Openbare Basisschool De Octopus

Het team van Openbare Basisschool De Octopus in Diemen

Current section: team
Schoolpad 6
1111 Diemen

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Octopus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Octopus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Octopus bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Octopus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Octopus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Octopus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (15%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Octopus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (52.4%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Indirect ondersteunend personeel (9.5%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Octopus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten bij OBS De Octopus: Continuïteit van Onderwijs

Bij Openbare Basisschool De Octopus staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs voorop, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We hebben een flexibel plan om ervoor te zorgen dat uw kind altijd les krijgt. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen. Daarom zetten we diverse strategieën in om de lessen te waarborgen. Dit kan betekenen dat een getalenteerde collega-leerkracht of een toegewijde onderwijsassistent de klas tijdelijk overneemt. Alternatieve oplossingen worden ook overwogen, zoals het slim verdelen van leerlingen over andere klassen. Hierbij streven we naar kleine, hanteerbare groepen om de aandacht per kind te maximaliseren. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een klas tijdelijk thuis les krijgt, met de mogelijkheid van thuisonderwijs indien dit haalbaar is. Voor langdurige afwezigheden van onze gewaardeerde leerkrachten, zetten wij ons actief in om een vaste, gekwalificeerde vervanger te vinden. Zo garanderen we een stabiele leeromgeving en een consistente begeleiding voor alle leerlingen van OBS De Octopus in Diemen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

OBS De Octopus werkt meestal met groepen per leerjaar. Dat betekent dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd in één klas zitten. Soms zijn er te weinig of juist te veel leerlingen voor een aparte groep. In dat geval maken we een combinatiegroep van twee leerjaren.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Octopus

0

Specialistische Hulp bij Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Octopus zetten we vol in op een sterke basis voor taal en rekenen. We bieden gedifferentieerde instructie binnen de klas, zodat elk kind les krijgt op het eigen niveau. Onze moderne lesmethodes bieden leerkrachten de flexibiliteit om lessen op maat te maken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen gericht oefentijd en uitleg. We maken gebruik van een breed scala aan aanvullend lesmateriaal. Voor extra uitdaging hebben we materialen zoals RekenTijgers en LevvelWerk. Voor kinderen die meer willen oefenen, bieden we programma's zoals Bouw!, Tutorlezen en RekenRoute, aangevuld met rekenmatten. Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften werken we nauw samen met ambulante begeleiders van organisaties zoals Viertaal, 2Learn en LeerZo, om een optimaal leertraject te garanderen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ouder- en Kind Coach

Toelichting van de school:

Basisschool De Octopus besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een toegewijde gedragsspecialist ondersteunt leerkrachten en de intern begeleider bij vragen rondom het gedrag van leerlingen. De intern begeleider speelt een cruciale rol in de coördinatie en begeleiding van de zorg voor alle leerlingen. Zij fungeert als aanspreekpunt voor leerkrachten en ouders en faciliteert gezamenlijke gesprekken om de behoeften van elk kind te bespreken. Daarnaast werken we samen met een Ouder- en Kind Coach (OKC). Deze coach biedt kosteloze ondersteuning aan ouders, kinderen en leerkrachten bij ontwikkelings-, opvoedings- of gedragsvragen. De OKC stimuleert een positieve ontwikkeling van het kind, zowel thuis als op school, door proactief mee te denken en oplossingen te zoeken. Ze werkt nauw samen met de school en lokale hulpverleners in Diemen. Om kinderen te helpen bij specifieke uitdagingen, zoals faalangst of het vergroten van zelfvertrouwen, organiseren we diverse trainingen op school. Hiervoor werken we samen met gerenommeerde partners zoals Arkin Jeugd & Gezin en BinnensteUiten, die gespecialiseerde programma's aanbieden.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Verrijkingsleerkracht / Kindercoach
Ouder- en Kind Coach

