IKC De Droomgaard in Duiven

Het team van IKC De Droomgaard in Duiven

Current section: team
Goudhaanstraat 38
6921 Duiven

Zie hier hoe het team van IKC De Droomgaard is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Droomgaard. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Droomgaard bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Droomgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Droomgaard zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Droomgaard. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (46.7%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (13.3%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Droomgaard werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Droomgaard gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Betrouwbare Personeelsvervanging op IKC De Droomgaard

Bij IKC De Droomgaard staat de continuïteit van uw kinderlijke ontwikkeling centraal. Onze school heeft een robuust systeem voor personeelsvervanging, waarbij we nauw samenwerken met Personeelscluster Oost-Nederland (PON). Deze samenwerking stelt ons in staat om flexibel en snel te reageren op onverwachte afwezigheid van leerkrachten, of dit nu door ziekte of andere omstandigheden komt. Ons doel is om de onderwijskwaliteit altijd te waarborgen, zelfs in uitdagende situaties. We zijn er trots op dat we in de afgelopen jaren geen enkele groep leerlingen naar huis hebben hoeven sturen vanwege personeelstekorten. Hoewel we er alles aan doen om dit te voorkomen, blijft het in de dynamische onderwijswereld een uitdaging om 100% zekerheid te bieden. Toch kunt u vertrouwen op onze proactieve aanpak en de toewijding van ons team om de impact op de leerlingen tot een minimum te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Droomgaard

3

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Effectief Rekenonderwijs
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Extra Uitdaging

Toelichting van de school:

Ontdek hoe onze rekenspecialist leerkrachten ondersteunt met de nieuwste lesmethodes voor taal en rekenen. Zij zorgt ervoor dat het onderwijsteam up-to-date blijft met vakinhoudelijke ontwikkelingen en draagt bij aan een schoolbreed, passend onderwijsaanbod voor optimale leerresultaten. Onze specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen biedt gerichte begeleiding en verrijkende activiteiten, zoals de speciale FLEX-groep. Deze groep stimuleert verdiepend leren en biedt de extra uitdaging die sommige leerlingen nodig hebben. Daarnaast adviseert zij leerkrachten over het versterken van het verrijkingsaanbod binnen de reguliere klassen, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Emotionele Steun

Toelichting van de school:

Bij IKC De Droomgaard hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Alle teamleden zijn getraind in de Kanjertraining, wat bijdraagt aan een veilige en respectvolle sfeer waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

2

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Onze toegewijde gedragsspecialist biedt essentiële ondersteuning aan leerkrachten bij specifieke gedragsuitdagingen. Zij ontwikkelt samen met het team effectieve aanpakken en interventies, met als doel een stimulerende en veilige leeromgeving te creëren waarin elk kind kan floreren.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Lichaamscoördinatie

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut voor Motorische Vooruitgang

Toelichting van de school:

Wekelijks staat onze kinderoefentherapeut klaar om leerkrachten te adviseren en leerlingen individueel te begeleiden bij hun motorische ontwikkeling. Dit zorgt voor een integrale aanpak van de fysieke vaardigheden van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg of ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe professionals en ouders om het welzijn van elk kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Dagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang

Optimale Leerlingondersteuning op IKC De Droomgaard

Ons Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op IKC De Droomgaard zetten we ons dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van iedere leerling. Wij hanteren een gestructureerd vijflagensysteem voor onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, opgebouwd in een piramidestructuur. Dit systeem garandeert dat we flexibel kunnen inspelen op de unieke leerweg van elk kind, met een oplopende intensiteit en specialisatie waar nodig. Ons team van toegewijde specialisten, aangevuld door ervaren onderwijsassistenten, biedt de broodnodige extra ondersteuning. Door deze versterking in de klassen is er ruimte voor verdiepende instructie en gerichte oefening. We maken gebruik van innovatieve digitale leeromgevingen voor gepersonaliseerd leren, met gespecialiseerde software voor rekenen, taal en spelling. Voor leesondersteuning zetten we 'BOUW!' en Kurzweil in. Kinderen die extra intellectuele uitdaging zoeken, vinden een stimulerende omgeving in onze flexgroep. Naast onze interne expertise werken we nauw samen met externe partners zoals logopedisten, het Bureau Onderwijszorg (BOZ), de schoolarts, maatschappelijk werk en de expertise van IJsselgroep en Marant. Deze samenwerkingen waarborgen een integrale aanpak van zorg en aandacht, met een continue lijn van ondersteuning vanaf de peuteropvang tot aan het voortgezet onderwijs. Volgens de richtlijnen van de onderwijsinspectie is therapie of logopedie tijdens reguliere schooluren niet toegestaan, tenzij het een integraal onderdeel is van het onderwijsaanbod, gefaciliteerd door het samenwerkingsverband of de gemeente. Dergelijke uitzonderingen worden duidelijk vermeld in onze schoolgids en maken structureel deel uit van ons beleid. In uitzonderlijke situaties kan, na registratie en eventuele goedkeuring van de onderwijsinspectie door de schooldirecteur, toestemming worden verleend voor therapie tijdens schooltijd, mits dit niet valt onder het reguliere schoolbeleid. Dit proces wordt zorgvuldig beheerd om de onderwijstijd van de leerling te waarborgen. IKC De Droomgaard is trots op de brede expertise binnen ons kindcentrum. Wij bieden gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen met diverse achtergronden, waaronder nieuwkomers (NT2) en kinderen met specifieke fysieke behoeften. Ons doel is een inclusieve leeromgeving waar elk kind zich welkom en ondersteund voelt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Educatieve Ambitie

