Basisschool De Zonnewijzer in Dronten

Het team van De Zonnewijzer in Dronten

Current section: team
De Barrage 14
8252 Dronten

Zie hier hoe het team van De Zonnewijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Zonnewijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Zonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed De Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Zonnewijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Zonnewijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Zonnewijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Zonnewijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Zorgvuldige Plan

Bij Basisschool De Zonnewijzer hebben we een doordacht vervangingsplan om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Dit plan, goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad, beschrijft de stappen die we ondernemen bij de afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of verlof. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen voor de leerlingen. Daarom volgen we een gestructureerde aanpak om snel een passende vervanging te regelen. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient. Het vervangingsplan garandeert een efficiënte opvang. Bij afwezigheid zoeken we eerst binnen onze eigen vervangingspool. Vervolgens benaderen we parttime collega's en onderwijsondersteuners. In uitzonderlijke gevallen kan een ambulante medewerker worden ingezet. Als laatste redmiddel, en enkel voor zeer korte periodes, worden leerlingen verdeeld over andere groepen of, in uiterste nood, naar huis gestuurd. Het volledige en goedgekeurde vervangingsplan uit oktober 2020 biedt gedetailleerde inzichten in onze procedures.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 24-25 kent de school één groep:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op De Zonnewijzer Dronten

1

Specifieke Ondersteuning Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Ervaren Rekencoördinator

Toelichting van de school:

Op basisschool De Zonnewijzer in Dronten zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Onze toegewijde rekencoördinator biedt gerichte hulp bij rekenvaardigheden. Deze specialistische begeleiding zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken op het gebied van rekenen. We geloven in een persoonlijke aanpak voor elke uitdaging.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Gekwalificeerde Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan voorop bij De Zonnewijzer. Onze intern begeleider en orthopedagoog werken nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Zij bieden ondersteuning bij het omgaan met emoties, sociale interacties en het bevorderen van zelfvertrouwen. Deze gespecialiseerde zorg draagt bij aan een positieve schoolervaring voor elk kind.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsspecialist
Ervaren Intern Begeleider
Deskundige Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra begeleiding wensen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, heeft De Zonnewijzer een sterk team. Onze gedragsspecialisten, intern begeleider en orthopedagoog hanteren de succesvolle RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht. Deze methodiek bevordert een positieve gedragsontwikkeling en een optimale concentratie, wat leidt tot betere schoolprestaties.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Gymdocent

Toelichting van de school:

De lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren we actief. Onze gediplomeerde gymdocent verzorgt uitdagende en plezierige gymlessen. Deze lessen zijn gericht op het verbeteren van de motorische vaardigheden, coördinatie en algemene fitheid. Zo dragen we bij aan een gezonde levensstijl en een goede fysieke ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke medische specialisten in dienst hebben voor dit domein, waarborgen we de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. Bij specifieke medische behoeften werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de best mogelijke zorg te garanderen. De Zonnewijzer zet zich in voor een veilige en zorgzame omgeving, waarin elke leerling zich prettig voelt. We streven ernaar om ouders te ondersteunen waar nodig, met het oog op de gezondheid en het comfort van hun kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
De bibliotheek biedt ook ruimte aan de gemeentelij

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van Basisschool De Zonnewijzer

Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is een dynamisch document dat de kern vormt van ons onderwijsbeleid. Hierin beschrijven we gedetailleerd welk onderwijs, welke zorg en welke hulp onze school kan bieden aan elke individuele leerling. Met de invoering van passend onderwijs is het SOP een verplicht onderdeel voor elke basisschool. Het document waarborgt dat wij voldoen aan de basiskwaliteitseisen van de Inspectie van het Onderwijs. U vindt erin terug welke specifieke extra ondersteuning wij kunnen bieden, hoe deze wordt geïmplementeerd, wat u als ouder kunt verwachten en wat onze grenzen van ondersteuning zijn. De Zonnewijzer biedt basisondersteuning door differentiatie in de klas. Elke leerkracht streeft ernaar om voor de kernvakken zoals rekenen, lezen en spelling minimaal drie niveaus van instructie aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat zowel kinderen die meer instructie nodig hebben, als kinderen die zelfstandiger werken, optimaal worden uitgedaagd en ondersteund. Onze onderwijszorg is continu geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbesprekingen en een grondige analyse van leerresultaten op alle niveaus. Voor leerlingen met specifiekere onderwijsbehoeften organiseren we besprekingen binnen ons basisteam. Dit team, bestaande uit onderwijsprofessionals en externe partners, analyseert de individuele behoeften en bepaalt de meest geschikte ondersteuning. Door proactieve en laagdrempelige samenwerking met ketenpartners zoals de GGD, schoolmaatschappelijk werk, de intern begeleider en de orthopedagoog, garanderen we een breed en effectief ondersteuningsaanbod. Basisschool De Zonnewijzer is uitgerust om leerlingen met maximaal twee jaar leerachterstand te begeleiden, met als doel een uitstroomniveau van minimaal eind groep 6 te realiseren. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we een individuele leerlijn op, vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectief (OPP). Onze ondersteuningsgrenzen liggen bij situaties waarin de veiligheid niet gegarandeerd kan worden, bij ernstige zindelijkheidsproblematiek van medische aard, of bij kinderen die de volledige aandacht van de leerkracht vereisen gedurende de dag. Tevens zijn wij minder toegerust voor kinderen die zich niet verbaal kunnen uiten of een zeer beperkte woordenschat hebben. Daarnaast hebben we ervaren dat intensieve begeleiding van kinderen met externaliserend gedrag buiten onze expertise valt. In dergelijke gevallen waarborgen wij het belang van de gehele groep en een veilige schoolomgeving. Voor uitgebreide informatie over ons schoolondersteuningsprofiel, zie de publicaties op www.kbszonnewijzer.nl. Onze ambitie is om alle leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan bij ons van de juiste bagage te voorzien. We streven ernaar dat zij de referentiewaarden 1S/2F behalen, zodat zij goed voorbereid zijn op de volgende stap in hun educatieve reis.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan De Zonnewijzer

Wat zijn de kerndoelen in het schoolplan van De Zonnewijzer?

Als basisschool De Zonnewijzer streven we continu naar excellente onderwijskwaliteit. Om dit te waarborgen, hanteren we een gedegen kwaliteitszorgcyclus. We meten en evalueren ons onderwijs met diverse instrumenten. Hieronder vallen methodegebonden toetsen en landelijke leerlingvolgsystemen zoals Cito, waarmee we trendanalyses uitvoeren. Een periodieke interne audit en diverse tevredenheidspeilingen dragen bij aan ons inzicht. Periodiek houden we zelfevaluaties voor school- en teamontwikkeling. Tweejaarlijks peilen we de tevredenheid van ons personeel (PTP). Elke vier jaar voeren we een oudertevredenheidspeiling (OTP) en een leerlingentevredenheidspeiling (LTP) uit voor leerlingen vanaf groep 5. Jaarlijks monitoren we de veiligheidsbeleving van leerlingen in groep 6, 7 en 8. Veranderingen en verbeteringen worden gedocumenteerd in ons schoolplan. Indien nodig voeren we aanvullende metingen uit om de effectiviteit van interventies te beoordelen. We evalueren de behaalde resultaten kritisch ten opzichte van onze gestelde doelen. Bij deze evaluatie stellen we ons de vraag of we nog doen wat we zeggen, wat onze positie is binnen de lokale gemeenschap, of we inspelen op onderwijstrends, of we op één lijn zitten, of we de juiste middelen en aanpak hebben en of onze organisatie optimaal functioneert. Een gedetailleerde beschrijving van onze sturingscyclus, inclusief de monitoring en bijsturing van onderwijskwaliteit, vindt u in ons actuele schoolplan (2022-2024). Dit plan bevat tevens de doelstellingen op het gebied van burgerschapsvorming en de nagestreefde resultaten. Daarnaast beschrijven we de uitkomsten van de burgerschapsmonitoring en de genomen maatregelen. Jaarlijks stellen we een jaarplan op dat voortbouwt op het schoolplan. Dit jaarplan bevat een evaluatie van het voorgaande schooljaar en de doelen voor het komende jaar, in lijn met de prioriteiten uit het schoolplan. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR). De speerpunten voor het tweede jaarplan (schooljaar 2023-2024) binnen het schoolplan 2022-2024 zijn: het schoolklimaat, het borgen van Klasse(n)Kracht en beleidsvorming voor burgerschap; het didactisch handelen met focus op het versterken van essentiële leerkrachtvaardigheden; en de zorgstructuur, gericht op het borgen van de ondersteuningsstructuur. Voor het schooljaar 2024-2025 is het schoolplan 2022-2024 verlengd met een addendum. Dit addendum evalueert de voorgaande twee schooljaren en schetst het plan voor 2024-2025. De focus ligt hierbij op het maximaliseren van de uitstroom van leerlingen op referentieniveaus 1S/2F, met specifieke focusplannen voor rekenen, spelling en lezen. Het oordeel van de onderwijsinspectie is gebaseerd op vier kernstandaarden: leeropbrengsten, zicht op ontwikkeling, didactisch handelen en veiligheid. Bij onvoldoende score op deze indicatoren kan het oordeel 'onvoldoende' of 'zeer zwak' worden toegekend. Een themaonderzoek van de inspectie in het voorjaar van 2021 bevestigde onze consistente werkwijze, wat vertrouwen geeft voor de toekomst.