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Octopus biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gedragsspecialist staat klaar om leerkrachten en de intern begeleider te adviseren bij specifieke gedragsuitdagingen. De intern begeleider coördineert de algehele zorg binnen de school en ondersteunt leerkrachten en ouders bij het signaleren en aanpakken van leerlingbehoeften. Zij faciliteert een proactieve aanpak door gesprekken te voeren en gezamenlijke oplossingen te ontwikkelen. Onze verrijkingsleerkracht, tevens kindercoach, speelt een sleutelrol in het stimuleren van een positieve leerhouding. Zij biedt uitdagende opdrachten en begeleidt leerlingen individueel of in kleine groepen, met een focus op mindset en effectieve taakaanpak. De kindercoach gebruikt speelse methoden en gerichte gesprekken om kinderen te helpen. De samenwerking met de Ouder- en Kind Coach (OKC) versterkt onze aanpak. De OKC is gespecialiseerd in het begeleiden van Kinderkringen en het geven van trainingen gericht op faalangst en diverse andere thema's. Zij biedt ondersteuning aan leerlingen, ouders en leerkrachten, en draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Octopus stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen actief. In de kleuterklassen verzorgen de groepsleerkrachten dagelijks bewegingsonderwijs in het speellokaal en op het schoolplein. Vanaf groep 3 ontvangen leerlingen twee keer per week gymles van een gespecialiseerde vakleerkracht in onze eigen gymzaal. Voor leerlingen in groep 5 is er een speciaal programma: wekelijks zwemles in het nabijgelegen zwembad voor het zwemdiploma, aangevuld met één reguliere gymles. Vanaf groep 6 kunnen leerlingen met zwemdiploma deelnemen aan 'natte gymlessen' in het Duranbad. Onze school neemt deel aan diverse sporttoernooien, georganiseerd door onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Bovendien faciliteert De Octopus logopedie en fysiotherapie op school, dankzij nauwe samenwerking met Logopediepraktijk Diemen en SMC Diemen. Hierdoor kunnen leerlingen tijdens schooltijd behandeld worden door gekwalificeerde professionals.

1

Medische Zorg, EHBO en Medicatiebeleid

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV)

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen staan voorop op Openbare Basisschool De Octopus. Meerdere getrainde bedrijfshulpverleners (BHV’ers) zijn aanwezig om adequaat te handelen bij calamiteiten, waaronder het verlenen van eerste hulp, brandpreventie en het coördineren van ontruimingen. Jaarlijks organiseren we ontruimingsoefeningen om de paraatheid van zowel leerlingen als personeel te waarborgen, conform een vastgesteld ontruimingsplan. Bij ongevallen op school bieden we directe zorg. Bij ernstigere incidenten schakelen we professionele hulp in en informeren we direct de ouders, met het verzoek zo spoedig mogelijk naar school te komen. Voor de toediening van medicijnen op school hanteren we strikte protocollen, in lijn met de wettelijke richtlijnen. Medicatie mag alleen gegeven worden na schriftelijke toestemming van ouders, met duidelijke afspraken over naam, dosering, frequentie en toedieningswijze. Leraren mogen geen medische handelingen uitvoeren die onder de Wet BIG vallen, zoals injecties. Bij langdurig medicijngebruik vindt regelmatig overleg plaats met ouders, eventueel met betrokkenheid van de behandelend arts.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
We maken gebruik van de gymzaal op de Schoolstraat

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Octopus

Onze Aanpak voor Passend Onderwijs in Diemen

Openbare Basisschool De Octopus is dé plek voor basisonderwijs in Diemen. Wij zetten ons dagelijks in om elk kind de aandacht en begeleiding te geven die het verdient. Wanneer een leerling extra of gespecialiseerde ondersteuning nodig heeft, evalueren we eerst zorgvuldig onze eigen mogelijkheden. Onze focus ligt op het vinden van oplossingen, terwijl we transparant zijn over wat haalbaar is. Door nauwe samenwerking met ouders, ons toegewijde schoolteam en externe specialisten, realiseren we passend onderwijs voor elk kind. Ontwikkelingsperspectief: Een Plan voor Succes Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) stellen we op wanneer een kind meer ondersteuning behoeft dan onze standaard basiszorg. Zorgniveau 1 en 2 omvatten de basiszorg binnen de klas, gedetailleerd in onze schoolafspraken en dagelijkse planning. Voor zorgniveau 3, wat extra begeleiding buiten de groep inhoudt, ontwikkelen we een individueel handelingsplan (IHP). Dit plan wordt opgesteld en geëvalueerd door de leerkracht en de intern begeleider (IB’er). Indien het IHP onvoldoende resultaat oplevert of als uw kind een aangepast onderwijsprogramma volgt, stellen we een OPP op. Dit document biedt helderheid over de leerdoelen en de ondersteuning die uw kind ontvangt. Het OPP specificeert de extra hulp, een eventuele individuele leerlijn, de inzet van arrangementen of andere hulpvormen, en de onderwijsdoelen die uw kind kan behalen. Dit stelt de leerkracht in staat het onderwijs optimaal af te stemmen op de individuele behoeften van uw kind. Het biedt ouders, school en kind duidelijkheid over de vastgestelde doelen en de vereisten voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. De IB’er initieert het OPP, dat binnen zes weken samen met de leerkracht wordt ingevuld en vervolgens met de ouders wordt besproken. Bij elke evaluatieronde in september, februari en juni actualiseert de leerkracht het OPP met de voortgang. Ouders en leerlingen delen hun feedback op de geboden ondersteuning, die kort wordt vastgelegd. Aan het einde van het schooljaar ondertekenen de ouders het OPP en ontvangen zij een kopie. Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen: Expertise Gedeeld Soms overstijgt de benodigde ondersteuning de capaciteiten van onze school, zelfs met hulp van onze partners. In dergelijke gevallen bespreken we de aanvullende behoeften met de ouders. Het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Amsterdam-Diemen (SWV) biedt hierbij waardevolle expertise. Toekomstvisie: Inclusiever Onderwijs in Diemen Wij streven ernaar een steeds inclusievere school te worden. Dit betekent dat we meer kinderen uit de buurt een passende plek willen bieden, ook zij die langdurig intensieve ondersteuning nodig hebben. We realiseren dit door samen te werken met andere scholen in de gemeente en te leren van experts uit het speciaal (basis)onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan: De Octopus Diemen

