
Schoolweging
De schoolweging van De Zonnewijzer Dronten is 29,58 , met een spreiding van 5,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,29% behaald fundamenteel niveau overtreft De Zonnewijzer de inspectienorm ruimschoots. Dit toont aan dat basisvaardigheden ondanks leerlingendaling en complexe populatie goed worden gewaarborgd. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 95,88%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 44,76% ligt onder de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%, wat aandacht vraagt. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,58). Toch scoort 94,29% wél het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op beroepsgerichte richtingen: 43,75% vmbo-(g)t en 18,75% vmbo-k. Slechts 6,25% krijgt vwo-advies, tegen 18,61% landelijk. Opvallend is wel dat 53,33% van de leerlingen in het VO boven hun advies presteert, wat wijst op conservatieve advisering. De 6,67% onderadvisering is echter lager dan het landelijk gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zonnewijzer Dronten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op KBS de Zonnewijzer worden de leerlingen als volgt gevolgd in hun ontwikkeling: Groepen 1-2: De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de resultaten worden verwerkt in de leerlijnen van parnassys. N.a.v. deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. De groepen 3 t/m 8: De methodegebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt het IEP LOVS afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen: Twee keer per jaar presenteert de ib-er de opbrengsten op schoolniveau. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten aan het team. Doel: welke interventies zijn wel/ niet effectief gebleken. We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vindt een groeps- en leerlingbespreking plaats. De leerkracht kan dan zijn/ haar ondersteuningsvragen bespreken. Overgaan / doubleren Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Leerlingen die na 1 januari instromen in de kleutergroepen worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1. Als de ontwikkeling van een kind aanleiding geeft om het kind mogelijk nog niet naar groep 3 te laten doorstromen, of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider extra worden gekeken naar het sociaal emotionele aspect, en naar de cognitieve “rijpheid” van het kind. Het oordeel van de leerkracht, die de leerling goed volgt met een observatielijst en leerlingvolgsysteem is van doorslaggevend belang. Wanneer wij leerlingen een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overstap naar groep 3 geven, gebeurt dit op basis van argumenten. De procedure staat beschreven in het vertragen/versnellen protocol dat op school is in te zien. Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd door de school genomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 53,33% bovenadviesprestaties overtreffen leerlingen ruimschoots verwachtingen. Dit succes relativeert de lagere streefniveauscores. Het lage percentage onderadvisering (6,67% vs. 11,81% landelijk) benadrukt de effectieve advisering, mogelijk door kleinschalig onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Door Klasse(n)Kracht in te zetten, met als doel regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas, dragen we als school bij aan de menswording van onze kinderen. Aanvullend zetten we jaarlijks in op de Gouden en Zilveren Weken. Daarnaast kent De Zonnewijzer een drietal themaweken (digitale vaardigheden, seksuele vorming en duurzaamheid) om onze kinderen op te leiden tot goed functionerende burgers (burgerschap). LEES MINDER
Ik hoor erbij!
Ik doe ertoe!
Ik probeer het zelf!
Wat is de werkwijze van De Zonnewijzer voor sociale ontwikkeling?
De Zonnewijzer gebruikt verschillende instrumenten om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen. Leerkrachten vullen jaarlijks een sociogram in om de sociale verhoudingen in de klas in kaart te brengen. Ook brengen leerkrachten en leerlingen twee keer per jaar de groep in kaart met behulp van vragenlijsten van Kindbegrip, waarbij welbevinden en betrokkenheid centraal staan. Leerlingen formuleren sociale doelstellingen in hun portfolio en werken hieraan.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zonnewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zonnewijzer gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zonnewijzer?
De Zonnewijzer gebruikt ‘Klasse(n)kracht’ als methode voor sociaal-emotioneel leren.