Openbare Basisschool De Huet
Wolborgenmate 2
7006 DG Doetinchem

Schoolweging

Schoolweging
31.37
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Huet is 31,37 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score ligt ook 1,8 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%), wat wijst op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%) en illustreert de effectiviteit van het taal- en rekenbeleid, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 26,9% vmbo-(g)t en 15,4% vwo, tegenover 3,9% praktijkonderwijs (iets boven regio 1,0%). De nadruk op theoretische doorstroom blijkt uit 38,5% havo/vwo-adviezen, terwijl het beperkte aandeel praktijkonderwijs samenhangt met de relatief hoge schoolweging. Vergelijkbare scholen adviseren vaker vwo (18,6% vs. 15,4%), maar minder havo/vwo-combinaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HuetGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school nemen we toetsen af die bij de methodes horen die we gebruiken. Op deze manier kunnen we goed in de gaten houden of leerlingen de doelen die in die periode aan de orde zijn geweest, behaald hebben. Soms betekent dat dat we op groepsniveau zorgen dat die tussentijdse doelen alsnog behaald worden, soms betekent ook dat er op leerlingniveau iets extra's nodig is. We nemen niet alleen toetsen af die bij de methode horen. Twee keer per jaar nemen we in groep 3 t/m 8 de IEP-toets af. Dit is een methode-onafhankelijke toets waarbij we onder anderen de resultaten meten op het gebied van lezen, taal en rekenen. Deze resultaten worden geanalyseerd, besproken in het team tijdens groepsbesprekingen en geëvalueerd. Waar nodig worden aanpassingen gedaan op leerlingniveau, groepsniveau of schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 15% onderuitvalt (landelijk 11,8%). Deze prestatie onderstreept de kwaliteit van het adviesproces en de warme overdracht naar het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op onze school vinden we het belangrijk dat er een goede balans is tussen de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een veilige leeromgeving is belangrijk om te kunnen leren. We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen zijn en respect hebben voor zichzelf, elkaar en de omgeving. Op De Huet geven we de kinderen vertrouwen; ze mogen dingen uitproberen, ze mogen fouten maken en kinderen dragen verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Daarnaast stimuleren we ze vertrouwen te hebben in anderen door ze elkaar te laten helpen, te laten luisteren naar elkaar en samen te laten werken. LEES MINDER

Respect voor de omgeving

Zelfvertrouwen

Nieuwsgierig naar de ander

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Huet voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Huet werkt met de Kanjertraining en Klasse(n)kracht, programma's voor de sociaal/emotionele ontwikkeling van kinderen. Deze programma's zijn gericht op een respectvolle, plezierige en veilige omgang met elkaar, het vergroten van zelfvertrouwen, grip krijgen op sociale situaties en het leren uiten van gevoelens. De trainingen leren kinderen onderscheid te maken in manieren van reageren. Thinking for Learning speelt een belangrijke rol in de school, waarbij leerkrachten de ontwikkeling van de 'leerspieren' stimuleren. Leerlingen worden uitgedaagd om kritisch en nieuwsgierig te zijn, eigen ideeën te ontwikkelen, samen te werken, verbanden te leggen en na te denken over het leren zelf. Kindgesprekken worden gevoerd om kinderen betrokken te laten voelen bij hun eigen ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Huet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Huet gebruikt Kanvas en IEP hart en handen-deel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Huet?

Openbare Basisschool De Huet gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.