
Schoolweging
De schoolweging van Ees is 26,15 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, wat consistent is met het relatief lage percentage zittenblijvers (5% in 2023-2024).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8% blijft. Dit kan verklaard worden door de relatief brede leerlingenpopulatie, gezien de spreiding in schoolweging (5,96). De school overtreft hiermee wel het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op gemengde/theoretische leerwegen: 28,6% vmbo-(g)t/havo en 14,3% vwo. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionale vergelijkingsscholen (1,01%). Opvallend is het hoge percentage doorstroom naar dubbele adviezen (57,1%), wat past bij de kleine schoolpopulatie en individuele begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ees | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.83 | 172.06 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt, of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben. Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito af. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Cito af: - Technisch lezen - Begrijpend lezen - Rekenen en Wiskunde - Spelling Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Doublure/overgangsnormen Het kan zijn dat een leerling, ten opzichte van de groep, stilstand of vertraging laat zien, ondanks de extra hulp die geboden wordt. Met ouders wordt dan overlegd wat beter is voor de leerling: doorstromen met een aangepast programma of nog een jaar in dezelfde groep (doublure). Wanneer er wordt besloten dat een leerling zitten blijft is dat altijd op basis van een achterstand op meerdere gebieden. We kiezen alleen voor zitten blijven als we verwachten dat de leerling zich hierdoor beter zal ontwikkelen. Als ouders en leerkrachten het niet eens zijn over het besluit tot zitten blijven, dan neemt de schoolleider uiteindelijk de beslissing. Ons beleid ‘overgangsnormen’ ligt op school ter inzage.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40% van de leerlingen presteert boven hun advies, dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 20% zit onder advies, wat lager is dan de regionale norm (11,8%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en mogelijk doorlopende ondersteuning, zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Daarom investeren wij ook in het sociaal emotioneel welbevinden van kinderen. Wij gaan uit van de groep als sociale werk- en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succeservaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. Op onze school werken wij vanuit de WMK methode. Dat doen wij samen met ouders. Kinderen zijn namelijk gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Zij ervaren een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. LEES MINDER
Respect
Eigenwaarde
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Daltonschool Ees voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Daltonschool Ees gebruikt het DORR-observatiesysteem voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen in de groepen 1 en 2. In de overige groepen wordt het instrument ZIEN gebruikt.
Welke registratievormen gebruikt Daltonschool Ees om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool Ees gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: ZIEN en DORR.