RK Basisschool De Peppel in Dussen

Het team van RK Basisschool De Peppel in Dussen

Current section: team
Wilhelminaplantsoen 1a
4271 Dussen

Zie hier hoe het team van RK Basisschool De Peppel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool De Peppel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool De Peppel bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool De Peppel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool De Peppel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool De Peppel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool De Peppel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool De Peppel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zorgeloze Continuïteit op De Peppel

Op RK Basisschool De Peppel waarborgen we de educatieve continuïteit, ook bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Wanneer een leerkracht verlof aanvraagt, zoals bij zwangerschaps- of zorgverlof, volgt een gestroomlijnd proces. De verlofaanvraag wordt zorgvuldig ingediend via een officieel formulier bij onze stichting. Na beoordeling en goedkeuring van het verlof, start onmiddellijk de zoektocht naar een gekwalificeerde invalleerkracht. Ons doel is om uw kind te allen tijde te voorzien van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Daarom zorgen we dat elke klas, ook tijdens afwezigheid van de vaste leerkracht, wordt opgevangen door een bekwame professional die de leeromgeving stimuleert en ondersteunt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Peppel werken wij dit schooljaar met de volgende groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op RK Basisschool De Peppel

1

Rekenen en Taal: Verbetering van Rekenvaardigheid en Taalontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoördinator

Toelichting van de school:

RK Basisschool De Peppel zet vol in op uitmuntend reken-wiskundeonderwijs met een toegewijde rekencoördinator. Deze expert draagt bij aan de schoolbrede ontwikkeling van het rekenonderwijs, gebaseerd op actuele leerlijnen en kerndoelen. De rekencoördinator begeleidt onderwijsvernieuwingen en ondersteunt collega-leerkrachten bij het optimaliseren van hun didactische vaardigheden in de klas. Dit alles met als doel de rekenprestaties van al onze leerlingen te verhogen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Kwink Coaches

Toelichting van de school:

Voor een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling heeft RK Basisschool De Peppel twee gespecialiseerde Kwink coaches in dienst. Zij faciliteren activiteiten die aansluiten bij de fase van groepsvorming en bevorderen een positief sociaal klimaat. Deze coaches informeren het schoolteam over de laatste ontwikkelingen en delen regelmatig waardevolle tips en inzichten met ouders via de schoolnieuwsbrief, zodat ook thuis de groei van uw kind ondersteund wordt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB'er)
Taakspel Leerkrachten

Toelichting van de school:

De Intern Begeleider (IB'er) van RK Basisschool De Peppel speelt een cruciale rol in het welzijn en de academische vooruitgang van elke leerling. De IB'er voert regelmatig gesprekken met leerkrachten over individuele leerlingen, waarbij welbevinden, resultaten en specifieke onderwijsbehoeften centraal staan. Indien nodig worden er leerlingbesprekingen georganiseerd, eventueel met externe expertise van ons samenwerkingsverband Driegang, om de meest passende onderwijsstrategieën te bepalen. Dit garandeert een gepersonaliseerde aanpak voor ieder kind. Bovendien faciliteert de IB'er individuele gesprekken met leerlingen wanneer specifieke aandacht vereist is. Daarnaast zetten onze gecertificeerde Taakspel leerkrachten The Good Behavior Game in, een bewezen Amerikaanse methodiek gebaseerd op leertheorie. Deze technieken omvatten duidelijke gedragsinstructies, peer-learning, positieve bekrachtiging van gewenst gedrag, en effectieve strategieën voor het omgaan met ongewenst gedrag, inclusief visuele feedback om resultaten te monitoren.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Gezonde Leefstijl

Beschikbare specialisten:

Gemeentelijke Sportcoaches Altena

Toelichting van de school:

Leerlingen van groep 3 tot en met 7 ontvangen wekelijks een gespecialiseerde gymles van sportcoaches die verbonden zijn aan de gemeente Altena. Deze lessen stimuleren de motorische vaardigheden en een actieve levensstijl. Groepen 1/2 en 8 krijgen gymlessen van hun eigen vertrouwde leerkrachten. Twee keer per jaar wordt er een MQ-scan uitgevoerd om de motorische ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Bovendien vullen de leerlingen zelf een Leefstijl Quiz in, die inzicht geeft in zes essentiële leefstijlthema's zoals voeding en slaapgedrag, voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool De Peppel bieden wij gespecialiseerde ondersteuning voor medische handelingen en persoonlijke verzorging, wat essentieel is voor het welzijn van al onze leerlingen. Ons team is toegewijd aan het creëren van een veilige en zorgzame omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Wij werken nauw samen met ouders en externe zorgprofessionals om een passend ondersteuningsplan te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Keuken