Hoe zorgt De Zonnewijzer voor het behalen van de onderwijsdoelen?

De Zonnewijzer monitort continu de inhoud, aanpak en resultaten van ons onderwijs. Dit stelt ons in staat om kritisch te reflecteren op onze onderwijskundige processen en de schoolse omstandigheden. Onze kwaliteitskalender beschrijft de cyclus van doelmonitoring, de gebruikte instrumenten en de betrokkenen. Dit helpt ons om de sterke punten te behouden en waar nodig ons onderwijs verder te ontwikkelen. De kwaliteitskalender fungeert als leidraad voor onze evaluaties. Elk ontwikkel- of verbeterproces start met een meting om de beginsituatie vast te stellen. De kalender specificeert wanneer, hoe en door wie (intern en extern) onze doelen worden geëvalueerd. Dit proces verhoogt ons kwaliteitsbewustzijn en stimuleert dialoog. Essentieel hierbij is dat iedere professional reflecteert op eigen handelen en de gezamenlijke onderwijskwaliteit. Het individuele handelen is onderdeel van het grotere, gezamenlijke proces. Binnen onze school stimuleren we een open cultuur waarin leerkrachten onderzoekend zijn, nieuwsgierig naar de impact van hun werk, gericht op zelfontwikkeling en onderwijsverbetering. Ze tonen betrokkenheid bij leerlingen, werken samen, vragen advies en spreken elkaar aan. De rol van de leerkracht is cruciaal. Bij het versterken of ontwikkelen van ons onderwijs hanteren we de volgende principes: **Plan:** We stellen doelen en plannen activiteiten. Hierbij beantwoorden we vragen als: Wat is de startsituatie, hoe sluit dit aan bij andere doelen, wat moet bereikt worden, hoe gaan we dit aanpakken, wat zijn de concrete acties, wie is betrokken en welke middelen zetten we in? **Do:** We voeren de geplande activiteiten uit. Verschillende teamleden zijn deels verantwoordelijk en monitoren de uitvoering. **Check:** We controleren tussentijds de voortgang en realisatie van geplande activiteiten en doelen. Welke vooruitgang wordt gemeten en hoe bewaken we deze? **Act:** Bij afwijkingen van de planning analyseren we de oorzaken en passen we het proces aan. Dit omvat de analyse van data en het trekken van leerervaringen om verbeteringen door te voeren. Deze aanpak is gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), die continue ontwikkeling waarborgt. De cyclus zorgt ervoor dat organisatieontwikkeling voortdurend aandacht krijgt. Deze methodiek is vertaald naar de leidende elementen in ons jaarplan, waarin we systematisch onze doelen, werkwijze, monitoring en bijsturing in beeld brengen.

Voorzieningen voor Jonge Kinderen op Basisschool De Zonnewijzer

Toelichting van de school

Basisschool De Zonnewijzer werkt nauw samen met peuterspeelzalen van Kinderopvang Dronten. Ons gezamenlijke doel is een naadloze overgang te creëren van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Hierdoor maken we de start op onze school voor elk kind zo prettig en vertrouwd mogelijk.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Zonnewijzer extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Zonnewijzer richt zich op een optimale integratie in de kleuterklassen. We zorgen voor een gestructureerde kennismaking met de schoolomgeving, waarbij de ontwikkeling van jonge kinderen centraal staat. Specifieke extra programma's buiten de reguliere lessen zijn momenteel niet beschikbaar.

Met welke organisaties werkt De Zonnewijzer samen voor het jonge kind?

Basisschool De Zonnewijzer onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang Dronten. Deze samenwerking is essentieel om de doorgaande lijn voor jonge kinderen te waarborgen, vanaf de kinderopvang tot aan het begin van het basisonderwijs.

Basisschool De Zonnewijzer onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang Dronten. Deze samenwerking is essentieel om de doorgaande lijn voor jonge kinderen te waarborgen, vanaf de kinderopvang tot aan het begin van het basisonderwijs.

Team | De Zonnewijzer in Dronten | [2025] Schoolregister