It Heechhôf
t Swin 8
9201 XZ Drachten

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op praktisch onderwijs: 21,05% van de leerlingen krijgt een vso- of praktijkonderwijsadvies, ruim boven het vergelijkingsgemiddelde (9,07% vso, 40,63% praktijkonderwijs). VMBO-b is dominant (47,37%, vs. 27,69% regio), terwijl theoretische leerwegen zoals havo/vwo ontbreken. Dit onderstreept het praktijkgerichte profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente SmallingerlandGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een goede aansluiting bij het voortgezet onderwijs is één van de belangrijkste doelen van onze school. Er wordt daarom naar verhouding veel aandacht besteed aan technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen, worden toetsen afgenomen. Er zijn twee soorten toetsen: de methodegebonden toetsen, om na te gaan of de leerlingen de aangeboden stof goed begrepen hebben én de niet-methodegebonden toetsen, de CITO-toetsen (voor speciale leerlingen) waarmee we volgen of de leerontwikkeling gaat zoals we mogen verwachten. De afgenomen toetsen geven niet alleen een beeld van de ontwikkeling van de leerlingen, ze geven ook een beeld van de resultaten van het schoolaanbod in totaal. Dit is voor school belangrijk om te weten; daaraan kunnen we afmeten of we voldoende aanbod hebben en voldoende resultaat halen of zo nodig moeten bijstellen. Vier keer per jaar worden de resultaten van de groep en de individuele leerlingen met de intern begeleider, groepsleerkracht en/of orthopedagoog en directeur besproken. Op basis van de analyse worden interventies of verbetertrajecten ingezet, indien nodig. Twee keer per jaar worden de tussenresultaten op groepsniveau en op schoolniveau in kaart gebracht, geanalyseerd en met het team besproken. Op basis van de analyse worden interventies of verbetertrajecten ingezet, indien nodig. De leerkrachten formuleren elk half jaar ambitieniveaus voor hun eigen groep en hun cluster waarbinnen zij samenwerken. De school heeft haar eigen leerstandaard opgesteld, waaraan de opbrengsten worden getoetst. Daarnaast wordt er door benchmarking getoetst hoe de resultaten zich verhouden ten opzichte van andere SBO scholen in de provincie Friesland.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71,43% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat iets boven het landelijk gemiddelde (62,93%) ligt. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14,29%) is echter ook hoger dan vergelijkbare scholen (11,81%). Dit kan wijzen op een realistische adviesgeving, maar ook op beperkte doorstroommogelijkheden naar hogere niveaus.