
Schoolweging
De schoolweging van De Veldkamp is 30,65 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm (85%) en boven het regionaal gemiddelde (95.7%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5% en vergelijkbaar met het regionaal gemiddelde (57.3%). Dit reflecteert de focus op maatwerk in een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 28.6% vmbo-k/-(g)t en 21.4% havo, met 14.3% vwo-advies. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (28.6% vmbo-k/-(g)t en 14.3% vmbo-(g)t/havo). Praktijkonderwijs (0%) blijft onder het landelijk gemiddelde (1.01%), passend bij de sterke focus op doorstroom naar reguliere leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Veldkamp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.32 | 177.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de leerling zo goed mogelijk in beeld te brengen en te blijven volgen maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Hierin worden verschillende gegevens van de leerling gezet. Allereerst komen hier observaties van de leerkrachten in te staan. Op onze school maken we voor alle basisvakken ook gebruik van toetsen, die niet aan een methode gebonden zijn. Dit zijn toetsen die een landelijke normering hebben. Door middel van deze toetsen krijgen we een objectief beeld van de afzonderlijke leerlingen maar ook van onze school als geheel. De belangrijkste hiervan zijn de jaarlijkse toetsen van CITO. De toetsen die worden gebruikt zijn op het gebied van taal, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en wereldoriëntatie. In groep 8 wordt de CITO eindtoets gemaakt. In het kleuterplein werken we met het digitale leerlingvolgsysteem van Onderbouwd. Er worden bij de kleuters geen CITO-toetsen afgenomen. Als de toetsen zijn afgenomen worden de resultaten door de leerkracht besproken met de intern begeleider. Voor rekenen, technisch lezen en spelling wordt na elke toets van het leerlingvolgsysteem het groepsplan aangepast. Hierbij wordt de groep op drie niveaus ingedeeld (de instructiegevoelige groep, de gemiddelde groep en de groep die extra uitdaging / verrijking nodig heeft). Tijdens de groepsbesprekingen worden deze plannen in het team besproken en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
60% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 25% boven verwachting presteert – ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Het percentage onderadvies (15%) ligt iets hoger dan landelijk (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De school benadrukt in hun beleid een doorgaande ontwikkelingslijn naar TCC Denekamp.
Sociale ontwikkeling
Op onze school werken we in alle groepen met de kanjertraining. Doel van de Kanjertraining op school: De sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). Sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag voorkomen of verminderderen Het welbevinden vergroten Subdoelen zijn: Bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas; Versterking van sociale vaardigheden bij de leerlingen; Beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategieën in pesten en andere conflicten, waardoor dit afneemt of voorkomen wordt. (Ook mediation); Bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: Ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben; Verantwoordelijkheid nemen; Bevordering actief burgerschap en sociale integratie. De kanjertraining is een trainingsprogramma waarin veel ruimte is voor de autonomie van het kind. De ervaring leert dat nagenoeg alle kinderen (een zeldzame uitzondering daargelaten) zich autonoom en authentiek wil ontwikkelen op een positieve manier. Daarbij is niet alleen een goede pedagogische relatie met de leerkracht een vereiste, maar ook een veilige sfeer in de klas, zodat de kinderen tot hun recht kunnen komen. LEES MINDER
vertrouwen
rust en wederzijds respect
sociale redzaamheid
Wat is de werkwijze van De Veldkamp voor sociale ontwikkeling?
De Veldkamp werkt aan sociale ontwikkeling op basis van de Kanjertraining met de pijlers: vertrouwen, elkaar helpen, niemand speelt de baas, je bent niet zielig en we lachen elkaar niet uit. Alle leerkrachten zijn getraind om pestproblemen hanteerbaar te maken, kinderen zichzelf te laten zijn, een veilige omgeving te creëren en kinderen bij elkaar betrokken te laten voelen. Ouders worden aangemoedigd de Kanjerafspraken te respecteren. De school volgt de sociale ontwikkeling met Kanvas en ZIEN, waarbij vragenlijsten worden ingevuld door leerkrachten en leerlingen om het sociale klimaat te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Veldkamp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Veldkamp gebruikt Kanvas en ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Veldkamp?
De Veldkamp gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.