
Schoolweging
De schoolweging van De Caleidoscoop Ede is 33,93 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,6% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,93) en benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven zowel de signaleringswaarde (36,3%) als het regionale gemiddelde (49,2%). Dit bevestigt dat de school succesvol differentieert, mede dankzij het werken in kleine groepen zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke focus op hogere niveaus: 27,3% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 18,2% havo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (27,3% van de adviezen combineert twee schooltypen), wat wijst op zorgvuldige maatwerkadvisering. Praktijkonderwijs (9,1%) blijft beperkt, maar ligt wel boven het regionale gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Caleidoscoop Ede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Kwaliteitsbewaking Ieder schooljaar stellen wij een toetskalender op. Hierin worden niet alleen de LVS toetsen opgenomen, maar ook de vragenlijsten om de sociale veiligheid te meten. Sinds het schooljaar 2022-2023 nemen wij de toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP af. Naast de toetsen die het leerdeel toetsen (hoofd) nemen we ook vragenlijsten af om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen op andere vaardigheden, zoals de leeraanpak (o.a. doorzettingsvermogen, plannen, organiseren), de sociaal-emotionele ontwikkeling (o.a. empatisch vermogen, beheersing van gevoelens, uiten van gevoelens) en het creatief vermogen (o.a. trots zijn op het werk, anders durven zijn, vindingrijkheid). Dit noemen we het Hart en Handen deel. Vooral dit laatste deel leent zich uitstekend om met onze leerlingen in gesprek te gaan tijdens de kind-coachgesprekken. Aan de hand van de uitslagen bepalen we hoe we de komende periode handelen. Niet alleen in de klas, maar ook op individueel- en groepsniveau. We werken gericht aan de verbetering van onze opbrengsten. Daarbij stellen we onszelf kritische vragen en gaan zoeken we naar antwoorden gericht op successen en waar we nog aandacht aan moeten besteden. We bespreken de resultaten als team en stellen elkaar kritische vragen. Waar nodig stellen we de instructiegroepen op groepsniveau bij. We houden hierbij twee keer per jaar een vast moment aan, echter wanneer tussentijds blijkt dat iets beter gaat of meer vraagt dan verwacht, dan stellen wij de doelen bij. Leerlingen in groep 5-8 bespreken tijdens de kind-coachgesprekken de resultaten. Samen met de leerkracht stellen zij doelen voor zichzelf. In groep 8 nemen wij daarnaast aan het begin van het schooljaar het 'Drempelonderzoek' af. Als eindtoets nemen wij de 'IEP-toets' af. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het hoofdstuk 'Kwaliteitszorg'.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 30,8% van de leerlingen boven advies overtreft de school het landelijk gemiddelde (25,3%), wat het hoge ambitieniveau onderstreept. Wel scoort de school hoger op onderadvisering (30,8% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de nadruk op realistische adviezen in het protocol 'Advisering PO-VO'. De intensieve begeleiding via kijkadviezen en Doorstroomtoets-IEP blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Wij zien Veiligheid en welbevinden als voorwaarde om tot leren te komen. Sinds juni 2023 hebben wij het themacertificaat 'Welbevinden' van De Gezonde School mogen ontvangen. Vanuit veiligheid kunnen leerlingen zich ontwikkelen. We vinden het niet voor niets belangrijk om onze leerlingen te kennen. Wij werken met de Kanjertraining, dat is geen les die we iedere week doen, dat is een manier van omgaan in de hele school. Dit geldt niet alleen voor leerlingen en leerkrachten, maar ook voor ouders en andere mensen die onze school bezoeken. Dat betekent dat wij met elkaar werken vanuit vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Bij de Kanjertraining worden kinderen zich bewust van de eigenheid die zij allemaal hebben. Daarnaast leren zij om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen gedrag. Overal om hen heen komen kinderen in aanraking met conflicten en soms pestgedrag. Leerlingen leren strategieën om hiermee om te gaan. Door de inzet van de Kanjertraining bevorderen we actief burgerschap en de sociale integratie. Kinderen kunnen dit niet direct vanzelf. Ze krijgen daarbij coaching en begeleiding van de (getrainde) leerkrachten. Samenwerking met u als ouders is daarin onmisbaar. Graag verwijzen wij u naar het hoofdstuk 'Veiligheid op school', waarin wij meer uitleggen over de Kanjertraining. Gaat er nooit iets mis op De Caleidoscoop? Is er altijd rust en vrede? Nee, maar de Kanjertraining helpt om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen voor alle partijen. We willen dat alle kinderen zich veilig voelen op school en allemaal Kanjers worden! LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Rust
Wat is de werkwijze van Basisschool De Caleidoscoop voor sociale ontwikkeling?
Ieder schooljaar starten we met de 'Gouden weken'. Iedere dag doen we een aantal groepsvormende activiteiten met de leerlingen. Zo leren de kinderen elkaar beter kennen en waarderen. Ook na vakanties worden deze activiteiten extra ingezet. Deze activiteiten komen gedurende het hele jaar terug in onze Kanjerlessen, maar ook tussen de lessen door. Alle leraren spreken de kinderen op een Kanjer manier aan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Caleidoscoop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Caleidoscoop gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Caleidoscoop?
Basisschool De Caleidoscoop gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen, Taakspel, Schildje