Wat zijn de ambitieuze leerdoelen van Basisschool De Octopus?

Op Openbare Basisschool De Octopus streven we continu naar excellent onderwijs. Ons schoolplan en jaarplan bevatten heldere doelstellingen gericht op taal, rekenen, burgerschap en het creëren van een veilige, stimulerende leeromgeving voor elke leerling. Voor schooljaar 2025-2026 focussen we op drie kerngebieden: hoge leerresultaten, een herkenbare burgerschapslijn en gerichte ondersteuning bij leeruitdagingen. We hanteren ambitieuze doelen voor leerresultaten, met 85% van de leerlingen op niveau 1F en 45,5% op 2F/1S aan het einde van groep 8. Dit monitoren we nauwgezet en passen ons onderwijs aan waar nodig. Ons burgerschapsonderwijs wordt versterkt met een duidelijke leerlijn die aansluit bij de leefwereld van onze leerlingen. We onderzoeken proactief de oorzaken van leerproblemen en passen het onderwijs aan om optimale ontwikkeling voor ieder kind te garanderen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen een persoonlijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met haalbare doelen, waarin ouders nauw betrokken zijn. Daarnaast investeren we in een rijke leeromgeving voor jonge kinderen, met nadruk op spelend en doelgericht leren, taalontwikkeling en begrijpend luisteren. Ons team werkt continu aan professionele groei en samenwerking, geborgd door duidelijke afspraken, ontwikkelteams en intervisie. Kwaliteit waarborgen we door: - Consistente afspraken en een doorlopende leerlijn. - Continue scholing en gezamenlijke studiedagen voor leerkrachten. - Intervisie en collegiale consultatie binnen het team. - Data-analyse van leerresultaten voor onderwijsaanpassing. - Gebruik van meetinstrumenten zoals Cito Leerling in Beeld en de KiVa-monitor. - Regelmatige evaluaties met team, ouders en leerlingen voor continue verbetering. Burgerschapsvorming op De Octopus is gebaseerd op respect voor diversiteit, waarbij verschillen worden gezien als kansen. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen, samen te werken en hun mening te uiten. Onze kernpunten zijn bewustzijn, betrokkenheid en respect. Leerlingen worden gestimuleerd om respectvolle, evenwichtige individuen te worden die zorgdragen voor zichzelf en anderen. Ze ontwikkelen kennis over democratie, maatschappelijke thema's en de staatsinrichting. Actieve participatie, zowel online als offline, en respectvolle omgang met diverse geloofsovertuigingen staan centraal. Leerlingen leren ook over cultuur, ontwikkelen een eigen mening en raken betrokken bij milieu en natuur. Wij werken aan deze doelen met een gedeelde visie, een doorlopende leerlijn en integratie van burgerschap in alle lessen. Leerkrachten worden ondersteund in het verwerken van burgerschapsthema's en de ontwikkeling wordt gemeten. Een beleidsplan borgt en evalueert onze aanpak, met een specifieke werkgroep die in 2025-2026 de leerlijn verder optimaliseert voor een optimale maatschappelijke voorbereiding.

Hoe garandeert De Octopus uitmuntend onderwijs en leerlingontwikkeling?

