Alle basisscholen in Ees
Ees, een idyllisch en rustig Drents dorp, biedt een unieke en overzichtelijke onderwijservaring voor jonge gezinnen die de voorkeur geven aan een kleinschalige omgeving. In schril contrast met de stedelijke drukte, huisvest Ees één toegewijde basisschool. Aan deze school volgen momenteel 57 leerlingen dagelijks onderwijs, wat bijdraagt aan een hechte en persoonlijke sfeer. Deze focus op één school zorgt ervoor dat ouders een zeer duidelijke keuze hebben, waarbij de educatieve visie van de school centraal staat en nauw aansluit bij de lokale gemeenschap.
1
Aantal basisscholen
57
Leerlingen
95.45%
Fundamenteel niveau
48.48%
Streefniveau
26.15
Schoolweging
Onderwijsconcepten in Ees
Het onderwijslandschap in Ees wordt bepaald door één specifiek en weloverwogen gekozen onderwijsconcept. De enige basisschool in het dorp functioneert als een Daltonschool. Dit pedagogische concept legt een sterke nadruk op de ontwikkeling van zelfstandigheid, het nemen van verantwoordelijkheid en het vermogen tot samenwerken bij de leerlingen. Kinderen op de Daltonschool in Ees leren hun eigen taken te plannen en uit te voeren binnen gestelde kaders, wat bijdraagt aan hun eigenaarschap over het leerproces. Deze duidelijke keuze voor Daltononderwijs biedt ouders een helder profiel en een consistente educatieve aanpak voor hun kinderen.
Denominaties in Ees
Geen denomaties beschikbaar
Scholen per onderwijsconcept in Ees
Alle Dalton basisscholen in Ees
Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Ees
De basisschool in Ees wordt gekenmerkt door een gemiddelde schoolweging van 26.15. Deze waarde ligt merkbaar lager dan het landelijke gemiddelde van 29.75, wat duidt op een leerlingenpopulatie met een relatief minder complexe sociaal-economische achtergrond. Een lagere schoolweging impliceert over het algemeen dat de school minder te maken heeft met de specifieke uitdagingen die vaak met hogere wegingen gepaard gaan. Dit kan de school in Ees in staat stellen om zich met gerichte aandacht te focussen op de ontwikkeling van elke leerling binnen een stabiele en overzichtelijke context.
Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Ees
Op het vlak van onderwijsresultaten toont de basisschool in Ees een consistent beeld. Het gemiddelde behaalde fundamentele niveau, dat de beheersing van essentiële basisvaardigheden zoals taal en rekenen aangeeft, is 95.45%. Dit percentage ligt zeer dicht bij het landelijk gemiddelde van 95.6%. Voor het meer uitdagende streefniveau bereikt de school een gemiddelde van 48.48%, wat lager is dan het landelijke cijfer van 58.0%. Deze leerprestaties vertalen zich in de volgende schooladviezen: 28.57% van de leerlingen krijgt een advies voor vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg, 28.57% voor vmbo-kaderberoepsgerichte of gemengde/theoretische leerweg (vmbo-k/-(g)t), nog eens 28.57% voor vmbo-gemengde/theoretische leerweg of havo (vmbo-(g)t/havo), en 14.29% voor vwo, wat de voorbereiding op een breed spectrum aan vervolgopleidingen onderstreept.
Conclusie over basisscholen in Ees
Concluderend presenteert Ees een basisonderwijsaanbod dat gekenmerkt wordt door zijn kleinschaligheid, duidelijke visie en directe aansluiting op de lokale gemeenschap. De openbare Daltonschool biedt een stabiele leeromgeving, ondersteund door een relatief lage schoolweging en solide onderwijsresultaten die leerlingen voorbereiden op diverse vervolgtrajecten. Voor gezinnen die een persoonlijke benadering, een bewezen onderwijsconcept en de rust van een landelijke omgeving waarderen, vormt de school in Ees een aantrekkelijke en betrouwbare keuze voor de educatieve ontwikkeling van hun kind.