
De resultaten van IKC De Droomgaard in Duiven
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Droomgaard, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Droomgaard bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Droomgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op IKC De Droomgaard
Op IKC De Droomgaard streven we ernaar dat elke leerling een solide basis legt in taal en rekenen. Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden die essentieel zijn voor de verdere ontwikkeling van uw kind. Dit niveau wordt gemeten in groep acht door middel van de doorstroomtoets, een cruciale graadmeter voor de taal- en rekenvaardigheid. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% beheersing voor dit basisniveau. Deze 85% dient als signaleringswaarde, die voor alle basisscholen, inclusief IKC De Droomgaard, gelijk is. Wij zijn trots te melden dat onze leerlingen dit fundamentele niveau met uitstekende resultaten behalen, wat getuigt van de effectiviteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten IKC De Droomgaard: Ambitieus Onderwijs
Naast het fundamentele niveau zetten we ons op IKC De Droomgaard ook sterk in voor het behalen van het streefniveau. Dit ambitieuze niveau gaat verder dan de basis en stimuleert leerlingen om hun potentieel volledig te benutten. Het streefniveau is een uitdaging die we aangaan om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst. Het specifieke streefpercentage wordt door de onderwijsinspectie vastgesteld op basis van de unieke kenmerken van de leerlingenpopulatie van onze school. Deze op maat gemaakte signaleringswaarde is een belangrijk richtpunt voor ons team om continu te werken aan onderwijsverbetering. Wij zijn verheugd te zien dat een significant deel van onze leerlingen het streefniveau bereikt, wat de inzet en het talent van onze leerlingen en de kwaliteit van ons onderwijs weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Droomgaard?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor onze leerlingen. Bij IKC De Droomgaard begeleiden we dit proces zorgvuldig vanaf groep 7, met oog voor het individuele talent van elk kind. Een pre-advies wordt reeds in groep 7 gegeven, gebaseerd op toetsresultaten, observaties van de leerkracht en de inzet van uw kind. Dit advies, opgesteld in samenwerking met de intern begeleider, wordt persoonlijk met u en uw zoon of dochter besproken. In november van groep 8 ontvangen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit kan een bevestiging zijn van het pre-advies, of een aanpassing indien nodig. Ook dit advies wordt met u en uw kind gedeeld, waarbij de voortgang en ontwikkeling centraal staan. De doorstroomtoets in februari levert een waardevolle aanvulling op het advies. In maart volgt het definitieve schooladvies na een afrondend gesprek. Hierin bespreken we de resultaten van de toets en bepalen we samen met u en uw kind het definitieve advies voor de middelbare school. Ontdek de doorstroommogelijkheden voor uw kind op IKC De Droomgaard.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC De Droomgaard: Kanjertraining voor een Positief Klimaat
IKC De Droomgaard gelooft dat een sterke sociale en emotionele ontwikkeling de basis vormt voor succesvol leren. Wij creëren een veilige en vertrouwde omgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. Dit pedagogisch klimaat is essentieel en wordt actief onderhouden. Onze aanpak is gebaseerd op de Kanjertraining, een bewezen methode die onze leerkrachten met enthousiasme toepassen. Door middel van deze training leren kinderen positief over zichzelf en anderen te denken. Een veilig klassenklimaat bevordert niet alleen concentratie, maar ook een dieper leerproces. Onze vier gouden gedragsregels ondersteunen een positieve sfeer en een veilige leeromgeving voor iedereen. De kern van onze Kanjerlessen wordt gevormd door vijf afspraken die we in alle groepen hanteren: We zijn te vertrouwen We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee
Veiligheid voorop
Bouwen op vertrouwen
Samenwerken en groeien
Hoe bevordert IKC De Droomgaard de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind?
Naast academische vooruitgang, besteden we op IKC De Droomgaard veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van kinderen. We leren hen omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen, en ontwikkelen essentiële sociale vaardigheden voor succesvolle interactie en samenwerking. Onze Kanjertraining, met zijn verhalen en oefeningen, geeft kinderen inzicht in hun eigen gedrag en dat van hun leeftijdsgenoten. Alle leerkrachten zijn geschoold in deze methode. De Kanjerlessen zijn effectief, helder en motiveren kinderen om positieve gedragskeuzes te maken. Ze stimuleren een optimistische kijk op het leven en zijn gericht op oplossingen voor zowel kinderen als leerkrachten. Jaarlijks evalueren we onze sociale resultaten met behulp van de monitor sociale veiligheid en de Kanvas vragenlijsten. Deze bevindingen bespreken we intern en met ouders om onze aanpak continu te verbeteren.
Welke instrumenten gebruikt IKC De Droomgaard om sociale vooruitgang te meten?
IKC De Droomgaard monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwgezet met behulp van specifieke instrumenten. Dit stelt ons in staat om de voortgang te volgen en waar nodig bij te sturen. Onze registratievormen omvatten: Kanvas
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op IKC De Droomgaard?
Op IKC De Droomgaard zetten we een effectieve methodiek in om de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen te versterken. Dit draagt bij aan een positieve leeromgeving en persoonlijke groei. Onze gekozen methode is: Kanjer trainingen
Inspectierapport IKC De Droomgaard: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Bij IKC De Droomgaard zetten we ons dagelijks in voor de hoogste onderwijskwaliteit. We zijn proactief in het continu verbeteren van ons onderwijs en de leeromgeving voor onze 147 leerlingen. De onderwijsinspectie beoordeelt de kwaliteit van scholen en bepaalt of deze voldoet aan de gestelde eisen. Scholen die aan de normen voldoen, vallen onder het basisarrangement en ontvangen periodiek toezicht. Als onderdeel van dit basistoezicht wordt IKC De Droomgaard regelmatig bezocht. Ontdek meer over onze prestaties en ons commitment aan excellentie door het meest recente inspectierapport in te zien via de onderstaande link. Hier vindt u gedetailleerde informatie over de bevindingen en ons onderwijsbeleid.