Vrije School Wonnebald
Mozartlaan 189
2555 JK Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
24.49
Spreiding
4.96

De schoolweging van Wonnebald is 24,49 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Bijna alle leerlingen (99,0%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De score ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 97,3%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de onderwijsbehoeften van haar populatie, ondanks de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 24,5% havo/vwo en 24,5% vwo (vergeleken met 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 2,0%, wat lager is dan het regionaal gemiddelde (1,01%). De nadruk op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus past bij het vrijeschoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWonnebaldGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96175.23177.7

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 28,6% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 10,2% onder advies scoort (landelijk 11,8%). Dit reflecteert een zorgvuldige advisering waarbij de school ruimte biedt voor groei, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.