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Peppel

Ons Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Basisschool De Peppel biedt diverse niveaus van ondersteuning om aan de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling te voldoen. Ons beleid is gericht op een inclusieve leeromgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze ondersteuning is onderverdeeld in vier categorieën, beginnend met basisondersteuning voor leerlingen met een algemene onderwijsvraag. Deze begeleiding is erop gericht om alle leerlingen de nodige basisvaardigheden mee te geven. Voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, bieden we 'basisondersteuning plus'. Deze leerlingen zijn besproken in ons ondersteuningsteam en, indien nodig, extern gediagnosticeerd. Dit zorgt voor een gerichte aanpak die aansluit bij hun specifieke leerbehoeften. Leerlingen met een speciale onderwijs- of zorgvraag vallen onder 'extra ondersteuning'. Zij ontvangen gespecialiseerd onderwijs en eventuele zorgbegeleiding, vastgelegd in een individueel Ontwikkelingsperspectief (OPP). Deze begeleiding wordt zowel intern als, waar nodig, extern verzorgd. Tot slot bieden we 'extra ondersteuning plus' aan leerlingen met een zeer specifieke onderwijs- en zorgvraag. Ook voor hen wordt een OPP opgesteld, met intensieve, gespecialiseerde begeleiding door interne en externe specialisten. Ons volledige schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op de website van De Peppel en op Scholen op de Kaart.nl, waar u gedetailleerde informatie vindt over onze zorgstructuur. Leerlingenzorg door Externen: Beleid Stichting Uniek Stichting Uniek, waar Basisschool De Peppel deel van uitmaakt, heeft beleidsafspraken gemaakt over externe hulpverlening tijdens schooltijd. Deze afspraken zijn gebaseerd op de Wet Primair Onderwijs (WPO). Externe hulp binnen de school wordt in principe niet toegestaan, tenzij er sprake is van een medische indicatie. In dat geval kan, mits praktisch uitvoerbaar, een uitzondering worden gemaakt. Alle afspraken hierover worden schriftelijk vastgelegd tussen de directie, de externe hulpverlener en de ouders. Externe hulp buiten de school wordt eveneens in beginsel niet gefaciliteerd, behalve bij een medische indicatie. Goede schriftelijke afspraken over frequentie en duur zijn vereist, maar de school kan geen verantwoordelijkheid dragen voor deze externe zorg. Pedagogische of didactische indicaties voor externe hulp tijdens schooltijd worden niet gehonoreerd. Bij deelname aan onderwijsactiviteiten buiten de school, zoals bijvoorbeeld externe lessen, blijft het bevoegd gezag verantwoordelijk voor de leerling. Artikelen 40 en 41 van de WPO benadrukken de kosteloosheid van het onderwijs en de verplichting voor leerlingen om deel te nemen aan alle onderwijsactiviteiten. De school draagt, onder eindverantwoordelijkheid van de directeur, zorg voor de uitvoering van deze taken en bepaalt, binnen de kaders van het bevoegd gezag, welke hulpverleners ingezet mogen worden. Toekomstvisie op Ondersteuning bij De Peppel Wij blijven de succesvolle trajecten voor individuele leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften voortzetten. In nauwe samenwerking met het samenwerkingsverband evalueren we deze plannen regelmatig en stemmen we de begeleiding af op de mogelijkheden van elk kind. Een toegewijde onderwijsassistent ondersteunt leerlingen zowel in de klas als individueel of in kleine groepjes daarbuiten. Ons kernprincipe is dat alle leerlingen welkom zijn en de best mogelijke ondersteuning binnen onze school ontvangen. De leerkrachten stellen alles in het werk om het onderwijs aan te passen aan de individuele leerbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Basisschool De Peppel

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2025-2026?