Openbare Basisschool De Octopus zet zich dagelijks in voor hoogwaardig onderwijs voor al onze leerlingen. Dit doen we door middel van heldere afspraken, een gestructureerde aanpak en continue kwaliteitsverbetering. We hanteren moderne, door de overheid goedgekeurde lesmethoden die aansluiten bij de individuele behoeften van elke leerling. Of een kind nu extra uitdaging zoekt of meer oefening nodig heeft, ons aanbod is adaptief en stimuleert optimale groei. Kwaliteit in de klas wordt bevorderd door regelmatige klassenbezoeken en feedbacksessies voor leerkrachten, evenals door collegiale consultatie. Dit bevordert een cultuur van continu leren en delen van best practices. De ontwikkeling van onze leerlingen volgen we nauwgezet via een leerlingvolgsysteem en landelijk erkende toetsen. Dit stelt ons in staat om de voortgang op gebied van rekenen, taal, lezen en sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren. Op basis hiervan bieden we gerichte ondersteuning of extra uitdaging. Voor elk schooljaar stellen we duidelijke doelen en speerpunten vast in ons jaarplan, dat ter inzage beschikbaar is en vooraf wordt besproken met de Medezeggenschapsraad en het schoolbestuur. Dit plan wordt minimaal tweemaal per jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. We onderhouden een sterke samenwerking met de Medezeggenschapsraad en ons bestuur Florente, waarbij we gezamenlijk de schoolontwikkeling bespreken en plannen maken. Jaarlijks evalueren we ons sociaal veiligheidsplan, gedragsregels en anti-pestprotocol om een veilige en prettige leer- en werkomgeving te garanderen. Een veilige werkomgeving en effectief personeelsbeleid zijn essentieel voor ons team. Samen met het bestuur en de Medezeggenschapsraad waarborgen we dit middels een robuust arbobeleid. Onze professionele leerkrachten zijn de kern van ons succes. Zij passen lesmethoden effectief toe en zorgen voor een consistente onderwijsaanpak door de hele school. Continue professionele ontwikkeling, inclusief cursussen en studiedagen, zorgt ervoor dat ze up-to-date blijven met de nieuwste onderwijsontwikkelingen. Tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en medewerkers bieden waardevolle inzichten die we gebruiken om ons onderwijs en onze schoolorganisatie voortdurend te verbeteren.

Ontdek Ons Programma voor het Jonge Kind: Peuters en Kleuters in Diemen

Toelichting van de school

Peutergroep: De Vroegste Ontdekkingen bij Basisschool De Octopus Op onze peutergroep, onderdeel van Openbare Basisschool De Octopus, ervaren kinderen vanaf jonge leeftijd de vreugde van samenspel en sociale interactie. Uw kind leert spelenderwijs omgaan met leeftijdsgenootjes en ontdekt nieuwe materialen en activiteiten. Onze peuteropvang volgt een doorlopend leer- en speelaanbod, gestructureerd rond thematische programma's zoals 'Puk & Ko'. Dit zorgt voor een naadloze overgang naar de kleuterklassen. Voor aanmelding en informatie over onze peuteropvang kunt u terecht bij Kind & Co Ludens en/of Stichting Welzijn Diemen. Houd er rekening mee dat er mogelijk een wachtlijst is voor deze populaire voorziening. Kinderdagverblijven: Integrale Zorg Binnen De Octopus Brede School Het kinderdagverblijf Kind & Co Ludens is gevestigd binnen ons schoolgebouw, waardoor het een integraal onderdeel vormt van de Brede School De Octopus. Deze nauwe samenwerking faciliteert gezamenlijke vieringen en activiteiten, wat de ontwikkeling van uw kind ten goede komt. Kinderen van drie jaar die deelnamen aan het programma van Kind & Co Ludens en klaar zijn voor een extra uitdaging, kunnen onder begeleiding een uurtje deelnemen aan onze kleuterklassen. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten, en vereist inschrijving bij Basisschool De Octopus.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool De Octopus specifieke programma's voor peuters en jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Octopus biedt diverse extra programma's gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief speciale peuteropvang en samenwerking met kinderdagverblijven.

Ja, Basisschool De Octopus biedt diverse extra programma's gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, inclusief speciale peuteropvang en samenwerking met kinderdagverblijven.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peutervoorzieningen
Professionele Kinderdagverblijven

Met welke partners werkt De Octopus samen voor de opvang en ontwikkeling van jonge kinderen?

Basisschool De Octopus werkt nauw samen met peutergroep De Dolfijn en kinderdagverblijf De Zeesterren om een rijk aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool De Octopus werkt nauw samen met peutergroep De Dolfijn en kinderdagverblijf De Zeesterren om een rijk aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Openbare Basisschool De Octopus in Diemen | [2025] Schoolregister