IKC Kameleon
Mondriaanstraat 15
6921 MJ Duiven

Schoolweging

Schoolweging
29.39
Spreiding
5.82

De schoolweging van Kameleon Duiven is 29,39 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,1% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke eis van 85%. Dit benadrukt de consistente kwaliteit van het basisonderwijs, zelfs bij een complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit toont een solide basis, maar blijft onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%, wat ruimte biedt voor verdere verbetering.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn verdeeld met een sterke nadruk op vmbo-(g)t (32,7%, vs. 16,5% regio). Havo- (16,4%) en vwo-advies (14,6%) liggen iets onder regionale cijfers. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt (0% vs. 1,0% regio), wat past bij het hogere % leerlingen dat theoretische routes volgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKameleon DuivenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.8172.94175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kinderen vanaf 0 jaar tot en met eind groep 2 volgen we op IKC Kameleon met het observatiesysteem van Kijk! Bij onze observaties kijken we of wat de kinderen laten zien past bij hun leeftijd en proberen we ons aanbod af te stemmen op de volgende stap op de betreffende ontwikkelingslijn. Een aantal momenten ontvangen ouders hier een rapportage van en wordt dit besproken in een oudergesprek. Tot 4 jaar doen we dit 1x per jaar en vanaf de kleutergroep 2x per jaar. Halfjaarlijks worden alle kinderen vanaf groep 3 getoetst met de toetsen van Leerling in beeld van CITO. We vinden het belangrijk om onze kinderen goed te volgen. In principe zouden de tussentoetsen ons beeld dat we hebben van de leerlingen moeten bevestigen en ons inzicht geven in de kwaliteit van ons onderwijs. Naast deze halfjaarlijkse toetsen zijn voor ons de methodegebonden toetsen na ieder lesblok belangrijk. Maar het allerbelangrijkst zijn de observaties en toetsingen van de leraar tijdens de lessen. We proberen net als bij de jonge kinderen door goed te observeren aan te sluiten bij de volgende stap van de leerlingen. Soms lukt het niet om iets meteen te snappen, dan herhalen we het deze week voor deze leerling nog een keer. Wekelijks bespreken de parallelcollega's van de jaargroepen deze observaties met elkaar en geven elkaar tips en adviezen. Mocht voor een enkele leerling het niet voldoende zijn, dan zijn er onderwijsondersteuners op IKC Kameleon die individueel of met een klein groepje kinderen op eigen niveau verder kan oefenen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71,1% van de leerlingen presteert op advies (vs. 62,9% regio), wat wijst op nauwkeurige plaatsing. Wel is 13,2% onder advies (iets boven landelijk gemiddelde), mogelijk door de relatief hoge schoolweging. De lage % boven advies (15,8% vs. 25,3%) vraagt om gerichte uitdaging voor talent.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het als IKC Kameleon belangrijk dat we onze leerlingen de ruimte geven om te oefenen en fouten te maken in hun sociale ontwikkeling. Als ze IKC Kameleon verlaten in groep 8 willen we dat ze hebben geleerd hoe ze een goede wereldburger kunnen zijn. Ze weten dat ze een verantwoordelijkheid hebben in de samenleving en dragen hun steentje bij. Ze durven voor hun mening uit te komen en respecteren anderen zoals ze zijn. Onze leerlingen vullen bij ons hun rugzak om het verschil te maken in de wereld. We willen kinderen zien zoals ze zijn en ze moeten merken dat we in ze geloven. Iedereen is anders en dat maakt de wereld mooi. Ook heeft iedereen wat te leren en is nooit uitgeleerd, daar hoort fouten maken bij. Kinderen die dit lastig vinden willen en kunnen we op verschillende manieren ondersteuning in hun ontwikkeling. Een voorbeeld hiervan is de Kameleongroep waar kinderen samen de dag opstarten en weer afsluiten voor ze naar huis of de BSO gaan. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Enthousiasme

Wat is de werkwijze van IKC Kameleon voor sociale ontwikkeling?

IKC Kameleon werkt met de Kanjertraining voor alle kinderen, waarbij dezelfde taal wordt gesproken en de materialen zichtbaar zijn in de hele organisatie. De kinderen worden gevolgd met Kanvas (Kanjertraining) en Kijk! (jonge kinderen). Kanjercoördinatoren ondersteunen medewerkers bij deze aanpak.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Kameleon gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Kameleon?

IKC Kameleon gebruikt de Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.