School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk
Heuvel 61 - 63
6651 DB Druten

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktische routes: 52.6% praktijkonderwijs en 42.1% vmbo-b (vs. 40.6% en 27.7% bij vergelijkbare scholen). Slechts 5.3% krijgt vmbo-k advies, tegenover 6.5% landelijk. Deze verdeling past bij de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie. Opvallend is het ontbreken van hogere adviezen zoals havo/vwo, wat in lijn ligt met het SBO-profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Dijk DrutenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden er Cito-leerling-in-beeldtoetsen afgenomen voor de onderdelen: begrijpend lezen, begrijpend luisteren, rekenen-wiskunde, spelling en Voor technisch lezen wordt gebruik gemaakt van de AVI en DMT-toets. De resultaten van beide toetsen worden op school-, groeps- en leerlingniveau geanalyseerd en besproken. Daarbij wordt gekeken of de gestelde doelen behaald zijn en waarom wel of niet. Vervolgens worden er nieuwe doelen gesteld op leerlingniveau voor de komende periode en worden er per groep maximaal 3 instructiegroepen samengesteld. Dit wordt verwerkt in werkplannen, waarbij leerkrachten ook kijken naar wat leerlingen nodig hebben om het gestelde doel te behalen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72.7% van de leerlingen volgt onderwijs op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Maar 27.3% zit onder advies - dubbel zo hoog als andere scholen (11.8%). Dit zou kunnen duiden op een voorzichtige adviescultuur of complexe ondersteuningsbehoeften. Geen leerlingen presteren boven hun advies, mogelijk door gebrek aan doorstroommogelijkheden naar hogere niveaus.

Sociale ontwikkeling

De leerlingen die SBO De Dijk bezoeken vragen in het algemeen meer op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij hebben veelal baat bij een voorspelbare omgeving, met een duidelijke structuur en een positief pedagogisch klimaat. Uit de Vensters vragenlijst naar leerlingtevredenheid op het gebied van schoolklimaat en veiligheid bleek het afgelopen jaar dat leerlingen zich minder veilig voelden. Met ingang van dit jaar hebben we daarom een gedragsprotocol geïntroduceerd dat in werking treedt bij grensoverschrijdend gedrag. Zo is voor leerlingen, ouders en leerkrachten duidelijk wat het verschil is tussen ordeverstorend en grensoverschrijdend gedrag en zijn de stappen die genomen worden bij grensoverschrijdend gedrag voor alle partijen gelijk en duidelijk. In specifieke gevallen werken we samen met een gedragsdeskundige of wordt een leerling binnen de school extra begeleid op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. LEES MINDER

Samen

Leren

Creëren en groeien

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk voor sociale ontwikkeling?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk hecht waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De sociale opbrengsten worden jaarlijks in kaart gebracht met de vragenlijsten SEO en executieve functies van Cito Leerling In Beeld. De resultaten worden geanalyseerd en besproken, waarna groeps- of individuele doelen worden opgesteld. Leerlingen uit leerjaar 5 tot en met 8 vullen jaarlijks een vragenlijst over het schoolklimaat en veiligheid in. Leerkrachten observeren de leerlingen en voeren gesprekken over sociale ontwikkeling. Wekelijks is er aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de methode Leefstijl en in leerjaar 1 en 2 door middel van het boek Het Kleurenmonster.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk gebruikt Cito LIB SEO en executieve functies om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl en Het kleurenmonster (leerjaar 1 en 2).