
Schoolweging
De schoolweging van De Bavinck Dordrecht is 24,50 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,88% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee structureel de basisverwachtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 35,9% vwo-advies (vergeleken met 18,61% bij vergelijkbare scholen) en 12,82% havo/vwo-advies. Tegelijkertijd blijft het percentage praktijkonderwijs (niet direct gerapporteerd) beperkt, wat past bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bavinck Dordrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.94 | 175.06 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
- Er is een toetskalender aanwezig. - Halverwege en aan het eind van het jaar worden de reguliere Cito-toetsen afgenomen in groep 3 t/m 8. Groep 8 maakt in oktober het Drempelonderzoek en in februari maken zij de landelijke doorstroomtoets - De intern begeleider maakt samen met de leerkrachten een analyse van de behaalde resultaten. Ook wordt er een trendanalyse gemaakt.- Door leerkrachten worden groepsplannen opgesteld en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
77,27% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 6,82% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat de betrouwbaarheid van het adviesproces onderstreept. Dit sluit aan bij de multidisciplinaire aanpak van de adviescommissie.
Sociale ontwikkeling
Elk kind wordt gezien en gehoord. De school sluit met het onderwijs aan bij de behoeften van de kinderen. Er is aandacht voor het welbevinden. Aan het begin van het schooljaar worden er met elk kind en hun ouder(s)/ verzorger(s) kindgesprekken gehouden over welbevinden en de doelen die het kind wil behalen. De kinderen vullen in het najaar een tevredenheidsenquête in. We gebruiken Leerling In Beeld om de mate van betrokkenheid en welbevinden inzichtelijk te maken. De leerkracht vult de vragenlijsten in. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook zelf de vragen lijsten in. Sociale veiligheid. We zijn alert op discriminatie en pesten en willen dit op onze school zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer dit toch gebeurt, grijpen we zo snel mogelijk in. Dat geldt ook voor pesten via internet of telefoon. We hanteren hierbij ons omgangs- en pestprotocol. Elk schooljaar wordt in alle klassen aandacht besteed aan de omgangsregels. In de hogere groepen worden deze samen met de kinderen opgesteld, verwoord en soms weergegeven als een ‘contract’ dat door de leerlingen wordt ondertekend. Mediawijsheid. Kinderen leren bij ons om op een veilige, effectieve en kritische manier om te gaan met internet en social media. Ons internetprotocol is daarbij leidend. LEES MINDER
Positieve psychologie
Positieve omgangsvormen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van De Bavinck voor sociale ontwikkeling?
Aan het begin van het schooljaar worden er met elk kind en hun ouder(s)/ verzorger(s) kind-gesprekken gehouden over welbevinden en de doelen die het kind wil behalen. In de groep wordt een sociogram ingevuld. De leerlingen vullen een tevredenheidsenquête in. Er is een omgangsprotocol en een protocol voor veilig internetgebruik. Er is een sfeer-coördinator en een aandachtsfunctionaris binnen de school. Schoolmaatschappelijk werk kan betrokken worden.