Kindcentrum de Achthoek
Houtse Heuvel 3
4911 AT Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
27.04
Spreiding
5.52

De schoolweging van De Achthoek Den Hout is 27,04 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft de school zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Desondanks scoort de school hier iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%, wat ruimte biedt voor verdere optimalisatie van het aanbod voor hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 26,7% vmbo-(g)t en 26,7% havo-advies, ruim boven het vergelijkingsgemiddelde van respectievelijk 16,5% en 16,1%. Het aandeel vwo-adviezen (6,7%) blijft achter bij het landelijk gemiddelde (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Achthoek Den HoutGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Achthoek kiezen we er voor om dagelijks formatief te evalueren. We willen steeds weten waar een kind staat in zijn ontwikkeling om te weten wat de volgende stap is. De belangrijkste resultaten vinden ouders en kinderen in het portfolio van het kind, namelijk: Actuele ontwikkeling van het kind per kernvak, per domein; Behoeften van het kind per kernvak; Over mij. Dit deel gaat over wie het kind is; Werk van het kind waar het trots op is. BNO Als school zijn we niet tevreden met een “gemiddeld” voldoende of goed als normering voor een groep/leerjaar. We willen tenslotte dat ieder individueel kind zich op onze school naar vermogen ontwikkelt. We brengen dan ook in beeld of ieder individu zich boven, naar of onder verwachting (BNO) heeft ontwikkeld in de afgelopen periode. Hierbij maken we gebruik van de vooraf geformuleerde verwachting die we hebben bepaald met de leerkracht, kind en ouder(s).Deze gegevens worden vervolgens vertaald naar percentages, waarin op de verschillende vakgebieden helder wordt in hoeverre het al lukt om onze missie waar te maken Bij kinderen vanaf 6 jaar nemen we summatieve (landelijk genormeerde) toetsen af. Ze gaan over de onderwerpen rekenen-spelling-lezen en begrijpend lezen. In ons schoolplan staan de vakgebieden en wijze van toetsen verder gespecifieerd. Kansrijk adviseren Over het algemeen doet een kind 8 jaar over de basisschool, maar de tijd die het nodig heeft om de doelen te behalen, kan verschillen om 'passend' uit te stromen. Wanneer een kind ongeveer 10 jaar is, wordt samen met het kind, ouder en de leerkracht gekeken naar een mogelijk uitstroomperspectief op basis van ontwikkeling die het kind de afgelopen jaren heeft laten zien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35,7% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 7,1% zit onder advies, wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreeft. Deze cijfers sluiten aan bij het beleid voor intensieve leerlingmonitoring.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. We willen als school een werkplaats zijn voor de toekomst. Een oefentuin voor het leven en een afspiegeling van ‘de wereld’. Een plek waar kinderen, ouders (en dorpsbewoners) elkaar ontmoeten, waar iedereen erbij hoort en waar je je ‘thuis’ voelt. Dit is voorwaardelijk om je te kunnen ontwikkelen tot de mooiste en beste versie van jezelf om zo op eigen-wijze bij te kunnen dragen aan de toekomst. Onze kernwaarden zijn hierbij leidend en hangen dan ook op meerdere plaatsen in ons gebouw. We weten dat we niet alleen zijn op de wereld, maar deel uitmaken van een sociale context: de groep, de wijk, de samenleving. Wij willen kinderen opleiden tot burgers van één wereld! Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met elkaar leren omgaan. De volwassenen bevorderen deze ontwikkeling door het scheppen van een veilig klimaat in een prettige, rustige (werk)sfeer in de groepen en daarbuiten. Dat betekent voor het handelen van de volwassenen dat we oog hebben voor de individuele behoeften van elk kind. We gaan uit van erkende ongelijkheid. Niet alleen de overeenkomsten, maar ook de verschillen tussen kinderen zijn uitgangspunt van het onderwijs. LEES MINDER

Vertrouwen

Gelijkwaardigheid

Respect

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Achthoek voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Kindcentrum de Achthoek voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op vijf kernwaarden: vertrouwen, gelijkwaardigheid, nieuwsgierigheid, respect en geborgenheid. De school creëert een omgeving waar iedereen erbij hoort en zich thuis voelt. Er is aandacht voor relaties, zowel met volwassenen als met andere kinderen. De school bevordert competentie en autonomie, zodat kinderen opgroeien tot zelfbewuste mensen. Dit wordt gedaan door middel van een warme begroeting, warm oudercontact, onderzoekende houding van medewerkers en het bevorderen van een growth mindset. Kinderen leren samenleven door middel van Wereldwijze activiteiten en gedragsverwachtingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Achthoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Achthoek gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Portfolio: 'hoe gaat het met mij?'

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Achthoek?

Kindcentrum de Achthoek besteedt dagelijks aandacht aan sociaal-emotioneel leren, vormgegeven vanuit de behoeften van de kinderen. Gedragsverwachtingen worden schoolbreed ingezet.