
Schoolweging
De schoolweging van De Doornick is 30,50 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit bevestigt dat de basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, ondanks de diverse onderwijsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 70.9% een uitstekend streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Dit benadrukt de effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, mede opvallend gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.50).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is de hoge concentratie havo/vwo-adviezen: 23.08% havo en 23.08% vwo (vs. 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is er beperkte aandacht voor praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio). Deze focus sluit aan bij het relatief hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Doornick | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.47 | 173.8 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de kwaliteitskaart OP2, OP3 en OP4 wordt de cyclus van kwaliteitszorg met daarin de resultaatanalyse en de kwaliteitcyclus beschreven. De resultaten van de leerlingen worden gemeten door de methodegebonden toetsen en de toetsen van Cito Leerling in Beeld (LIB). De methodegebonden toetsen worden afgenomen aan het einde van elk blok en de LIB-toetsen worden 2x per jaar afgenomen. Na de afname volgt een analyse van de resultaten en hierop volgt een actie. Dit kan een actie zijn in de vorm van versnellen of verdiepen in de leerstof of juist vertragen of herhalen. Als de analyse is gedaan, maakt de leerkracht een hiatenplanning waarop interventies worden ingezet. Door te werken via het EDI instructiemodel krijgt de leerling passende ondersteuning van de leerkracht. Het proces van meten, analyseren en actie ondernemen wordt begeleid door de intern begeleider. Is er op enig moment meer of iets anders nodig dan de school kan bieden, wordt er ondersteuning ingeroepen vanuit het Samenwerkingsverband PassendWijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11.81%). Mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Positief is dat 70% op advies functioneert, wat aansluit bij de transparante adviseringstrajecten beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
“Goed omgaan met elkaar” vinden wij belangrijk. We willen voortbouwen op de waarden en normen die kinderen thuis worden bijgebracht. Op school bieden we een omgeving waarin wij met elkaar werken aan: leren samenspelen en samenwerken; leren vertrouwen te hebben in jezelf en in elkaar; leren elkaar te respecteren; leren opkomen voor jezelf zonder daarbij een ander onnodig te kwetsen; leren kennen van en omgaan met gevoelens van jezelf en anderen; het scheppen van een veilig pedagogisch klimaat; inzetten van het omgangsprotocol; LEES MINDER
samenspelen en samenwerken
jezelf en elkaar respecteren
omgang, gevoelens van jou e.a.
Wat is de werkwijze van IKC De Doornick voor sociale ontwikkeling?
Het team van IKC De Doornick verdiept zich in het welbevinden van de leerlingen middels de methoden Kijk en Kindbegrip. Adviezen uit de registratievorm worden als leidraad meegenomen in de groepen. Tijdens driehoekgesprekken komt het sociale aspect aan de orde. Tevens wordt een omgangsprotocol ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Doornick om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Doornick gebruikt Kijk!, een omgangsprotocol en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Doornick?
IKC De Doornick gebruikt de Kleur methode voor sociaal-emotioneel leren.