
Schoolweging
De schoolweging van De Bolder Drachten is 29,20 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,2% van de leerlingen scoort op het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat bijna alle leerlingen basisvaardigheden beheersen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan het vergelijkingspercentage (57,8%) en ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert een goede aansluiting op hogere onderwijsniveaus, met name voor taalvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 15,8% vwo (iets lager dan regio: 18,6%) tegenover 10,5% vmbo-b. Opvallend is het hoge percentage onbekende adviezen (15,8%), mogelijk door late doorstroomkeuzes. Het aandeel havo/vwo-combinaties (5,3%) ligt onder het regionaal gemiddelde (10,9%), wat wijst op voorzichtige advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bolder Drachten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tot dit schooljaar werden de tussenresultaten gemeten vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito (LOVS) van de leerlingen van de groepen 3 t/m 8. Met ingang van het schooljaar 2023- 2024 zijn we overgestapt naar het IEP-leerling volgsysteem. De analyses worden met het gehele team geanalyseerd. Bevindingen worden besproken en van daaruit conclusies getrokken. Waar is winst behaald en wat verdient extra aandacht? De nodige actiepunten worden omschreven en als nieuw te behalen doelen opgenomen in de groepsplannen om na een jaar te worden geëvalueerd. Hebben de gestelde actiepunten hun effect gehad? Worden de ingezette acties voortgezet? Moeten er nieuwe stappen worden gezet? Het geeft aan of je als school op de goede weg bent. De in de groepsplannen opgenomen aandachtspunten hebben of effect op het handelen van de leerkracht richting de gehele groep, of op het handelen richting de individuele leerling. Hierbij kan de hulp ingezet worden van de interne begeleider, of indien nodig kan externe hulp ingeroepen worden. Voor de leerlingen van groep 1-2 geldt de wettelijke verplichting niet (meer) om ze via het LOVS te monitoren. De leerlijnen voor kleuters volgen we komend schooljaar ook via het observatie-instrument vanuit IEP. Zo spreken we straks allemaal dezelfde IEP-taal en is er een mooie doorgaande lijn van kleuters naar groep 8. Wat is de doorstroomtoets? In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023. De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen de doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Uitstroom van groep 8 De uitstroom verschilt per schooljaar. Dat komt doordat de groepssamenstelling per jaar kan verschillen. We zetten ons er elk jaar voor in om ieder kind op de juiste school te plaatsen. Hiervoor krijgt het kind een schooladvies, waarmee de ouders samen met hun kind een passende school kunnen vinden. Het schooladvies wordt opgesteld aan de hand van de Plaatsingswijzer. Mocht de uitslag van de IEP doorstroomtoets hoger uitvallen dan het schooladvies, dan wordt met school en ouders gekeken of het schooladvies moet worden aangepast. In de volgende grafiek is de uitstroom naar de verschillende schooltypen van de laatste jaren weergegeven Referentieniveaus De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert. Wat zijn referentieniveaus? Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen: Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd). Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen. Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs. Wat zijn signaleringswaarden? Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende. Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023/2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32,1% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit contrast met de hoge fundamentele-niveauscores suggereert mogelijk te optimistische adviezen. Slechts 21,4% stroomt door boven advies, wat lager is dan verwacht bij deze schoolweging.
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociale opbrengsten Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Op De Bolder vinden we het heel belangrijk om de sociale opbrengsten goed in kaart te brengen. We vinden het namelijk erg belangrijk om te weten hoe het met onze leerlingen gaat. Als een leerling bv. niet goed in zijn vel steekt werkt dit door: de leerling krijgt sneller ruzie, zondert zich af en leert hierdoor minder goed. Als leerlingen opvallen na het bekijken van de sociale opbrengsten wordt dit met de groepsleerkracht en de IB-er besproken. Indien nodig wordt besloten ouders te informeren met als doel gezamenlijk naar een oplossing te zoeken. Alles in het belang van de leerling. LEES MINDER
Veiligheid in en om de school
Duidelijke afspraken (regels en routines)
Werken aan welbevinden
Wat is de werkwijze van OBS De Bolder voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OBS De Bolder werkt aan de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de Kanjertraining. Groepsleerkrachten vullen twee keer per jaar leerlinglijsten in. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf ook digitale lijsten in. De uitkomsten worden teambreed geïnventariseerd en gemonitord. De Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen, rust, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Kinderen leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. De Kanjertraining leert kinderen, leerkrachten en ouders om op een positieve manier om te gaan met stressvolle situaties.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Bolder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Bolder gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en de vragenlijsten IEP: Hart en Handen om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Bolder?
OBS De Bolder gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.