenheid om hun creatieve vaardigheden te tonen en te ontwikkelen, en deze worden op verschillende manieren beoordeeld, waaronder presentaties en optredens. Deze resultaten worden niet geïsoleerd beschouwd. In plaats daarvan zien we ze als onderdeel van de bredere context van elke leerling, zoals hun leeftijd, ontwikkelingsfase, persoonlijke omstandigheden en aspiraties. Het is deze holistische aanpak die ons in staat stelt om elke leerling als individu te erkennen en ondersteunen. We hechten waarde aan transparantie en we verstrekken onze oudersaccurate, bijgewerkte informatie op geplande voortgangsgeprekken. Uiteraard zijn we ook altijd bereid om vragen te beantwoorden en verdere informatie te verstrekken waar nodig.Op onze school meten we de tussenresultaten door middel van een combinatie van formatieve en summatieve toetsen. Deze methoden worden gebruikt om de voortgang en ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen en om hen te ondersteunen bij het behalen van hun tussenresultaten. Meten van tussenresultaten Formatieve toetsen zijn bedoeld om het leerproces te bevorderen. Leerkrachten gebruiken deze toetsen om te bepalen waar de leerlingen zich bevinden in hun leerproces en om aanpassingen te maken aan hun instructie. Dit kan bijvoorbeeld een project of een klassikale discussie zijn. Summatieve toetsen zijn daarentegen bedoeld om halverwege en aan het eind van het schooljaar de kennis en vaardigheden van leerlingen te meten. Dit doen we met gestandaardiseerde toetsen van de Cito. Ondersteuning van leerlingen Op onze school gebruiken we een verscheidenheid aan strategieën om leerlingen te ondersteunen bij het behalen van hun tussenresultaten. Dit kan variëren van extra hulp of begeleiding, individuele of groepsprojecten, tot adaptieve software. Een belangrijk onderdeel van deze ondersteuning is het opstellen van individuele plannen of groepsplannen. Deze plannen worden opgesteld op basis van de resultaten van de formatieve en summatieve toetsen en zijn bedoeld om de leerlingen te helpen bij het bereiken van hun leerdoelen. Reflectie op tussenresultaten Reflectie op tussenresultaten is een essentieel onderdeel van het leerproces. Leerkrachten bespreken de resultaten van toetsen en opdrachten met de leerlingen en geven feedback om hun leren te bevorderen. Deze feedback kan zowel positieve aspecten (wat de leerling goed heeft gedaan) als verbeterpunten (waar de leerling aan moet werken) omvatten.Ook zijn er regelmatige voortgangsgesprekken tussen de leerkracht, de leerling en de ouders/verzorgers om de voortgang van de leerling te bespreken. Deze gesprekken zijn een kans om de leerdoelen van de leerling te herzien, de ondersteuning aan te passen indien nodig, en om de leerling aan te moedigen om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leren. Het uiteindelijke doel van al deze strategieën is om een positieve leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen kunnen groeien en hun volledige potentieel kunnen bereiken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 35,7% boven advies uitkomt. Deze prestatie onderstreept de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende leerlijnen, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Het groepsdynamisch onderwijs richt zich op onze school op het sociaal-emotionele domein van leerlingen, wat betekent dat de school aandacht besteedt aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden, emotionele intelligentie en het welzijn van de leerlingen. Hierdoor worden ze beter in staat gesteld om effectief te communiceren, samen te werken en om te gaan met hun eigen emoties en die van anderen. De school zal proberen aan te sluiten bij diverse kwaliteiten en onderwijsbehoeften van de leerlingen: Sociale vaardigheden: De school zal werken aan het verbeteren van sociale vaardigheden, zoals luisteren, communiceren, samenwerken, empathie tonen, conflicten oplossen en respectvol met anderen omgaan. Emotionele intelligentie: Er zal aandacht zijn voor het ontwikkelen van emotionele intelligentie bij leerlingen, waarbij ze leren omgaan met hun eigen emoties, zelfbewustzijn ontwikkelen en emotionele regulatie leren. Weerbaarheid: De school zal zich richten op het vergroten van de veerkracht en weerbaarheid van leerlingen, zodat ze beter kunnen omgaan met uitdagingen en tegenslagen. Zelfvertrouwen: Er zal aandacht zijn voor het opbouwen van het zelfvertrouwen van leerlingen, zodat ze zichzelf kunnen zijn en durven te uiten. Sociale inclusie: De school zal streven naar een inclusieve omgeving waarin alle leerlingen zich geaccepteerd en betrokken voelen, ongeacht hun achtergrond of kenmerken. Om dit zichtbaar te maken, gebruikt de school diverse aanpakken: Sociaal-emotionele lessen: Er kunnen specifieke lessen of activiteiten worden georganiseerd die zich richten op sociale vaardigheden, emotionele intelligentie en weerbaarheid. Groepsactiviteiten: Samenwerkingsactiviteiten en groepsprojecten kunnen worden georganiseerd om de leerlingen te stimuleren effectief samen te werken en te communiceren. Sociale interventies: Als er zich conflicten voordoen, zal de school mogelijk interventies aanbieden om deze op te lossen en de betrokkenen te begeleiden bij het begrijpen en oplossen van hun emoties. Schoolcultuur: De school zal werken aan het bevorderen van een positieve en inclusieve schoolcultuur waarin sociale en emotionele ontwikkeling belangrijk worden geacht. Kortom, groepsdynamisch onderwijs richt zich op het bevorderen van de sociale vaardigheden, emotionele intelligentie en het welzijn van leerlingen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied en effectief kunnen functioneren in de samenleving. LEES MINDER

Samenwerking

Interpersoonlijke relaties

Actief leren

Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad voor sociale ontwikkeling?

Islamitische Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad besteedt aandacht aan zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. De school hanteert het programma Groepsdynamisch Onderwijs, dat de ontwikkeling van positieve relaties en vreedzame conflictoplossing ondersteunt. Een OK-thermometer wordt gebruikt om de stemming in de groep te peilen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt vanaf groep 3 twee keer per jaar gemeten met SCOL. Vanaf groep 5 vullen leerlingen zelf ook een vragenlijst in. Voor de groepen 7 en 8 wordt de meetmethode Burgerschap Meten gehanteerd. Bij kleuters wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gemeten met het registratiesysteem KIJK.

Welke registratievorm(en) gebruikt Islamitische Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Islamitische Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Islamitische Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad?

Islamitische Basisschool Tarieq Ibnoe Ziyad gebruikt Klasse(n)Kracht voor sociaal-emotioneel leren.