IKC De Droomgaard
Goudhaanstraat 38
6921 KC Duiven

Schoolweging

Schoolweging
34.3
Spreiding
6.8

De schoolweging van De Droomgaard is 34,30 , met een spreiding van 6,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,51% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% uitkomt. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zelfs met een relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,16% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7% ligt (+28,46%). Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,30) succesvol differentieert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 27,58% vmbo-b/k/praktijk (iets boven het regionale gemiddelde) versus 41,37% havo/vwo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (6,9% vs. 1,01% regio). Dit sluit aan bij de complexe leerlingenpopulatie en de brede zorgstructuur van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe DroomgaardGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar, rond juni en februari, vindt er een teambespreking plaats waarin de leeropbrengsten van het afgelopen half jaar geëvalueerd en geanalyseerd worden. De trendanalyses worden getoond en er wordt besproken welke consequenties dat heeft voor ons onderwijs. Uitgangspunten van deze bespreking zijn: - We verzamelen zoveel mogelijk data over de ontwikkeling van onze kinderen. - We gaan van globaal naar gedetailleerd: we beginnen op schoolniveau en daarna zoomen we in. - We hanteren referentieniveaus bij het volgen van de ontwikkeling van kinderen. - We hanteren de inspectie ”grenzen” en formuleren streefdoelen voor onze school, schoolnormen genoemd. - We zijn samen verantwoordelijk voor de resultaten van onze leerlingen. Het team signaleert de belangrijke zaken op school-, groeps- en leerlingniveau. Hiervan wordt een analyse gemaakt en trekken we vervolgens conclusies en stellen we vast welke interventies/acties zijn nodig om ons onderwijs te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,33% van de leerlingen presteert onder advies (vergelijkbaar met landelijk gemiddelde). Opvallend is dat 16,67% boven het advies presteert, mogelijk door de intensieve begeleiding tijdens de overgangsgesprekken en doorstroomtoets. Dit reflecteert het maatwerk in advisering.

Sociale ontwikkeling

Visie op sociale en emotionele ontwikkeling Een heel belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs is een goed pedagogisch klimaat. Hierin nemen onderling vertrouwen en sociale veiligheid een belangrijke plaats in. Op IKC De Droomgaard wordt hier veel aandacht aan besteed, want dit gaat niet vanzelf. Als hulpmiddel gebruiken we hierbij de Kanjertraining, waarin we ons als team hebben geschoold. Wij vinden het belangrijk dat een kind positief over zichzelf en positief over de ander leert te denken. We zetten daarom in op een veilig klassenklimaat waarin sprake is van onderling vertrouwen. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren op school en komen zij beter tot leren. Als IKC hanteren we een aantal gedragsregels die bijdragen aan een goede sfeer en een veilige omgeving. De volgende vijf kanjerafspraken staan centraal tijdens de Kanjertraining in alle klassen. We zijn te vertrouwen We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Samen

Wat is de aanpak van IKC De Droomgaard op het gebied van sociale ontwikkeling?

IKC De Droomgaard hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen leren omgaan met gevoelens en emoties van zichzelf en anderen en ontwikkelen sociale vaardigheden. Dit gebeurt met de Kanjertraining, waarbij kinderen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en dat van anderen. Alle leerkrachten zijn geschoold om Kanjertraining te geven. De sociale opbrengsten worden jaarlijks gemonitord met de monitor sociale veiligheid en de Kanvas vragenlijsten van Kanjertraining en besproken met het team en ouders.

Welke vormen van registratie gebruikt IKC De Droomgaard om de resultaten op het gebied van sociale ontwikkeling in kaart te brengen?

IKC De Droomgaard gebruikt Kanvas voor de registratie van sociale opbrengsten.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij IKC De Droomgaard?

IKC De Droomgaard gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.