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij IKC De Droomgaard streven we naar excellent onderwijs dat is gericht op de ontwikkeling van elke leerling. Ons schoolplan focust op opbrengstgericht en handelingsgericht werken, met als doel het volledige potentieel van leerlingen en medewerkers te benutten. We zetten in op passend onderwijs en een innovatieve leeromgeving die leerlingen stimuleert en uitdaagt. Elke school binnen ons samenwerkingsverband geniet autonomie om een eigen identiteit te ontwikkelen, anticiperend op de diversiteit van onze leerlingen. De schoolambities worden bepaald op basis van grondige analyses van de leerlingenpopulatie en vertaald naar concrete leer- en ontwikkeldoelen. Het betrokken team speelt een cruciale rol in het vormgeven van deze doelen, waarbij leerplezier en leerrendement voorop staan. We werken vanuit vastgestelde kerndoelen, aangevuld met eigen ambities, en waarborgen hierbij altijd de basiskwaliteit. Ons kwaliteitsbeleid is erop gericht om de onderwijsresultaten continu te evalueren op alle niveaus, van leerling tot bestuur. Een robuuste onderwijsinhoudelijke kwaliteitscyclus, met zelfevaluatie en auditing, garandeert dat we onze doelen behalen en monitoren. Kwaliteit is een continu proces waarin we streven naar het hoogst mogelijke onderwijsniveau voor alle kinderen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Binnen IKC De Droomgaard coördineren gespecialiseerde ontwikkelteams, bestaande uit leerkrachten en pedagogisch medewerkers, de implementatie van ons schoolplan. Deze teams selecteren de doelen voor het jaarplan, evalueren behaalde resultaten en stellen prioriteiten voor het komende schooljaar. Via gedetailleerde plannen van aanpak werken zij aan de realisatie van deze ambities. De voortgang en resultaten worden tweemaal per jaar geëvalueerd tijdens teambijeenkomsten, en jaarlijks vastgelegd in een uitgebreid jaarverslag. Dit proces van evaluatie en reflectie is essentieel voor onze kwaliteitsverbetering. Daarnaast stimuleren we een actieve onderwijskundige dialoog binnen het team, waarbij leerkrachten gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de schoolbrede resultaten. Regelmatige collegiale groepsbesprekingen (viermaal per jaar) en analysevergaderingen (tweemaal per jaar) stellen ons in staat om zowel de leer- als de sociaal-emotionele opbrengsten te evalueren. Verbeterpunten die hieruit voortkomen, worden nauwkeurig gedocumenteerd in onze schoolrapportage, wat bijdraagt aan een continue cyclus van kwaliteitsborging en -verbetering.

Ontdek ons rijke aanbod voor jonge kinderen bij IKC De Droomgaard

Toelichting van de school

Bij IKC De Droomgaard geloven we dat elk jong kind zich optimaal ontwikkelt door te spelen en te ontdekken. Wij richten ons op de drie essentiële basisbehoeften die cruciaal zijn voor de ontwikkeling van jonge kinderen in het onderwijs: verbondenheid ('ik hoor erbij'), competentie ('ik kan het') en autonomie ('ik kan het zelf'). Een veilige en stimulerende omgeving is hierbij essentieel. Onze speelleeromgeving is ontworpen met diverse bronmaterialen om de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen. Professionals begeleiden elk kind individueel in zijn of haar leerproces, met speciale aandacht voor taalontwikkeling door interactie en betekenisvolle contexten. We erkennen dat elk kind zich in een eigen tempo ontwikkelt. Daarom bieden we een flexibel, beredeneerd aanbod dat aansluit bij individuele behoeften. Dit kan extra instructie, leertijd of juist uitdagende activiteiten voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong omvatten. Structuur en voorspelbaarheid zijn belangrijk voor jonge kinderen. Door visuele dagstructuren, duidelijke aanspreekvormen en heldere verwachtingen creëren we een veilige omgeving. Dit bevordert sociale redzaamheid en gedragsregulatie, zodat kinderen zich geborgen voelen. Wij stimuleren de natuurlijke nieuwsgierigheid door aan te sluiten bij de belevingswereld van het kind. Kinderen krijgen keuzevrijheid binnen hun leeractiviteiten, waarbij onze professionals hen begeleiden naar de volgende ontwikkelingsstap.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Droomgaard extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen?

IKC De Droomgaard biedt een breed scala aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

IKC De Droomgaard biedt een breed scala aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ontdek onze geïntegreerde kinderopvang
Meer informatie over Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Ons Kindcentrum: een doorlopende leerlijn

Met welke partners werkt IKC De Droomgaard samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jonge kinderen werkt IKC De Droomgaard nauw samen met gerenommeerde partners zoals Puck&Co.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jonge kinderen werkt IKC De Droomgaard nauw samen met gerenommeerde partners zoals Puck&Co.

Samenwerking met Puck&Co voor optimale kinderontwikkeling
Team | IKC De Droomgaard in Duiven | [2025] Schoolregister