
Schoolweging
De schoolweging van De Grote Beer is 28,26 , met een spreiding van 7,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee consistent beter dan 96,4% van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage theoretische adviezen: 43,5% havo/vwo of vwo (vs. 29,5% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 4,35% beperkt (regio: 1,01%). De school combineert hiermee ambitieus beleid met maatwerk, zoals beschreven in het doorstroomprotocol met individuele ontwikkelingsplannen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Grote Beer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.13 | 177.34 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar hebben wij een opbrengstvergadering naar aanleiding van de toetsresultaten. De intern begeleider bereidt deze vergadering voor. Op basis van de behaalde resultaten maakt zij/hij een presentatie, waarna de teamleden samen de gegevens analyseren en een plan van aanpak (groepsplannen) maken voor de volgende periode. De intern begeleider maakt gebruik van de gegevens uit ons leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Hier zijn wij met ingang van het schooljaar 2023-2024 mee gestart
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
78% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies, waarvan 26% significant hoger. Slechts 4% blijft onder advies, tegen 12% landelijk. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en het nazorgtraject in samenwerking met het VO.
Sociale ontwikkeling
Op school hebben wij afspraken over hoe wij met elkaar omgaan. Wij sturen erop aan dat alle kinderen, leerkrachten en ouders elkaar op een respectvolle manier bejegenen. Wij zijn actief en preventief bezig om pesten zoveel mogelijk te voorkomen. Hierbij maken wij gebruik van KWINK-lessen, zoals de Gouden Weken (elkaar leren kennen) en De Week van het Pesten. Ook hebben wij een Stappenplan Grenzen aan Gedrag, waarmee wij schoolbreed dezelfde aanpak hanteren bij het stellen van grenzen en het bevorderen van gewenst gedrag. LEES MINDER
Samen
Respectvol
Kleinschalig en persoonlijk
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Grote Beer voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Grote Beer maakte gebruik van het meetinstrument ZIEN!. Vanaf de tweede helft van schooljaar 2023-2024 wordt Leerling in Beeld ingezet. Beide voldoen aan de wettelijke eisen. Met vragenlijsten wordt de sociale en fysieke veiligheid van de leerlingen gemonitord en het sociaal-emotioneel functioneren in kaart gebracht. Dit helpt de leerkracht bij het opstellen van een aanpak voor de groep en individuele leerlingen. Bij de kleuters wordt gebruik gemaakt van Het OntwikkelingsVolgModel (OVM).
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Grote Beer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Grote Beer gebruikt de volgende registratievormen: Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), Zien, Vragenlijsten via Vensters, Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Grote Beer?
Openbare Basisschool De Grote Beer gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.