
Schoolweging
De schoolweging van De Peppel Dussen is 31,00 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,49% van de leerlingen behaalt De Peppel het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 59,06% overstijgt de signaleringswaarde van 45,5%, wat aangeeft dat de school effectief inspeelt op de potentie van haar leerlingenpopulatie. Dit wordt ondersteund door een combinatie van differentiatie en maatwerk, zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige spreiding: 42,42% (vmbo-(g)t/havo en hoger) richt zich op theoretische leerwegen, iets onder regionale vergelijkingsscholen (45,34%). Toch valt 13,64% ‘onbekend’ op, mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Praktijkonderwijs (geen directe uitstroom) komt niet voor, in tegenstelling tot 1,01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Peppel Dussen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.74 | 173.9 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kinderen van de groepen 3 t/m 8 nemen twee keer per jaar de Cito 'Leerling in beeld' toetsen af op het gebied van rekenen, spelling en begrijpend lezen (CITO LIB). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de DMT (drie minuten toets) en de AVI toets om het leesniveau van de kinderen te bepalen. Er wordt op de Peppel gewerkt met arrangementen/groepsplannen op het gebied van lezen, rekenen en spelling. Aan het begin van het jaar wordt een plan opgesteld, waarin de verschillende niveaus van de leerlingen en de daarbij behorende aanpak worden opgenomen. Er wordt gewerkt met een intensieve groep, een basisgroep en een verdiepte groep. Daarnaast zijn er leerlingen die op een eigen leerlijn werken. De opgestelde plannen worden herzien in januari. Tussentijds worden de plannen twee keer geëvalueerd tijdens de tussenevaluatie. Toetsresultaten, observaties, gesprekken met de leerlingen en lesevaluaties worden meegenomen om de evaluatie en het nieuwe plan op te stellen. Twee keer per jaar vinden er gesprekken plaats met de intern begeleider om de resultaten te bespreken en waar nodig een kindgericht plan van aanpak op te stellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,33% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit duidt op een veilige advisering waarbij de school ruimte biedt voor groei. Slechts 13,33% zit onder advies, vergelijkbaar met landelijke trends. Deze resultaten passen bij het in het schoolplan genoemde ‘ontwikkelingsgericht adviseren’.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Wij willen onze kinderen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om zich heen.
Veiligheid
Respect
Acceptatie
Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Peppel voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool De Peppel besteedt structureel aandacht aan sociale ontwikkeling met de methode 'Kwink'. De sociale opbrengsten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem en besproken tijdens groepsbesprekingen tussen de leerkracht en de intern begeleider.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Peppel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool De Peppel gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Peppel?
RK Basisschool De Peppel gebruikt Taakspel en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.