
Schoolweging
De schoolweging van De Zevenster Denekamp is 27,23 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is een sterk resultaat en ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 61,1%. Desondanks overtreft de school de inspectienorm (50,1%) door gerichte differentiatie in rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweeledig beeld zien: aan de ene kant 30,55% theoretische adviezen (havo/vwo en vwo), tegenover 2,78% praktijkonderwijs. Aan de andere kant valt 16,67% vmbo-b/k-adviezen op, wat boven het regionale gemiddelde (4,04%) ligt. Dit weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie en de breedte van het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zevenster Denekamp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.2 | 177.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de leerling wordt bijgehouden middels methodegebonden toetsen, en Cito Leerling In Beeld (LIB) toetsen. De Cito LIB toetsen gebruiken we ter analyse op school-, groeps- en kindniveau. De gegevens worden ook gedeeld met ouders, zodat zij met deze niet methode gebonden toetsen de ontwikkeling van hun kind kunnen volgen. Voor het dagelijks volgen van leerlingen gebruiken we vooral de observaties van de leerkrachten, aangevuld met, waar relevant, methodetoetsen. Het verloop van de ontwikkeling van de leerlingen maken we inzichtelijk in ons digitale rapport "MijnRapportfolio". De vaardigheden van kinderen worden frequent aangevuld. Observaties in de groep en analyse van het werk van de kinderen leiden continu tot aanpassingen in het aanbod en de instructie die de kinderen krijgen. Twee keer per jaar maken leerkrachten een verdiepte analyse van de resultaten in de groep en de gemaakt LIB toetsen van het leerlingenvolgsysteem. Ook deze analyses leiden weer tot aanpassingen in het onderwijsaanbod. In de groepen 1 en 2 werken we volgens de principes van het ontwikkelingsgericht werken. Dit betekent voor de resultaten dat leerkrachten middels gerichte observaties de ontwikkellijn van leerlingen volgen en daar het aanbod op afstemmen. Ter ondersteuning werken ze met het programma Looqin. Elementen van ontwikkelingsgericht werken passen we ook toe in de groepen 3
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 37,5% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van de advisering onderstreept. Het percentage onder advies (20%) is echter ook hoger dan gemiddeld (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de spreiding in schoolweging (5,97).
Sociale ontwikkeling
De basisvoorwaarde voor een goede sociale emotionele ontwikkeling is dat er op de school een goed pedagogisch klimaat is waarbij leerlingen zich gezien, gewaardeerd en veilig voelen. Er wordt dagelijks aandacht besteed aan hoe je deze kernwaarden kunt gebruiken in de omgang met anderen.
Tolerantie
Zelfredzaamheid
Kansen krijgen en creëren
Wat is de werkwijze van De Zevenster voor sociale ontwikkeling?
Bij de start van een nieuw schooljaar besteden we extra aandacht aan de sociale groepsvorming. In deze eerste weken zetten de leerkrachten veel groepsvormende activiteiten in om een goed fundament te leggen voor de groep (gouden weken). De rest van het schooljaar is er continue aandacht voor sociaal emotionele thema's waarbij na de kerstvakantie (zilveren weken) er opnieuw extra aandacht is voor de groepsvorming. Binnen de pedagogische driehoek, ouder, leerling en school, zien wij ouders als ervaringsdeskundige om hun kennis en ervaringen met ons te delen. Voor de onderlinge samenwerking en afstemming is het van belang dat er sprake is van een open communicatie. Dit doen wij met geplande (10) minutengesprekken en -waar nodig en gewenst- ongeplande gesprekken met ouders. Daarnaast voert de leerkracht meerdere keren per schooljaar een kindgesprek. De sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen brengen we in kaart met een programma: Leerling In Beeld (LIB) sociaal emotioneel. Het programma geeft inzicht in eventuele ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en helpt de leerkracht om het gedrag van het kind beter te begrijpen. Het sociaal emotioneel leren bevorderen we met behulp van de methode 'In je sas' en Rots&Water trainingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Zevenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Zevenster gebruikt Leerling In Beeld (LIB) sociaal emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zevenster?
De Zevenster gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, In je sas met je klas!, Gouden en zilveren weken, Rots en Water.