
Schoolweging
De schoolweging van De Foareker is 29,11 , met een spreiding van 3,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,2% geslaagden overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Hoewel dit 1,1% lager is dan vergelijkbare scholen (96,4%), blijft het een sterk resultaat gezien de variatie in leerlingenpopulatie (spreiding 3,74).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Deze score ligt 5% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60,5%), wat wijst op effectieve differentiatie bij rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 41,7% havo en 25% vwo (samen 66,7%), tegenover 16,7% vmbo-(g)t en 8,3% praktijkonderwijs. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld slechts 46,5% naar havo/vwo doorstroomt. De 8,3% praktijkonderwijs-adviezen zijn weliswaar hoger dan regionale peers (1,01%), maar passen bij de transparante advisering volgens het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Foareker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.75 | 173.74 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in. Ze zijn medebepalend, naast de methode gebonden toetsen, voor de indeling in niveaugroepen die we hanteren in de groepen. Daarnaast worden de scores van de tussenresultaten gebruikt om te bepalen waar de extra hulp en ondersteuning wordt ingezet. Wij gebruiken op de Foareker de toetsen Leerling in Beeld van Cito.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 30% van de leerlingen boven hun advies presteert (25,3% landelijk), terwijl slechts 10% onder presteert (11,8% landelijk). Deze positieve doorstroom reflecteert de zorgvuldige advisering en het 'warme overdracht'-protocol tussen basis- en voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Het team van cbs De Foareker vindt het belangrijk dat onze leerlingen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van een gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren.
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van C.B.S. De Foareker voor sociale ontwikkeling?
Alle leerkrachten van C.B.S. De Foareker zijn gecertificeerde Kanjertrainers. De lessen van de Kanjertraining zijn opgenomen in het lesprogramma.
Welke registratievorm(en) gebruikt C.B.S. De Foareker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
C.B.S. De Foareker gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt C.B.S. De Foareker?
C.B.S. De Foareker maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.