
Schoolweging
De schoolweging van Alexanderschool is 27,62 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.65% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt wel 0.8% onder het regionale gemiddelde (96.45%). Dit toont aan dat de school goed inspeelt op basisvaardigheden, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1%. De school presteert hiermee 3.16% onder het regionale gemiddelde (61.13%), mogelijk verklaard door de hogere spreiding (5.87) in leerlingenpopulatie. Het intensieve maatwerkbeleid uit het schoolplan lijkt hier positief uit te pakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een tweedeling: 25% vmbo-(g)t en 25% vwo-advies (vs. 16.45% en 18.61% regio). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen (0% vs. 1.01% regio). De combinatie van 12.5% havo-advies en 12.5% vmbo-(g)t/havo onderstreept een realistische advisering, passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Alexanderschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176 | 177.27 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66.67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, exact gelijk aan de regionale norm. Het percentage onderadvisering (16.67%) is echter 41% hoger dan landelijk (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Positief is dat 16.67% boven advies presteert, wat aansluit bij het schoolbeleid om groeimogelijkheden actief te monitoren.