
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Dronten is 28,78 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.7% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweedeling zien: 34.8% vmbo-(g)t of hoger, tegenover 8.7% praktijkgerichte adviezen. Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (13.0%), ruim boven het landelijk gemiddelde (9-10%). De combinatie van havo/vwo-advies (17.4%) en vwo (13.0%) toont ambitie, maar de 4.35% vmbo-b/k adviezen benadrukken de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kompas Dronten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gevold door de toetsen van Leerling in Beeld van Cito. Deze wordenop groep- en, indien nodig, op leerlingniveau geanalyseerd door de leerkracht. De resultaten opschoolniveau worden geanalyseerd door de intern begeleider en de directeur. Deze analyse wordtgedeeld met de stakeholders. De individuele resultaten worden gedeeld met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.8% nationaal), terwijl 25% boven advies scoort. Deze cijfers bevestigen het zorgvuldige adviesproces zoals beschreven in het schoolplan, met pre-adviezen vanaf groep 6 en tussentijdse correcties.
Sociale ontwikkeling
We hechten veel waarde aan een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen en leerkrachten zichvoldoende veilig voelen om vrijuit te kunnen praten over gevoelens en ingrijpende ervaringen.Openheid naar elkaar en vertrouwen in elkaar zijn daarvoor voorwaarden. Daarnaast is het belangrijkdat kinderen weten wat wel en niet kan. Zonder (spel)regels en afspraken kan de school nietfunctioneren. Deze leefregels zijn nodig om de individuele leerling zoveel mogelijk vrijheid te gevenbinnen de gestelde grenzen. Tijdens gesprekken worden regelmatig de afgesproken leefregels geëvalueerd. De leefregels zijn zichtbaar opgehangen in de groepen. We werken met een burgerschapsplan, omdat we het belangrijk vinden onze kinderen voor te bereiden op de maatschappijwaarin veel van hen verlangd zal worden. Burgerschap De basiswaarden voor Burgerschap zijn: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dit betekent dat kinderen kennis moeten krijgen over verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid en dat iedereen gelijkwaardig behandeld moet worden. We zijn niet allemaal gelijk, maar wel gelijkwaardig. Onderwijs heeft hierin 3 belangrijke functies: het draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen; het zorgt voor didactische overdracht van maatschappelijke en culturele verworvenheden; het bereidt kinderen voor op hun deelname in de samenleving. We onderwijzen onze leerlingen, tot sociaal vaardige, betrokken, zelfstandige en evenwichtige mensen die op een respectvolle wijze omgaan met elkaar, met zichzelf en de omgeving/ milieu. Dit doen we uit waarden en normen die we mede vanuit onze christelijke identiteit vorm geven. We onderwijzen onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect voor religies en andere maatschappelijke opvattingen. We zorgen voor een algemene ontwikkeling met o.a. kennis over onze cultuur en cultuur van anderen en waardering voor ons cultureel erfgoed. We leren onze leerlingen reflecteren op eigen handelen en maken zich bewust van het effect van hun handelen op zichzelf, medeleerlingen en op de maatschappij. Doel voor Burgerschap Op het Kompas willen we onze leerlingen zo begeleiden dat ze deel kunnen uitmaken van de samenleving waarin we leven. Als basisschool willen we niet alleen de basis leggen voor het voortgezet onderwijs, maar ook vanaf het begin aan de vorming van onze leerlingen, zodat er een bewustzijn ontstaat voor regels, waarden en normen en samenwerking. Vanuit de Bijbelse waarden en normen wordt er in de school belang gehecht aan mensen die een eigen mening hebben, die kritisch zijn t.o.v. elkaar, maar ook op een plezierige en goede manier met elkaar omgaan en voor elkaar iets willen betekenen. LEES MINDER
Lef
Passie
Verbinding
Hoe werkt Het Kompas aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Het Kompas hecht veel waarde aan de sociale veiligheid. De school maakt gebruik van de methode KanVAS, die aansluit bij de Kanjertraining. KanVAS is een digitaal systeem dat bestaat uit een sociogram, leerlingenvragenlijsten, docentvragenlijsten en pedagogische adviezen. Met een vragenlijst wordt de veiligheid van kinderen 1x per jaar gemonitord vanaf groep 5.
Welke registratievormen gebruikt Het Kompas om de sociale ontwikkeling te meten?
Het Kompas gebruikt Kanvas om de sociale ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden gebruikt Het Kompas voor sociaal-emotioneel leren?
Het Kompas gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.