Bij RK Basisschool De Peppel hanteren we een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem. Dit systeem, gebaseerd op een meerjarenplanning, stelt ons in staat om de kwaliteit van ons onderwijs continu te beoordelen en effectief te verbeteren. Wij betrekken actief externe deskundigen bij het definiëren en evalueren van onze onderwijskwaliteit. Om de drie jaar voeren we een uitgebreide ouderenquête uit om waardevolle feedback te verzamelen. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, voortkomend uit ons overkoepelende schoolplan. Dit jaarplan bundelt onze specifieke verbeterdoelen voor het komende schooljaar. Aan het einde van elk schooljaar presenteren we een compleet jaarverslag. Hierin leggen we verantwoording af aan al onze betrokkenen over de voortgang en de behaalde resultaten met betrekking tot onze verbeterdoelen. Voor het schooljaar 2025-2026 richt het toegewijde team van De Peppel zich op de volgende centrale doelstellingen: **Hoofddoelen:** * **Rekenen:** Het realiseren van rekenresultaten die minimaal op het landelijke gemiddelde liggen. * **Techniek & Digitale Vaardigheden:** De verdere ontwikkeling van ons techniekonderwijs en de digitale geletterdheid van onze leerlingen. * **Kleuterontwikkeling:** Het optimaliseren van de leerervaringen voor kleuters en de soepele overgang van groep 2 naar groep 3. * **Taalbeleid:** Het formuleren en succesvol implementeren van een doordacht taalbeleidsplan. **Aanvullende Focuspunten:** * **Talentherkenning:** Het vroegtijdig herkennen en ondersteunen van meer- en hoogbegaafde leerlingen. * **Leesmotivatie:** Het stimuleren van leesplezier door actieve betrokkenheid van ouders en gerichte aanpassingen in het leerkrachtgedrag. * **Gezonde School:** Het integreren van belangrijke onderdelen van het 'Gezonde School'-initiatief. * **Burgerschapsvorming:** Het ontwikkelen en uitvoeren van ons burgerschapsplan, gericht op actieve deelname aan de maatschappij. * **NT2 Onderwijs:** Het opstellen en implementeren van een effectief beleid voor Nederlands als Tweede Taal (NT2). **Burgerschapsvorming en Sociale Integratie:** Onze school zet zich actief in voor de bevordering van actief burgerschap en sociale integratie. Actief burgerschap betekent dat leerlingen zich gewillig en bekwaam voelen om deel te nemen aan de gemeenschap en hier een positieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie richt zich op het faciliteren van participatie en deelname aan de maatschappij, ongeacht culturele of etnische achtergrond. Door middel van onze methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, 'KWINK', ons wereldoriëntatieonderwijs, deelname aan speciale schoolprogramma's en catechese, besteden we veel aandacht aan deze cruciale ontwikkelingsgebieden.

Hoe monitort Basisschool De Peppel de voortgang van schoolplan doelen?

De voortgang van de gestelde doelen uit ons schoolplan en jaarplan wordt systematisch besproken door het voltallige team, inclusief de leerkrachten en de schoolleiding. Tijdens deze bijeenkomsten wisselen we ervaringen uit, evalueren we de lopende processen en monitoren we de resultaten nauwgezet. De belangrijkste doelstellingen uit het jaarplan worden gedurende het schooljaar meerdere malen specifiek geagendeerd en besproken. De uiteindelijke evaluaties van alle vastgestelde doelen worden zorgvuldig gedocumenteerd en opgenomen in het jaarverslag. Dit zorgt voor transparantie en accountability naar onze schoolgemeenschap toe.

Ontdek ons Inspirerende Programma voor Jonge Kinderen bij RK Basisschool De Peppel

Toelichting van de school

Bij RK Basisschool De Peppel zorgen we voor een naadloze overgang voor onze jongste leerlingen. Er vindt een soepele overdracht plaats tussen de toegewijde leidsters van peutergroep Hoppas en onze ervaren leerkrachten van groep 1/2. Deze samenwerking garandeert een doorlopende leerlijn en een vertrouwde omgeving, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen vanaf de allereerste schooldagen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt RK Basisschool De Peppel voor jonge kinderen?

RK Basisschool De Peppel focust op een warme en gestructureerde start voor alle jonge kinderen, met een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool. We bieden geen apart 'extra' programma, maar integreren de ontwikkeling van jonge kinderen volledig in ons reguliere aanbod van groep 1/2. Dit zorgt voor een consistente en stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan floreren.

Met welke partners werkt RK Basisschool De Peppel samen voor het programma voor jonge kinderen?

RK Basisschool De Peppel gelooft in sterke samenwerkingen om de beste zorg en educatie te bieden aan jonge kinderen. We werken nauw samen met kinderopvang Hoppas, een vertrouwde partner in de lokale gemeenschap. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en een doorlopende ontwikkelingstraject voor uw kind, vanaf de peuteropvang tot aan groep 1/2 en verder.

RK Basisschool De Peppel gelooft in sterke samenwerkingen om de beste zorg en educatie te bieden aan jonge kinderen. We werken nauw samen met kinderopvang Hoppas, een vertrouwde partner in de lokale gemeenschap. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en een doorlopende ontwikkelingstraject voor uw kind, vanaf de peuteropvang tot aan groep 1/2 en verder.

Kinderopvang Hoppas